هم زن
روتاری اواپراتور تحت خلآ

روش تهیه عصاره ها

از روش خیساندن[۷] استفاده شد. ۲۵ گرم پودر گیاه را ۱۰۰ میلی لیتر حلال مخلوط کرده و بعد از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای محیط، مخلوط را با کاغذ صافی واتمن شماره ۱ صاف کرده و با آواپراتور تحت خلآ در دمای ˚C30 تا ˚C40 تغلیظ می­کنیم. مخلوط تغلیظ شده را در دمای ˚C40 در آون خشک کرده ، سپس غلضت­های مختلفی از آن را تهیه شد و تا شروع آزمایشات میکروبی در دمای یخچال نگهداری گردید(۱۲).

تولید فیلم نشاسته سیب زمینی

به منظور تهیه از فیلم نشاسته سیب زمینی از روش ارائه شده توسط قنبرزاده و همکاران در سال ۲۰۱۱ استفاده می­گردد. بدین منظور ابتدا محلول ۷% (حجمی/ وزنی) از نشاسته در آب سرد تهیه گردید و سپس به منظور بدست آوردن یک دیسپرسیون کامل مخلوط به مدت ۴۰ دقیقه با بهره گرفتن از یک همزن مغناطیسی در دور ۵۰۰ دور در دقیقه همزده شد. سپس از گلیسیرول به میزان ۴۰ % ( وزنی / وزنی ) به عنوان پلاستی سایزر استفاده گردید و به مخلوط در حال هم خوردن افزوده شد. سپس دیسپرسیون تهیه شده درون یک حمام آب در دمای ۹۰ درجه سانتی گراد به مدت ۱۰ دقیقه قرار داده شد و در طی این مدت زمان همچنان همزده شد. پس از اتمام این مرحله و سرد شدن به میزان ۷۰ میلی لیتر از نمونه تهیه شده بر روی سطح یک پلیت کستینگ با قطر ۱۵ سانتی متر پخش گردید. به منظور تهیه فیلم­های نشاسته سیب زمینی حاوی غلظت­های مختلف عصاره آبی گیاه مریم نخودی مقادیر ۱۵، ۲۵ و ۳۵ % از عصاره آبی مریم نخودی به فرمولاسیون فیلم اضافه گردید. تمامی فیلم­های تهیه شده به مدت ۴۸ ساعت در زطوبت نسبی ۳۰% و دمای ۲۰ درجه سانتی گراد قرار داده شدند تا خشک گردند.

خصوصیات فیزیکی فیلم­ها

ضخامت فیلم­ها

ضخامت فیلم­های نشاسته سیب زمینی حاوی غلظت­های مختلف عصاره آبی گیاه مریم نخودی با بهره گرفتن از یک میکرومتر دیجیتالی اندازه ­گیری گردید. برای این منظور به صورت تصادفی از ۱۵ نقطه مختلف فیلم­های تهیه شده ضخامت اندازه ­گیری گردید و میانگین­آنها محاسبه گردید.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

حلالیت در آب

حلالیت در آب فیلم­های نشاسته سیب زمینی حاوی غلظت­های مختلف عصاره آبی گیاه مریم نخودی مطابق با روش ارائه شده توسط cuq و همکاران در سال ۱۹۹۶ اندازه ­گیری گردید.حلالیت به عنوان مقدار ماده خشک حل شده از فیلم پس از ۲۴ ساعت غوطه ور سازی در آب تعریف می­گردد. بدین منظور ابتدا وزن خشک اولیه نمونه­های فیلم از طریق خشک کردن تا رسیدن به وزن ثابت در آون ۱۰۵ درجه سانتی اندازه ­گیری گردید. سپس دیسک­های فیلم ( قطر ۲ سانتی متر) بریده شده و توزین گردید (Mi) و در ۵۰ میلی لیتر آب غوطه ور گردید. پس از ۲۴ ساعت غوطه ورسازی در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد و با دور ۶۰ دور در دقیقه نمونه­ها از آب خارج و تا رسیدن به وزن ثابت خشک گردیدند(Mf). حلالیت نمونه­های فیلم از رابطه ۳-۱ محاسبه می­گردد.
حلالیت در آب(%)= رابطه ۳-۱

