قلی­زاده و کمیاب
(۱۳۸۹)

ایران و ۱۷ کشور توسعه یافته
(۲۰۰۴-۱۹۹۱)

حباب قیمت مسکن
(Panel Data)

نرخ بهره، نقدینگی، سهام، تولید ناخالص داخلی

متغیرهای سیاست پولی و متغیرهای اساسی اقتصاد کلان و قیمت دارایی­ ها از عوامل مؤثر بر حباب قیمت مسکن می­باشند در کشورهایی که از میانگین حباب بالاتری برخوردارند، متغیر نقدینگی متغیر مهمی در اثرگذاری بر حباب بوده است. شاخص سهام بر حباب مسکن اثر مثبت داشته است، این متغیر اثر قوی­تری نسبت به بقیه متغیرها در مدل دارد و افزایش قیمت در بازار سهام می ­تواند اثر مثبتی در شکل گیری حباب داشته باشد.

۱۴

قلی­زاده و کمیاب
(۱۳۸۷)

ایران
(۱۳۸۵-۱۳۷۱)

حباب قیمت مسکن
(ARDL)

نرخ بهره، نقدینگی، سهام، تولید ناخالص داخلی، نرخ ارز

اثر گذاری نرخ رشد نقدینگی بر حباب قیمت مسکن در دوره رکود قوی­تر از دوره رونق است. همچنین اثر نرخ بهره بر حباب قیمت مسکن در دوره رونق قوی­تر از دوره رکود می­باشد. در دوره رکود، متغیرهای قیمت دارایی تأثیر بیشتری نسبت به دوره رونق دارند. براساس نتایج بدست آمده، متغیرهای سیاست پولی مثل رشد نقدینگی، نرخ بهره و همچنین تولید ناخالص داخلی و قیمت دارایی­ ها از عوامل مهم شکل­ گیری حباب قیمت مسکن در دوره رونق و رکود در ایران می­باشند.

۱۵

زارعی
(۱۳۸۹)

ایران
(۱۳۸۶-۱۳۷۰)

حباب قیمت مسکن
(ARDL)

درآمد خانوار، مساحت ساختمان­های شروع شده، درآمد نفت، شاخص سهام، نقدینگی، نرخ ارز

نتایج نشان می­دهد که ضریب شاخص حباب در دوره رونق بیشتر است که امری طبیعی بنظر می رسد. نقدینگی در کل دوره تاثیر قابل ملاحظه ای بر حباب دارد. این تاثیر در دوره رکود بیشتر از دوره رونق است. تقویت بازارهای دارایی در دوره رونق، ممکن است از رشد بالای حباب جلوگیری نماید.

فصل سوم
روش تحقیق
و
ارائه مدل
۳-۱- مقدمه
فصل قبل به تبیین و ارزیابی دیدگاه­ های مختلف در خصوص رابطه­ نقدینگی و قیمت مسکن و هم­چنین تحقیقاتی که تا کنون در این زمینه انجام شده، اختصاص داشته است. رویکرد فوق نه تنها به بررسی نقدینگی فعال در بخش مسکن پرداخته، بلکه هدف عمده مطالعه در جهت بررسی مکانیسم­های اثرگذاری نقدینگی بر نوسان قیمت مسکن بوده است.
در این فصل مدل، داده ­ها و شاخص­ های مورد استفاده در این تحقیق بررسی خواهد شد. همچنین با بهره گرفتن از تحلیل­های اقتصادسنجی (به عنوان یک ابزار تحلیلی) و به طور مشخص روش ترکیب داده ­های سری زمانی و مقطعی (داده ­های تابلوئی) مباحث مربوط به اثرات نقدینگی و نوسان قیمت مسکن در کشورهای OECD و ایران بررسی و ریشه­یابی می­گردد. تحلیل­های انجام شده در این تحقیق عمدتاً با نرم­افزار Eviews6 و Microfit انجام شده است.

