برای رفع آنها اظهار نظر کنند .در این شهر ارتباطات و تعاملات فیمابین سازمآن‌ها افزایش یافته و دسترسی به خدمات مورد نیاز را برای مردم ،تجار و دیگر افراد مرتبط با شهر فراهم میسازد . بنابراین در یک شهر الکترونیک محدودیت های یک شهر عادی و سنتی وجود ندارد و از آنجا که اکثر فعالیت ها به صورت الکترونیکی و از طریق شبکه جهان گستر اینترنت انجام میگردد ،دیگر به حضور فیزیکی افراد در محل مورد نظر زیاد نیست .بلکه امکان دسترسی به کلیه اماکن ،مؤسسات و اداره ها از طریق اینترنت امکان پذیر است.(طلوعی، ۱۳۸۸)

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در اینجا این نکته قابل ذکر می باشد که می توان شهرهای مجازی را زیر مجموعه ای از شهرهای الکترونیکی دانست، هر چه سیاست های استفاده از اینترنت در شهر الکترونیکی متفاوت باشد، تبدیل شدن شهر الکترونیکی به صورت کامل به شهر مجازی نیز متفاوت خواهد بود. این بدان معناست که شهر الکترونیک با روش های مختلفی، از شهر مجازی، در خود استفاده می کند.
۲- مراحل پیدایش شهر الکترونیکی و فعالیت های صورت گرفته در آن
در ایجاد هر شهر الکترونیکی مراحلی وجوددارد که این مراحل یکی پس از دیگری تکمیل شده و سبب توسعه، پیشرفت و تکامل شهر الکترونیکی خواهد شد، این مراحل را می توان به شکل زیر بیان کرد:
۱- پیدایش
در این گام از طراحی شهر الکترونیکی ایده اولیه، طراحی موضوعی و تهیه سند راهبردی، مشورت با کارشناسان و صاحبنظران حوزه ICT و تهیه زیرساخت های فنی مورد نیاز از قبیل نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز است.
۲- ارتقا
در این گام پس از پیاده سازی شهر الکترونیکی به صورتی کاملاً ساده ، امکانات و توانمندی های شهر برای استفاده بازدیدکنندگان، خصوصاً شهروندان توسعه خواهد یافت و سعی در برآورد حداقل امکانات مورد نیاز شهروندان در طراحی شهر است.
۳- تعامل
در این بخش سعی در برقراری ارتباط با سایتهای مرجع در زمینه های تخصصی و نیزدر اختیار گذاردن اطلاعات سایت در این گونه از پایگاه های اطلاعاتی است، به علاوه با شهرهای الکترونیکی موجود بر روی وب جهان (world wide web) نیز تعامل برقرار خواهد شد و به داد و ستد دانش و اطلاعات پرداخته می شود. به علاوه می توان امکانی را برای استفاده شهروندان دیگر شهرها از امکانات و توانمندی های شهر در نظر گرفت.
۴- توسعه و گسترش
این گام آخرین و نهایی ترین بخش در توسعه شهر الکترونیکی است و با فراهم آوردن امکانات و توانمندی های مبادلات مالی اقدام به خرید و فروش اینترنتی و نیزدریافت و پرداخت پول الکترونیکی نمود. به علاوه در این گام باید وب سایت شهر الکترونیکی را توسعه و گسترش داد و سرویس های مورد نیاز شهروندان را برای سرویس دهی فعال تر به آنها فراهم و یا تولید نمود.
۲-۱ فعالیت‌ها
فعالیت‌های انجام گرفته در یک شهر الکترونیک را می‌توان به مجموعه‌هایی تقسیم کرد که بعضی از آنها عبارتند از:
فعالیت‌های بانکی: مثل پرداخت قبوض، برداشت پول از حساب، انتقال پول و غیره
فعالیت‌های اداری: مثل ثبت اسناد و املاک، درخواست پاسپورت و امثال آن
فعالیت‌های تجاری: مثل خرید و فروش کالا، موسیقی، فیلم و مواد غذایی
فعالیت‌های تفریحی: مثل بازی‌های رایانه‌ای، بازدید از موزه‌ها و پارک‌ها
کسب اطلاعات: اخبار، روزنامه‌ها، نشریات، وضعیت آب و هوا، ترافیک شهری، ساعات پرواز هواپیماها و…
فعالیت‌های علمی: تحقیق در مورد پروژه‌ها، یافتن مقاله‌ها، دسترسی به منابع معتبر، کتابخانه‌ها و کتاب‌ها و تالیفات جدید
فعالیت‌های آموزشی: مدرسه، دانشگاه و سایر آموزشگاه‌ها
فعالیت‌های سیاسی: شرکت در انتخابات، اعلام نظر به مجلس و بخش‌های سیاسی باز
فعالیت‌های مسافرتی: رزرو بلیط سفر، رزرو هتل و کرایه اتومبیل
کاریابی و درخواست کار: آگاهی یافتن از فرصت‌های کاری، پرکردن فرم درخواست کار، ارسال و گرفتن نتیجه
فعالیت‌های درمانی: مراجعه به پزشک، دریافت دستورالعمل‌های ایمنی و اطلاع از تازه‌های پزشکی
فعالیت‌های تصمیم‌گیری: بهترین و خلوت‌ترین مسیر در شهر برای رسیدن به مقصد، بهترین رستوران برای صرف غذا، بهترین اماکن تفریحی و سایر بهترین‌ها
در ادامه به توضیح اصلی ترین بخش های شهر الکترونیک خواهیم پرداخت.