رطوبت

برای تعیین میزان رطوبت نمونه­های فیلم حدود ۲ گرم از نمونه­های فیلم در آون ۱۰۵ درجه سانتی گراد در طی ۲۴ ساعت تا زمانی که تغییرات وزن ثابت گردد قرار داده شد و به منظور محاسبه میزان رطوبت نمونه­های فیلم­های نشاسته سیب زمینی حاوی غلظت­های مختلف عصاره آبی گیاه مریم نخودی از رابطه ۳-۲ استفاده گردید.
مقدار رطوبت = رابطه ۳-۲
که در این رابطه m1 برابر وزن اولیه و m2 وزن نمونه­های فیلم پس از خشک کردن می­باشد.

آزمون کشش[۸]

هدف از این آزمون مطالعه خواص مکانیکی نمونه­ها می­باشد. نمونه­ها به صورت فیلم یا دمبل در آمده و در دستگاه کشش با سرعت ثابتی از دو طرف کشیده می­ شود و نمودار تنش[۹] بر حسب کشش[۱۰] رسم می­گردد. کرنش، تغییر طول نمونه به ازای طول اولیه و تنش، نیرو به ازای سطح مقطع نمونه است. مهمترین پارامترهای بدست آمده از این آزمون عبارتند از:

مدول الاستیک[۱۱]: به آن مدول یانگ نیز گفته می­ شود و شیب نمودار تنش – کرنش در ابتدای آن می­باشد.

مقاومت کششی[۱۲]: به ماکزیمم تنش در نمودار تنش – کرنش گویند.
ازدیاد طول در نقطه پارگی[۱۳]: به مقدار کرنش در انتهای نمودار گفته می­ شود که جایی است که نمونه به دو قسمت تقسیم می­گردد.
برای انجام آزمون کشش بر روی فیلم­ها، نمونه­های مستطیلی به ابعاد ۶ سانتی متر در ۱ سانتی متر تهیه و آزمون کشش طبق استاندارد ASTM D882 انجام شد. نمونه­ها قبل از انجام آزمایش بمدت ۴۸ ساعت در دمای ۲۴ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی ۶۵ درصد قرار داده شدند. سرعت کشش نیز ۵۰ میلی لیتر بر دقیقه بود.

آزمون نفوذپدیری به رطوبت (WVP)[14]

آزمون نفوذ پذیری به رطوبت هم طبق استاندارد ASTM E96 انجام شد.فیلم­ها را به قطر ۵/۷ سانتی متر برش داده و روی فنجانک­های حاوی کلرید کلسیم با قطر ۳/۶ سانتی متر قرار گرفته شد. سپس فنجانک­ها در محفظه­ای با رطوبت نسبی ۷۵ درصد و دمای ۲۵ درجه سانتی گراد قرار گرفتند و هر ۳ ساعت یک بار و در کل ۸ مرتبه وزن شدند. سپس نمودار افزایش وزن بر حسب زمان رسم و نفوذ پذیری با کمک شیب نمودار و فرمول زیر بدست آمد(Kulinski and Piorkowska, 2005).
رابطه ۳-۳
در این رابطهWVRT برابر شیب نمودار تغییر وزن بر حسب زمان به از ای سطح فیلم، L ضخامت فیلم و برابر اختلاف فشار در دو سمت فیلم می­باشد.

آزمون رنگ سنجی

برای بررسی فاکتورهای رنگ سنجی از نمونه­های فیلم نشاسته سیب زمینی حاوی غلظت های مختلف عصاره آب گیاه مریم نخودی عکس گرفته شد و به کمک نرم افزار فتوشاپ مقادیر مختلف L، a و b تعیین شدند( Afshari and Farahnaki,2011).

