و) آزمون همگنی یا ثبات واریانس‌ها:
برای ارزیابی برقراری پیش‌فرض همگنی، همسانی یا ثبات واریانس‌ها، در تحقیقات مرتبط یا مشابه، معمولاً از نمودار پراکنش باقیمانده‌های استانداردشده در مقابل پیش‌بینی‌های استانداردشده یا از آزمون همسانی واریانس‌های وایت استفاده شده است. در صورت استفاده از نمودار پراکندگی وجود تقارن حول خط صفر و عدم وجود روند در نمودار مذکور نشان‌دهنده همگنی در واریانس می‌باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در این تحقیق از آزمون همسانی آرچ با دو معیار فیشر و کااسکوئر استفاده شده است. در این آزمون، فرض صفر برابری یا همسانی واریانس‌ها در مقابل نابرابری آن‌ها به‌عنوان فرض مخالف تعریف شده است. نتایج آزمون همسانی واریانس‌ها در جدول شماره ۴-۱۱ خلاصه شده است:

جدول (۴-۱۱): آزمون همسانی واریانس‌ها (آرچ)

شرح
معیار آزمون
آماره آزمون
سطح معنی‌دار
نتیجه آزمون

مدیریت سرمایه در گردش و عملکرد شرکت در سطح کل نمونه

آزمون فیشر
آزمون کای دو

۱۴/۵
۰۹/۵

۰٫۰۲۴
۰٫۰۲۴

همسانی واریانس‌ها رد می‌شود.

مدیریت سرمایه در گردش و عملکرد شرکت در سطح شرکت‌های با محدودیت مالی

آزمون فیشر
آزمون کای دو

۰۲۲/۰
۰۲۲/۰

۰٫۸۸۱
۰٫۸۸۰

همسانی واریانس‌ها پذیرفته می‌شود.

مدیریت سرمایه در گردش و عملکرد شرکت در سطح شرکت‌های با عدم محدودیت مالی

آزمون فیشر
آزمون کای دو

۹۵/۱۰
۶۹/۱۰

۰٫۰۰۱
۰٫۰۰۱

همسانی واریانس‌ها رد می‌شود.

بر مبنای نتایج آزمون به شرح جدول ۴-۱۱، سطح آزمون در هر دو آزمون فیشر و کااسکوئر در سطح کل شرکت‌های نمونه و نیز در سطح شرکت‌های با عدم محدودیت مالی به سمت صفر میل کرده و کمتر از ۵ و ۱ درصد می‌باشد؛ بنابراین هم در سطح ۹۵ و هم در سطح ۹۹ درصد اطمینان می‌توان فرض صفر مبنی بر ثبات، همسانی یا برابری واریانس‌ها را در دو سطح مذکور رد کرد. این موضوع از رد فرض ناشی می‌گردد. چنین شرایطی در رگرسیون سبب خواهد شد که نتایج OLS کاراترین نباشد برای رفع ناهمسانی واریانس جملات اخلال از روش کمترین مجذورات تعمیم‌یافته (GLS) استفاده می‌نماییم. به‌علاوه بر مبنای نتایج آزمون به شرح جدول ۴-۱۱، سطح آزمون در هر دو آزمون فیشر و کااسکوئر در سطح شرکت‌های با محدودیت مالی به سمت یک میل کرده و بیشتر از ۵ درصد می‌باشد؛ بنابراین در سطح ۹۵ درصد اطمینان می‌توان فرض صفر مبنی بر ثبات، همسانی یا برابری واریانس‌ها را در دو سطح مذکور تأیید کرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...