کل

ببببب

همانطور که در جدول شماره (۱۲) مشاهده میگردد و۵۲/۷۶درصد سالمندان نمونه، بیمار بوده و از سلامت کامل برخوردار نبوده اند، این در حالیست که تنها ۴۸/۲۳درصد جمعیت نمونه اظهار داشته اند که بیمار نبوده و از سلامت کامل جسمانی و روانی بر خوردارند. بر این اساس، می توان گفت اختلال در سلامتی سالمندان نمونه که دو حیطه مهم کیفیت زندگی را در برمی گیرند،کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار داده و در نتیجه کیفیت زندگی سالمندان را پایین میآورد. نمودار تعداد بیماری سالمندان نمونه را به تفکیک جنس نشان می دهد. در بین سالمندان مبتلا به بیماری ۲۵/۳۲درصد مردان و ۲۷/۳۶درصد زنان سالمند مورد بررسی به بیشتر از یک بیماری مبتلا بوده اند در حالیکه تنها ۵۲/۷۶ درصد سالمندان به بیماری مبتلا بوده اند. بنابراین مبتلا بودن به بیماری های مختلف شایع در دوران سالمندی در سالمندان سلامت آنها را کاملاً تحت تأثیر قرار داده و بر این اساس،توانایی آنها برای انجام کارهای شخصی خود و حتی مشارکت آنها در فعالیت های اجتماعی و… را تحت تأثیر قرار خواهد داد. نوع بیماری که سالمندان با آن مواجه هستند،متفاوت از بیماری هایی است که گروه های دیگر سنی با آن مواجه هستند. دراین بررسی بیماری های شایع درسالمندان مشخص شده و از سالمندانی که بیمار بودند خواسته شد تا نوع بیماری خود را بگوید.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

برخی بیماریهای رایج در مردان و زنان عبارتند از : فشار خون ۲-آرترروز۳- بیماری قلبی ۴ – چربی خون البته فراوانی و اولویت های بیماریهای ذکر شده در مردان و زنان متفاوت است. نکته لازم به ذکر اینکه یکی از بیماریهای شایع که مردان با آن مواجه اند، فشار خون می باشد و در زنان، یکی از بیماریهای شایع آرتروز می باشد. در مردان شایع ترین بیماری ها به ترتیب عبارتند از : ۱- فشار خون ۲- آرتروز۳- بیماری های قلبی در زنان شایع ترین بیماریها به ترتیب عبارتند از : ۱- آرتروز ۲- فشار خون ۳- بیماری های قلبی
این یافته ها را تحقیقات دیگر تأیید می کنند از جمله (سازمان بهداشت جهانی۲۰۰۰-۲۰۰۲).(بررسی مرکزمدیریت بیماریهای غیر واگیر ۱۳۸۵).(کرد زنگنه وهمکاران ۱۳۸۵).
مطالعه نشان می دهد هشت درصد از سالمندان حداقل به یک بیماری مزمن مثل آرتریت، فشارخون، بیماریهای قلبی یا اختلالات حسی مبتلا هستند. با افزایش سن اختلال عملکردی جسمانی بیشتر میشود و اثر منفی آن برحفظ استقلال و نیاز به کمک نمایان می شود( محققی، کمال و دیگران ۱۳۸۷ ). دانیل بیان می دارد از آنجا که افراد سالمند بعلت مشکلاتی نظیر اختلال بینایی، ضایعات اسکلتی، افت فشارخون عدم تعادل در راه رفتن و مصرف داروها مستعد زمین خوردن مکرر هستند، نیازمند توجه و رعایت الگوی مراقبتی مؤثر درپیشگیری از حوادث هستند(فرارو ۲۰۰۶). به دلیل تفاوت فیزیولوژیکی و اجتماعی زن و مرد،نوع، شدت و فراوانی در دو جنس متفاوت است. بیماری درزنان بیشتراز مردان میباشد
(ماریا ۲۰۰۷ ) معتقد است فشارخون بالا به علت کاستی هایی که در توانایی های افراد ایجاد می کند، کیفیت زندگی را تحت تأثیرقرار می دهد(آهنگری و دیگران ۱۳۸۷ : ۳۲-۲۶). بسیاری از بیماری ها دوره انتقال اپیدمیولوژیک با بیماری های سالمندی انطباق دارند و بیماری های مزمنی هستند که پیشگیری و درمان نهایی آنها به متغیرهای متعدد رفتاری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وابسته است که از آن به عنوان سبک زندگی هم یاد میشود ( پوررضا و خیبری ۱۳۸۵: ۸۰-۸۷).
همانگونه که از جدول شماره (۱۳) ملاحظه می گردد توانایی انجام کار های شخصی( مراقبت از خود) سلامت جسمانی افراد سالمند در توانایی انجام کارهای شخصی آنها تأثیر خواهد داشت.اکثریت سالمندان مورد بررسی( بیشتر از ۴/۸۵درصد) در انجام کار های شخصی نظیر لباس پوشیدن – رفتن به دستشویی – غذا خوردن به تنهایی نیاز به کمک نداشته وبه تنهایی قادر به انجام کارهای شخصی ذکر شده می باشند. در برخی از فعالیتها نظیر حمام کردن بویژه در زنان سالمند، تهیه غذا، نحوه استفاده از دارو و نحوه استفاده از تلفن تقریباً۳۵/۵درصد افراد نمونه قادر به انجام نبوده وبه کمک فرد دیگر نیاز دارند. /۱۲ درصد افراد سالمند کارهای اداری و بانکی و نیز خرید بویژه زنان قادر به انجام نبوده و کاملاً به کمک فرد دیگر وابسته هستند. این یافته ها را تحقیقات دیگر تأییدمیکنند از جمله( دلاور وهمکاران۱۳۷۸).(نضال آژو همکاران۱۳۸۹). با توجه به نظریه فعالیت ،افراد مسن موقعی سالمندانی موفق خواهند بود که در تمام فعالیتهای روزانه مشارکت فعال داشته و سرگرم باشند .
جدول شماره -۱۳توزیع نمونه آماری برحسب چگونگی توانایی انجام کار های شخصی به تفکیک جنسیت

قادر به انجام نیست و کاملاً وابسته به کمک دیگری است

با کمک فرد دیگر

به تنهایی

نوع فعالیت

زن

مرد

زن

مرد

زن

مرد

درصد

تعداد

درصد

تعداد

درصد

تعداد

درصد

تعداد

درصد

تعداد

درصد

تعداد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...