۲۲.۴۹

۳۱۰.۴

۱۰۷۰

۳۳۰۶

۲۹۸۹

اواپراتور

۱۲.۴۱

۴۱.۲۹

۲۹۱.۴

۶۴۰.۷

۵۹۸.۶

مبدل حرارتی محلول

۲۵.۰۹

۱۵۴۱

۱۰۸۷

۴۶۱۰

۳۳۰۶

۱۷۶۵

کل سیستم

۵-۶-۱ بررسی تغییر نرخ هزینه محصول در اثر تغییر در مقادیر ورودی و پایه سیستم(آنالیز حساسیت)

بررسی تأثیر تغییرات پارامترهای ورودی بر نرخ هزینه محصول قبل از انجام فرایند بهینه سازی سیستم، به انتخاب مناسب پارامترهای تصمیم، تعریف صحیح تر تابع هدف بهینه سازی و درک بهتر نتیجه حاصل از بهینه سازی منجر خواهد شد. در این تغییر نرخ هزینه محصول در اثر تغییر در مقادیر ورودی و پایه سیستم که آنالیز حساسیت نامیده می شود، مورد بررسی قرارمی­گیرد. ابتدا تحلیل اثر پارامترهای جزء خورشیدی سیکل در نرخ هزینه محصول مشاهده و سپس اثر پارامترهای جزء جذبی سیستم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
۱.سطوح کالکتور خورشیدی
یکی از مهمترین پارامترهای مؤثر در نرخ هزینه محصول یک سیکل تبرید جذبی خورشیدی، میزان سطوح کالکتور خورشیدی می­باشد. در اثر افزایش در سطح کالکتور، میزان انرژی خورشیدی جذب شده در سیستم افزایش و در پی آن، (با توجه به تحلیل سیستم در قسمت قبل)میزان سوخت مصرفی در هیتر کمکی کاهش خواهد یافت. اما با وجود کاهش در هزینه سوخت مصرفی در هیتر کمکی، افزایش سطوح کالکتور، میزان هزینه اولیه سیستم را نیز به شدت افزایش خواهد داد. در شکل ۵-۷ میزان تغییرات نرخ هزینه محصول سیستم پایه تعریف شده در قسمت­ های قبلی، به ازای تغییر در سطح کالکتور نشان داده شده است. مابقی پارامترهای تعریف شده در حالت پایه ثابت نگه داشته شده اند. از روی این شکل مشاهده می­ شود میزان نرخ محصول در سیستم در سطحی از کالکتور دارای کمترین مقدار است. این امر بدین علت است که در شروع افزایش سطح کالکتور از میزان ۵ متر مربع تا حدود ۳۰ متر مربع، با افزایش سطح کالکتور و کاهش میزان سوخت مصرفی در هیتر کمکی، به دلیل غالب بودن کاهش هزینه ناشی از کاهش میزان سوخت نسبت به افزایش هزینه ناشی از افزایش سطوح کالکتور، روند کاهشی در نرخ هزینه محصول مشاهده می­ شود. ولی در اثر افزایش سطح کالکتور به میزان بالاتر، افزایش هزینه ناشی از افزایش سطوح کالکتور غالب بوده و میزان نرخ هزینه محصول با افزایش سطح کالکتور، افزایش خواهد یافت.

شکل۵-۷روند تغییر در نرخ هزینه محصول در اثر تغییر در سطح کالکتور خورشیدی
۲.تانک ذخیره آب داغ
یکی دیگراز پارامترهای مهم موثر بر عملکرد و هزینه سیکل های تبرید جذبی خورشیدی، میزان

شکل۵-۸ روند تغییر در نرخ هزینه محصول در اثر تغییر در حجم تانک ذخیره آب داغ
حجم تانک ذخیره آب داغ می­باشد. در شکل ۵-۸ روند تغییرات نرخ هزینه محصول در اواپراتور نسبت به تغییر در حجم تانک نشان داده شده است. مابقی پارامترهای تعریف شده در حالت پایه ثابت نگه داشته شده اند. همانطور که در تحلیل حرارتی قسمت خورشیدی ارائه شد، با افزایش میزان حجم تانک (به دلیل مهیا بودن آب در درجه حرارت بالا در ساعات طولانی تر از عملکرد سیستم بدون کالکتور)میزان مصرف سوخت در هیتر کمکی به ویژه در ساعات انتهای روز کاهش یافته و این امر سبب کاهش در نرخ هزینه محصول در اواپراتور خواهد شد. اما این امر دائمی نبوده و با افزایش بیشتر حجم تانک ذخیره، میزان افزایش هزینه اولیه تانک نسبت به کاهش هزینه سوخت در هیتر کمکی و همچنین اثر افزایش میزان حرارت مصرفی به دلیل کاهش دمای تانک، غالب بوده ودر نتیجه میزان نرخ صوت محصول در اواپراتور کاهش خواهد یافت.
۳.دمای آب ورودی به ژنراتور
در دو قسمت قبلی به تأثیر تغییر پارامتر های مرتبط با جزء خورشیدی سیستم بر روی میزان نرخ هزینه محصول پرداختیم. در این قسمت وقسمت­های قبلی به تأثیر پارامتر های ورودی و تعریف شده در بخش جذبی سیستم بر روی نرخ هزینه می پردازیم.مهمترین پارامتر جهت تحلیل این امر دمای ورودی به ژنراتور است. در این واقع این پارامتر بر عملکرد هر دو جزء سیستم به شدت موثر است.چراکه هیتر کمکی و ادوات کنترلی در پمپ ها و شیر آلات قبل و بعد از تانک ذخیره آب داغ ،به شدت وابسته به این پارامتر هستند. در اثر افزایش دمای ورودی به ژنراتور سطح دمایی در تانک ذخیره آب داغ و همچنین بار حرارتی مصرفی در هیتر کمکی جهت تأمین نمودن آب داغ پرفشار در درجه حرارت بالاتر افزایش خواهند یافت. شکل ۵-۹ روند تغییر میزان در جه حرارت تانک ذخیره آب داغ در ساعت ۲ بعد از ظهر ماه می و میزان حرارت مصرفی سالیانه در هیتر کمکی را نسبت به تغییر دمای آب داغ ورودی به ژنراتور نشان می دهد.