۲-۲ تبلیغات الکترونیکی E- Advertisement
تبلیغات سنتی کار خود را بر ایجاد حس نیازمندی در طیف وسیعی از مخاطبان معطوف کرده اند مانند تبلیغات وسیع تلویزیون. در فضای مجازی ، کاربر از میان هزاران گزینه دست به گزینش می زند و داوطلبانه موضوعی را دنبال می کند و هیچ اجباری برای پذیرش عقیده یا اظهار نظری ندارد.
در پژوهشی که برای بررسی پیامهای تبلیغی ۱۰ سایت عامه پسند ایرانی و تکنیکهای به کار رفته در این تبلیغات انجام شده است , می بینیم که خلاصه گویی و هرچه بیشتر بهره بردن از تصاویر، از پیامهای تبلیغاتی جدایی ناپذیر اند.
آنچه پیام گذار نیاز دارد جلب توجه مخاطب است تا دکمه موس خود را از میان مطالب مختلف بر روی پیام او فشار دهد و پس از این عمل پیام گذار فرصت کافی برای دادن اطلاعات و اقناع او در دست خواهد داشت.
نکته دیگر دردسترسی به اطلاعات نهفته است. مخاطب می تواند در کمترین زمان بیشترین اطلاعات را در مورد گزینهٔ تبلیغ شده بدست آورد. این اطلاعات حتی می توانند از منابع گاه کاملاً متضاد به دست بیایند.
۲-۳ آموزش الکترونیکی E-learning
منظور از E-Learning یا آموزش الکترونیکی به‌طور کلی بهره‌گیری از سیستم‌های الکترونیکی مثل کامپیوتر، اینترنت، دیسک‌های چندرسانه‌ای، نشریه‌های الکترونیکی و خبرنامه‌های مجازی و نظایر این‌هاست که با هدف کاستن از رفت و آمدها و صرفه‌جویی در وقت و هزینه و در ضمن یادگیری بهتر و آسان‌تر صورت می‌گیرد.
در یک جمله می‌توان گفت E-Learning آوردن یادگیری برای مردم است به‌جای آوردن مردم برای یادگیری.
روبرت مرداک(Robert Murdoch ) که روی آخرین فناوری‌های آموزش مجازی کار می‌کند می‌گوید:
” I think education is going to be a very big part of the Internet”
یعنی آموزش بخش عظیمی از اینترنت را به‌خود اختصاص خواهد داد.
۲-۴ سلامت الکترونیکی E-Health
یک واژه جدید است که بیان کننده استفاده ترکیبی از ارتباط الکترونیکی وتکنولوژی اطلاعات پزشکی است که به خدمات از طریق اینترنت و فن آوری های وابسته می پردازد.
کارآیی, افزایش کیفیت خدمات سلامتی , آزادی انتخاب مصرف کنندگان و مشتریان, تشویق به ایجاد یک رابطه جدیدمیان بیماران و مقوله بهداشت, آموزش مداوم پزشکان و کادر پزشکی از طریق منابع آنلاین, توانمندسازی و توسعه خدمات سلامتی فراتراز مرزهای موجود,برقراری عدالت بین دریافت کنندگان خدمات سلامتی از جمله موارد مطرح شده در E-Health می باشد.
یکی از موارد مهم کاربرد E-Health استفاده از آن در زمینه کنترل بیماریهای واگیردار می باشد.
دراین روش همه صاحبنظران, دانشمندان و پزشکان از طریق شبکه های الکترونیک با هم در ارتباط بوده و به همفکری وتبادل اطلاعات موجود خواهند پرداخت.
یکی از مواردی که توانایی E-Health در این زمینه را به خوبی نمایان ساخت, استفاده از آن در زمینه کنترل بیماری سارس بود.
امروزه سعی بر این است که از تمام ظرفیتهای E-Health برای پیشگیری و مبارزه با انواع بیماریها استفاده شودودر راس این بیماریها, بیماری ایدز قرار داردکه با ۳ میلیون مرگ و میر در سال نیاز به استفاده ازتمام پتانسیل های موجود در E-Health در آن احساس می شود.
۲-۵ فروشگاه اینترنتی E-Shop
فروشگاه مجازی یا اینترنتی تعریف و استاندارد خاصی ندارد اما در مجموع به وب سایتها و صفحات اینترنتی گفته می شود که به کاربر اجازه می دهد که کالا یا خدماتی را مشاهده و پس از مطالعه مشخصات آن ؛ در صورت تمایل خریداری نماید مبلغ کالا یا خدمات به روش های معمول مبادله پول در اینترنت پرداخت می گردد تا کالا یا خدمات پس از فاصله زمانی معیین و به طریقه از پیش تعیین شده توسط فروشنده برای مشتری ارسال شود .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...