آزمون­های میکروبی

تهیه سوسپانسیون باکتریایی

ابتدا کووت دستگاه اسپکتروفتومتری را توسط الکل استریل می­­گردد، ۳ میلی لیتر سیلین استریل (۹ گرم سدیم کلرید خالص در ۱ لیتر آب مقطر) را در کووت ریخته و با یک سواپ استریل مقداری از کشت تازه باکتری (۲۴-۱۸ ساعت قبل) را در سیلین داخل کورت قرار داده و کاملآ آن را یکنواخت می­کنیم به طوری که در طول موج ۶۰۰ نانومتر جذب این سوسپانسیون حاوی باکتری، ۱۱۵/۰ – ۱/۰ باشد. این سوسپانسون حاوی حدودآ ۱۰۸باکتری در میلی لیتر ( CFU/ml) است.

محیط کشت باکتری

برای کشت باکتری از محیط کشت مولر هینتون استفاده شد. برای تهیه محیط مولر هینتون براث ابتدا ۱/۲ گرم از این محیط را در ۱۰۰ میلی لیتر آب مقطر ریخته و سپس آن را در دستگاه مایکروویو ذوب کرده و سپس در دمای ˚C121 به مدت ۱۵ دقیقه استریل کردیم و هنگام استفاده دمای آن را تا حدود ˚C40 پایین آوردیم. برای تهیه محیط کشت مولر هینتون آگار به ازای هر ۱۰۰ میلی لیتر آب مقطر ۵/۱ گرم آگار نیز اضافه می کنیم و مراحل قبلی را انجام می­دهیم.

تعین فعالیت ضد میکروبی اسانس و عصاره گیاه غازیاقی در محیط جامد (دیسک دیفیوژن)

پس از ذوب محیط کشت و رساندن دمای آن به حدود ˚C50-40 محیط کشت را در پتری دیش با قطر ۱۰ سانتی­متر ریخته و برای اطمینان از استریل بودن شرایط ۱۵ دقیقه سطح محیط ها را در زیر هود میکروبی اشعه ماورإ بنفش می­دهیم. سپس ۱۰۰ میکرولیتر از سوسپانسیون میکروبی را روی محیط کشت ریخته و با یک میله ال شکل کاملا ان را در سطح محیط کشت پخش می­کنیم، سپس دیسک تهیه شده از فیلم­های نشاسته سیب زمینی حاوی غلظت­های مختلف عصاره آبی مریم نخودی را روی محیط کشت گذاشته. محیط باکتری را به مدت ۲۴ ساعت در دمای ˚C37 گرمخانه گذاری شد. و سپس با خط­کش، قطر هاله بازدارندگی را اندازه می­گیریم.

آنالیز آماری

کلیه آزمایشات انجام شده در این پژوهش به ۳ تکرار انجام گرفتند و داده ­های حاص بر پایه کاملا تصادفی ساده (CRD[15]) با بهره گرفتن از نرم افزار SAS 9.1 تجزیه و تحلیل شدند. به منظور مقایسه میانگین­ها از آزمون چند دامنه­ای دانکن[۱۶] در سطح معنی داری ۰۵/۰< p استفاده گردید. برای ترسیم نمودارها از نرم­افزار Excel 2010 استفاده گردید
فصل چهارم
نتایج وبحث

نتایج و بحث

ضخامت فیلم بسته بندی

نتایج حاصل از مقایسه تاثیر غلظت­های مختلف (۱۵، ۲۵ و ۳۵ %) عصاره مریم نخودی در فیلم حاصل از نشاسته سیب زمینی در جدول ۴-۱ و شکل ۴-۱ نشان داده شده است. همانطور که نتایج بدست آمده نشان می­دهد استفاده از غلظت­های مختلف عصاره آب مریم نخودی در فیلم نشاسته سیب زمینی تاثیری بر میزان ضخامت فیلم­ها نداشته و ضخامت فیلم­های مورد بررسی در سطح احتمال ۰۵/۰ < p اختلاف آماری معنی داری را نشان نداد.

جدول ‏۴‑۱: مقایسه غلضت­های مختلف عصاره مریم نخودی بر ضخامت فیلم­های حاصل از نشاسته سیب زمینی

تیمار

ضخامت فیلم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...