شکل۵-۹روند تغییر دمای تانک ذخیره آب داغ در ساعت ۱۴ از یک روز در ماه می و میزان انرژی مصرفی در هیتر کمکی نسبت به تغییرات دمای آب داغ ورودی به ژنراتور
مابقی پارامترهای تعریف شده در حالت پایه ثابت نگه داشته شده اند. همانطور که قابل پیش بینی است، به دلیل تغییر قیود کنترلی سیستم خورشیدی،میزان دمای گره میانی آب موجود در تانک ذخیره آب داغ با افزایش دمای ورودی به ژنراتور افزایش می یابد.میزان حرارت مصرفی در هیتر کمی نیز به دلیل نیاز به مصرف حرارت بیشتر برای رساندن دمای خروجی از هیتر به میزانی بالاتر افزایش خواهد یافت. در شکل ۵-۱۰ میزان تغییر تخریب اگزرژی و سطوح تبادل حرارتی در مبدل های حرارتی داخل سیکل جزبی نشان داده شده است. مشاهده می­ شود که مجموع میزان سطوح تبادل حرارتی کاهش و مجموع اتلافات اگزرژی در کل سیکل (به دلیل افزایش اختلاف درجه حرارت سیالات ورودی و خروجی در ژنراتور،جاذب و مبدل حرارتی سمت محلول)افزایش می­یابد. کاهش سطوح حرارتی در جزء جذبی سیکل سبب کاهش هزینه های اولیه تجهیزات و در نتیجه کاهش در میزان نرخ محصول در اواپراتور خواهد شد. افزایش میزان اتلافات اگزرژی در جزء جذبی سیکل نیز با توجه به رابطه ۴-۶۹ و با ثابت در نظر گرفتن میزان هزینه بر واحد اگزرژی سبب افزایش در میزان نرخ هزینه محصول در اواپراتور خواهد شد.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

شکل۵-۱۰روند تغییر سطوح تبادل حرارتی در تجهیزات سیکل جذبی و میزان نرخ اتلافات اگزرژی کل سیکل نسبت به تغییر دمای آب داغ ورودی به ژنراتور

شکل۵-۱۱روند تغییر نرخ تولید محصول در اواپراتور نسبت به تغییر دمای آب داغ ورودی به ژنراتور
با در نظر گرفتن مطالب بالا، شکل ۵-۱۱ میزان تغییر در نرخ هزینه سالیانه محصول در اواپراتور بر حسب تغییر در دمای ورودی به ژنراتور را نمایش می دهد.همانطور که در بالا ذکر شد، در اثر افزایش دمای ژنراتور، میزان نرخ هزینه محصول در اثر افزایش هزینه های اتلافات اگزرژی و همچنین افزایش میزان سوخت در هیتر کمکی افزایش، ولی در اثر کاهش سطوح مبدل­های حرارتی کاهش خواهد یافت.
با توجه به مطالب بیان شده تحلیل روند تغییر نرخ هزینه محصول در اواپراتور نسبت به افزایش دمای ژنراتور میسر خواهد بود. در ابتدا در اثر افزایش دمای آب داغ ورودی به ژنراتور، کاهش هزینه در اثر کاهش در میزان سطوح تبادل حرارتی در تجهیزات سیکل، غالب و سبب کاهش نرخ هزینه محصول می­ شود. اما با افزایش بیشتر درجه حرارت میزان افزایش نرخ هزینه محصول به دلیل غالب بودن اثرات افزایش سوخت مصرفی در هیتر کمکی و همچنین افزایش هزینه های ناشی از تخریب اگزرژی، افزایش خواهد یافت و لذا در نقطه ای دارای مقدار کمینه خواهد بود.
۴.دمای آب خنک کن ورودی به کندانسور وجاذب

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...