۱۵ % عصاره مریم نخودی

C76/0±۴۴/۵

۲۵% عصاره مریم نخودی

B83/0±۲۳/۹

۳۵% عصاره مریم نخودی

A39/0±۵۹/۱۱

اعداد میانگن ۳ تکرار ± انحراف معیار می­باشند. حروف بزرگ متفاوت در هر ردیف نشان دهنده وجود اختلاف آماری معنی دار در سطح ۰۵/۰ < p می­باشد.
شکل ‏۴‑۷: مقایسه غلضت­های مختلف عصاره مریم نخودی بر فاکتور b فیلم­های حاصل از نشاسته سیب زمینی

مقاومت کششی فیلم نشاسته[۲۴]

جدول ۴-۸ و شکل ۴-۸ نشان دهنده نتایج حاصل از میزان مقاومت کششی فیلم­های نشاسته سیب زمینی حاوی غلظت­های مختلف عصاره آبی گیاه مریم نخودی می­باشد. همانطور که مشاهده می­ شود به صورت کلی افزودن عصاره آبی گیاه مریم نخودی باعث کاهش میزان مقاومت کششی فیلم­های نشاسته سیب زمینی گردیده است. نتایج تجزیه و تحلیل آماری در سطح احتمال ۰۵/۰ < p نشان داد که افزودن عصاره به فرمولاسیون فیلم­ها به طور معنی داری باعث کاهش مقاومت کششی گردیده و با افزایش غلظت عصاره این کاهش ادامه پیدا کرده است. کمترین میزان مقاومت کششی در فیلم حاوی ۳۵% عصاره آبی مریم نخودی مشاهده شد که برابر ۲۸/۰±۷۳/۳ بدست آمد و بیشترین میزان مقاومت کششی در فیلم نمونه کنترل بدست آمد که برابر ۲۴/۰±۹۲/۵ بدست آمد.

جدول ‏۴‑۸: مقایسه غلضت­های مختلف عصاره مریم نخودی بر مقاومت کششی فیلم­های حاصل از نشاسته سیب زمینی

تیمار

مقاومت کششی فیلم

کنترل

A24/0±۹۲/۵

۱۵ % عصاره مریم نخودی

A51/0±۶۴/۵

۲۵% عصاره مریم نخودی

B11/0±۸۷/۴

۳۵% عصاره مریم نخودی

C28/0±۷۳/۳

اعداد میانگن ۳ تکرار ± انحراف معیار می­باشند. حروف بزرگ متفاوت در هر ردیف نشان دهنده وجود اختلاف آماری معنی دار در سطح ۰۵/۰ < p می­باشد.
Maizura و همکاران در سال ۲۰۰۷ گزارش کردند که افزودن اسانس سنبل هندی به فیلم­های نشاسته-آلیژینات بااعث کاهش مقاومت کششی می­گردد. آنها گزارش کردند که این پدیده به دلیل تاثیر چربی بر روی شاخه­ های نشاسته و این پدیده که فاز غنی از پلی ساکارید دارای مقاومت کششی بالاتری در مقایسه به فازهای لیپیدی می­باشد(۸۷).
شکل ‏۴‑۸: مقایسه غلضت­های مختلف عصاره مریم نخودی بر مقاومت کششی فیلم فیلم­های حاصل از نشاسته سیب زمینی
Thaworn و همکاران در سال ۲۰۱۱ تاثیر عصاره چوب درخت kiam را بر خصوصیات ضد میکروبی و مکانیکی فیلم­های هیدروکسی پروپیل متیل سلولز حاوی ۱ تا ۵ برابر از غلظت حداقل غلظت کشندگی تمامی باکتری­ ها (MBC[25]) عصاره چوب درخت Kiam را بررسی کردند. مقاومت به کشش بیشترین مقاومتی است که توسط نمونه در طی تست کشش تحمل می­ شود. افزودن عصاره چوب درخت kiam به طور قابل توجهی بر خصوصیات مکانیکی فیلم­های هیدروکسی پروپیل متیل سلولز تاثیر گذاشت و باعث کاهش مقاومت کششی و کشش در نقطه شکست گردید. این امر می ­تواند به دلیل توزیع نامتناسب عصاره چوب درخت kiam در ماتریکس پلی مری هیدروکسی پروپیل متیل سلولز باشد که به دلیل عدم هماهنگی عصاره چوب درخت kiam و بیو پلی مر هیدروکسی پروپیل متیل سلولز باشد. نتایج بدست آمده نشان داد که مقاومت کششی و کشش در نقطه شکست از ۶۱/۳۸ به MPa 48/18 و ۸۲/۲۸ به ۱۹/۱۱ درصد زمانی که عصاره چوب درخت kiam از mg/L 300 به mg/L افزایش پیدا کرد به ترتیب کاهش پیدا کردند. در این زمینه عصاره چوب درخت kiam ممکن است در به تاخیراندازی و جلوگیری از تشکیل پیوندهای درون مولکولی کربن­های ساختاری در فیلم هیدروکسی پروپیل متیل سلولز نقش داشته باشند که این امر باعث تشکیل ساختار غیر یکنواخت فیلم و در نتیجه باعث کاهش مقاومت کششی و کشش در نقطه شکست فیلم­ها می­گردد. علاوه براین عصاره چوب درخت kiam می ­تواند به راحتی به رشته­ های هیدروکسی پروپیل متیل سلولز متصل و باعث جلوگیری از تشکیل اتصالات بین مولکول­های هیدروکسی پروپیل متیل سلولز گردد. کاهش خصوصیات مکانیکی بسیاری از فیلم­های بر پایه هیدروکلوئیدها در گذشته نیز گزارش کردیده است (۹۲).

کشش در نقطه پارگی[۲۶]

جدول ۴-۹ و شکل ۴-۹ نشان دهنده نتایج حاصل از اندازه ­گیری میزان کشش در نقطه پارگی فیلم­های نشاسته سیب زمینی حاوی غلظت­های مختلف عصاره مریم نخودی می­باشد.افزودن عصاره مریم نخودی به فرمولاسیون فیلم­های نشاسته سیب زمینی باعث افزایش میزان کشش در نقطه پارگی فیلم­های نشاسته سیب زمینی گردید. همانطور که مشاهده می­ شود با افزایش میزان غلظت عصاره مورد استفاده در فرمولاسیون فیلم نشاسته سیب زمینی میزان کشش در نقطه پارگی فیلم نشاسته افزایش پیدا کرده است و بالاترین میزان حلالیت مربوط به فیلم نشاسته حاوی ۳۵% عصاره مریم نخودی بوده که برابر ۲۹/۴±۷۸/۷۱ درصد و کمترین میزان کشش در نقطه پارگی در فیلم نمونه کنترل بدست آمد که برابر با ۶۵/۲±۲۳/۵۱ درصد بدست آمد. نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان می­دهد که اختلاف آماری معنی داری در سطح احتمال ۰۵/۰ < p بین نمونه کنترل و غلظت­های مختلف عصاره مریم نخودی وجود دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...