۰٫۷۳۸

۰٫۷۹۹

epinions-coldstart

Mixed-AF

۸۶٫۸۱

۱٫۰۶۴

۰٫۷۳۴

۰٫۷۹۵

با توجه به نتایج جدول فوق این نکته قابل لمس است که بکارگیری همزمان مکانیزم تعدیل و تفسیر نظرات کاربران و استفاده از روش های ترکیبی باعث بهبود عملکرد سیستم در خصوص ارائه نتایج به کاربران تازه وارد شده است.
در میان روشها و متدهای مورد ارزیابی روش مخلوط (Mixed-RF) دارای بهترین درصد پوشش و همچنین دارای کمترین میزان خطای RMSE می­باشد و نتایج با دقت بالاتری را به کاربران تازه وارد ارائه می­نماید همچنین به نسبت روش پایه WOT-Binary بکار گرفته شده در مدل پایه TrustWalker در عملکرد کلی، میزان ۰٫۰۱۵ افزایش را نشان میدهد. لازم به توضیح می­باشد در این آزمایش برای روش پایه WOT-Binary تفسیر و تعدیل نظر کاربران لحاظ شده است لذا در بخش آینده مقایسه نهایی میان نتایج مدل پیشنهادی و مدل TrustWalker ارائه می­گردد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در نمودارهای شماره ۵-۱۲، ۵-۱۳ و ۵-۱۴ مقایسه میان معیار درصد پوشش، خطای RMSE و معیار F-measure برای روش های ارائه شده در خصوص کاربرد آنها برای کاربران تازه وارد ارائه می­گردد.
نمودار ۵-۱۲ : مقایسه نتایج معیار درصد پوشش حاصل از اجرای توام مکانیزم تعدیل و تفسیر نظر کاربران و استفاده از روش های ترکیبی پیمایش شبکه در مقابل روش مورد استفاده در مدل پایه برای کاربران تازه وارد
نمودار ۵-۱۳ : مقایسه نتایج خطای RMSE حاصل از اجرای توام مکانیزم تعدیل و تفسیر نظر کاربران و استفاده از روش های ترکیبی پیمایش شبکه در مقابل روش مورد استفاده در مدل پایه برای کاربران تازه وارد
نمودار ۵-۱۴ : مقایسه نتایج معیار F-measure حاصل از اجرای توام مکانیزم تعدیل و تفسیر نظر کاربران و استفاده از روش های ترکیبی پیمایش شبکه در مقابل روش مورد استفاده در مدل پایه برای کاربران تازه وارد
۵-۹- انجام آزمایشات با مجموعه داده movielens
با توجه به این نکته که کاربران این مجموعه، هریک حداقل به ۲۰ آیتم مختلف امتیاز داده­اند لذا از این مجموعه داده نمی­ توان برای بررسی عملکرد مدل توسعه یافته در خصوص کاربران تازه وارد استفاده نمود همچنین با عنایت به این مطلب که تنها نتایج مدل TrustWalker برای مجموعه داده epinions موجود می­باشد لذا نمی توان مقایسه­ ای با نتایج مدل پایه ارائه نمود بلکه تنها می توان به ارائه نتایج حاصل از اجرای مدل توسعه یافته بسنده کرد.
نکته قابل توجه دیگر این است که به دلیل عدم وجود اطلاعات شبکه میان کاربران و ایجاد مجازی این شبکه، تنها می­توان به مقایسه میان نتایج روش های خالص و ترکیبی مبتنی بر اعتماد پرداخت.
۵-۹-۱- نتایج حاصل از اجرای روش های ترکیبی مورد استفاده در مدل توسعه یافته
برای بررسی تاثیر بکارگیری مکانیزم تعدیل و تفسیر نظرات کاربران در معیارهای ارزیابی سیستم توصیه­گر، ابتدا نتایج حاصل از بکارگیری روش های ترکیبی مورد استفاده در مدل توسعه یافته ارائه می­گردد و سپس نتایج بعد از بکارگیری مکانیزم تعدیل و تفسیر نظرات کاربران ارائه خواهد شد. جدول شماره ۵-۱۵ حاوی نتایج حاصل از اجرای روش های ترکیبی مورد استفاده در مدل توسعه یافته می باشد .
جدول ۵-۱۵ : نتایج حاصل از اجرای روش های ترکیبی انتخاب کاربران و پیمایش شبکه

مجموعه داده مورد ارزیابی

چگونگی شبکه میان کاربران(اعتماد خالص- ترکیبی)

Coverage

RMSE

Precision

F-measure

movielens-sample

WOT-Real-RF

۱۰۰٫۰۰

۱٫۰۵۵

۰٫۷۳۶

۰٫۸۴۸

movielens-sample

WOT-Real-AF

۱۰۰٫۰۰

۱٫۰۴۲

۰٫۷۴۰

۰٫۸۵۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...