۰۰۶۶۴۴۰۷/۰

با توجه به جدول ۴-۵، ملاحظه می­ شود متغیر «قابلیت اعتماد به گواهی­دهنده» دارای بیشترین میزان تأثیر و متغیر «استفاده از گواهی SSL» دارای کمترین میزان تأثیر در تشخیص دام­گستری است. برای تعیین تأثیرگذارترین دسته، از مجموع محموله­های مربوط به هر دسته استفاده گردید که محموله­ها در جدول ۴-۶ به صورت نزولی مرتب شده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول ۴-۶ محموله­های مربوط به دسته­ها

ردیف

دسته

محموله

۱

دسته شماره ۱

۲۶۵۳۸۶۸/۰

۲

دسته شماره ۴

۲۴۲۴۶۳۲/۰

۳

دسته شماره ۵

۱۶۷۱۱۶۹/۰

ادامه‌ی جدول ۴-۶

۴

دسته شماره ۲

۱۳۷۷۲۲۳/۰

۵

دسته شماره ۶

۱۳۲۶۵۲۱/۰

۶

دسته شماره ۳

۰۵۴۶۵۸۷۵/۰

از این رو دسته سیاه دارای بیشترین اهمیت و دسته­های آبی، آبی فیروزه­ای، قرمز، صورتی و سبز به ترتیب در رتبه ­های بعدی قرار دارند.
برای انتخاب تعدادی از شاخص­ های برتر در این مرحله، علاوه بر نتایج حاصل از تحلیل عاملی که یک رتبه ­بندی از شاخص­ های تأثیرگذار بر اساس نظر خبرگان ارائه می­دهد (جدول ۴-۵)، دو جنبه­ دیگر مدّ نظر قرار گرفت: یکی تجربیات وقوع دام­گستری در بانک­های ایرانی و دیگری تحقیقات پیشین در حوزه­ دام­گستری در بانکداری الکترونیکی. مثلاً شاخص «استفاده از گواهی SSL» گرچه پایین­ترین رتبه را در جدول ۴-۵ کسب کرده اما با توجه به موارد واقعی دام­گستری در ایران، به هیچ وجه قابل حذف نیست. به عنوان مثال مطابق شکل ۴-۴ مشاهده می­ شود وبگاه جعلی بانک ملّت فاقد گواهی SSL است. در نتیجه به راحتی با در نظر گرفتن این شاخص می­توان جعلی بودن وبگاه را تشخیص داد. در سایر نمونه­های دام‌گستری در وبگاه بانک­های ایرانی هم این نکته کاملاً بارز است که دام‌گسترانی که بانک­های ایرانی را هدف قرار می­ دهند اغلب برای گرفتن گواهی­هایی با اعتبار کم خود را به زحمت نمی‌اندازند. به عبارتی شاخص مورد بحث در حملات دام­گستری در بانک‌های ایرانی تأثیری غیر قابل انکار دارد و باید در سامانه­ در نظر گرفته شود. از طرفی با توجه به نتایج تحقیق (Aburrous et al., 2010c)، در ۳۴/۴۳ درصد موارد دام‌گستری در بانک­ها، از گواهی SSL استفاده نشده است.
ازسویی باید اشاره کرد شاخص «خطاهای نحوی و نگارشی» در تشخیص دام‌گستری این پایان نامه نقش تأثیرگذاری ندارد، زیرا دام­گستران بانک­های ایرانی، خود ایرانی هستند و به زبان فارسی کاملاً مسلط هستند و در نمونه­های واقعی دام­گستری در ایران تا به حال خطای نحوی و نگارشی مشاهده نشده است (راهنمای بانکی، ۱۳۹۱). از طرفی این شاخص در جدول ۴-۵ رتبه­ی بسیار پایینی دارد. لذا با اطمینان می­توان این شاخص را از فهرست حذف کرد. شایان ذکر اینکه این شاخص در وبگاه بانک­های انگلیسی­زبان بسیار مهم و تأثیرگذار است و بررسی­ها نشان می­دهد در ۸۰ درصد موارد دام­گستری اتفاق می‌افتد (Aburrous et al., 2010c) زیرا دام‌گستران معمولاً از کشورهای غیرانگلیسی­زبان هستند (Shein, 2011). به علاوه ماهیت زبان انگلیسی این وبگاه­ها را مستعد خطاهای نگارشی و نحوی می­ کند.
شکل ۴-۴ نسخه­ دام­گستری شده دروازه­ی پرداخت بانک ملت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...