در این فصل ابتدا به معرفی گروه‌بندی‌های اقتصادی می‌پردازیم. پس از آن با توجه به مبانی نظری و مطالعات تجربی انجام شده، ارائه مدل پیشنهادی و معرفی متغیرهای موجود در آن ارائه می­ شود. در پایان روند تحول و تغییرات متغیرها را در دوره زمانی ۲۰۰۹-۱۹۸۰ بررسی می­کنیم.
۳-۲- معرفی الگو
الگوی انتخابی این پایان نامه تلفیقی از الگوهایی است که گیس و توکسن در سال ۲۰۰۷ و مالپزی و مکلنان در سال ۲۰۰۱ ارائه نمودند. با توجه به ویژگی داده ­های به کار گرفته شده که شامل اطلاعات سری زمانی و داده ­های مقطعی است، الگوی مزبور را نمی­ توان به روش معمولی (روش سری زمانی و داده ­های مقطعی) برآورد نمود. لذا جهت برآورد از تکنیک­های مناسب برای داده ­های تابلویی استفاده شده است. این روش به صورت غیروزنی، وزنی مقطعی و رگرسیون­های به ظاهر غیر مرتبط در حالات با و بدون عرض از مبدا و در قالب مدل­های با اثرات ثابت و با اثرات تصادفی قابل به کارگیری است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۳- نمونه­ آماری و خصوصیات آن­ها
نمونه­ آماری مورد بررسی متشکل از ایران و۲۰ کشور عضو OECD می­باشد که آمار و اطلاعات آنها موجود است. برای این منظور دو گروه از کشورهای OECD وارد مطالعه شده است، گروه اول شامل ۵ کشوری است که دارای درآمدهای نفتی می­باشند که عبارتند از: استرالیا، انگلستان، نروژ، امریکا و ایران. کشورهای گروه دوم متشکل از ۱۶ کشور است که درآمدهای نفتی ندارند و عبارت از: بلژیک، کانادا، سوئیس، آلمان، دانمارک، اسپانیا، فنلاند، فرانسه، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، کره­جنوبی، هلند، نیوزیلند و سوئد می­باشد. این کشورها از کشورهای مهم جهان بوده و طی دهه اخیر نوسانات قیمت مسکن در این کشورها، بیشتر از سایر کشورها به چشم می­خورد. بنابراین در این مطالعه به بررسی اثرات نقدینگی بر نوسان قیمت در بازار مسکن در دوره­ زمانی ۲۰۰۹-۱۹۸۰ می­پردازیم. همچنین به علّت محدودیت داده ­های قیمت مسکن، به ویژه برای کشورهای در حال توسعه، این مطالعه فقط به ۲۱ کشور اختصاص یافته است. اگرچه تفاوت­های زیادی در شرایط اقتصادی و اجتماعی و بازار مسکن در کشورهای مورد بررسی وجود دارد، ولی یکی از مزیت­های مهم مدل داده ­های پانل آن است که ناهمگنی در کشورهای مورد بررسی، شرایط مناسبی را برای تخمین ضرایب مدل فراهم می ­آورد و هم­چنین ناهمگنی در کشورها در ضرایب تخمینی مدل لحاظ می­ شود.
۳-۴- روش جمع­آوری داده ­ها
روش جمع­آوری داده ­ها به صورت کتابخانه­ای است و آمارهای استفاده شده در این مطالعه از مجموعه­ سری زمانی بین ­المللی منتشر شده توسط سازمان OECD[78]، اوپک[۷۹]، UNDATA و WDI، بانک مرکزی و مرکز آمار و در بعضی موارد از پژوهشگران کشورهای مورد مطالعه استخراج و مورد بررسی قرار گرفته است. دوره مورد بررسی ۲۰۰۹-۱۹۸۰ می­باشد و از داده ­های فصلی استفاده شده است.
۳-۵- تشکیل الگو برای داده ­های تابلوئی (مقطعی-سری زمانی)
برای آشنایی بیشتر با روش­های مورد استفاده در اینجا، ابتدا مروری بر مباحث تئوریک اقتصاد سنجی مورد استفاده در این تحقیق صورت می­گیرد که براساس ترکیب داده ­های سری زمانی و مقطعی به طور همزمان است. استفاده از این روش دارای مزیت­های متعددی به شرح ذیل است:
۳-۵-۱- مزیت استفاده از داده ­های تابلویی نسبت به سری زمانی و داده ­های مقطعی

  • داده ­های تابلویی اطلاعات آگاهی دهنده بیشتر، تنوع یا تغییر پذیری، همخطی کمتر بین متغیرها، درجات آزادی و کارایی بیشتر را فراهم می­ کند. با توجه به اینکه داده ­های تابلویی ترکیبی از سری زمانی و مقطعی است، بعد مقطعی، موجب اضافه شدن تغییر پذیری یا تنوع بسیار زیادی می­ شود که با در دست داشتن این اطلاعات می­توان برآوردهای معتبرتری بدست آورد.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...