سیستم سازه ای پل : عرشه فولادی ، پایه بتنی
عرض روسازه : ۱۵ متر
فاصله میان شاه تیرها : ۲۰/۲ متر
ارتفاع شاه تیرها : ۰۰/۲ متر
نوع کوله ها : بسته با دیوار برگشتی
نوع پایه ها : بتن مسلح با مقطع مستطیل ( مقطع ستون ۲۰/۲ x 70/2 مترمربع می باشد که فضای ۰۰/۱ x 20/1 مترمربع در داخل آن با یونولیت پر شده است )
تعداد پایه ها در قاب عرضی : ۲ عدد
ارتفاع پایه ها : ۱۲ متر
دیافراگم عرضی : به فواصل ۲۰ متری در همه دهانه ها
شکل (۳-۱) پلان پل غیر مورب
شکل (۳-۲) نمای جانبی پل غیر مورب
شکل (۳-۳) پلان پل مورب با زاویه تورب ۳۰ درجه
شکل (۳-۴) جزئیات مقطع پایه پل ها شکل (۳-۵) جزئیات آرماتورگذاری پایه پل ها
شکل (۳-۶) جزئیات آرماتورگذاری تیر سرستون شکل (۳-۷) مقطع شاه تیر (تیر ورق فولادی)
۳-۹- روند انجام مدل سازی و تحلیل پل ها
پل های مورد مطالعه به صورت سه بعدی به کمک نرم افزار SAP2000V14.2.2مدل شده اند. به منظور ارزیابی پاسخ لرزه ای پل های مورب و تاثیر جداساز لرزه ای هسته سربی، پل ها با زوایای تورب ۰ تا ۵۰ درجه (با رشد ۱۰ درجه) یکبار بدون جداساز و بار دیگر با جداساز لرزه ای مدل شده اند. تعداد ۶ حالت پل برای حالت بدون جداساز و ۶ حالت پل با همان زوایای تورب برای حالت جداسازی شده مدل شده اند. همچنین به منظور مشاهده میزان تاثیرگذاری مؤلفه قائم زلزله بر پاسخ لرزه ای پل های نامنظم و مورب، مدل ها یکبار تحت تحریک دو جهته (بدون در نظر گرفتن اثر مؤلفه قائم) و بار دیگر تحت تحریک سه جهته (با در نظر گرفتن اثر مؤلفه قائم) قرار گرفته اند و پاسخ های لرزه ای آن ها مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفته است. لازم به ذکر است که به دلیل وجود دیوارهای پشت بند در کوله ، سختی آن بی نهایت فرض شده و در مدل سازی، کوله ها صلب فرض شده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۹- ۱- مدل سازی پل های بدون جداساز
پل های بدون جداساز مورد مطالعه به صورت سه بعدی به کمک نرم افزار SAP2000V14.2.2مدل شده اند. جزئیات المان های بکار رفته در مدل پل های بدون جداساز به شرح زیر می باشد:
جهت مدل سازی شاه تیر های فولادی، تیر سرستون، پایه ها و دیافراگم های پل از المان FRAME استفاده شده است.
دال بتنی پل با بهره گرفتن از المان پوسته ایSHELL مدلسازی شده است.
۳-۹-۲- اختصاص مفاصل پلاستیک به پل های بدون جداساز
به منظور ارزیابی پاسخ لرزه ای پل ها، تحلیل دینامیکی غیر خطی تاریخچه زمانی بکار گرفته شده است. طبق اکثر آیین نامه ها، در پل های بدون جداساز مفصل پلاستیک ایجاد شده در پل، در بالا و پایین پایه های پل درنظر گرفته شده است]۲[. بر طبق پیش تحلیل صورت گرفته، پایه پل های بدون جداساز وارد مرحله غیرخطی شده اند.(مفاصل پلاستیک در آن ها ایجاد شده است.) در این تحقیق براساس جداول تعریف شده FEMA356 در نرم افزار مفاصل پلاستیک به پایه های اینگونه پل ها اختصاص داده شده است.
۳-۹-۳- مدل سازی پل های جداسازی شده
مدل سازی پل های جداسازی شده نیز به صورت سه بعدی به کمک نرم افزار SAP2000V14.2.2 صورت گرفته است. در پل های جداسازی شده به دلیل استفاده از جداسازهای هسته سربی انتظار می رود که روسازه و زیرسازه پل در مرحله خطی باقی مانده و وارد مرحله غیر خطی نشوند. بنابراین در مدل سازی این پل ها از اختصاص مفاصل پلاستیک در پایه های پل صرف نظر شده است و تنها المان غیرخطی در پل جداسازی شده، جداساز های بکار رفته می باشند. جزئیات المان های بکار رفته در مدل پل های جداسازی شده به شرح زیر می باشد:
جهت مدل سازی شاه تیر های فولادی، تیر سرستون، پایه ها و دیافراگم های پل از المان FRAME استفاده شده است.
دال بتنی پل با بهره گرفتن از المان پوسته ایSHELL مدل سازی شده است.
جداگرهای لرزه ای هسته سربی با بهره گرفتن از المان غیرخطی NLINK، که بر حسب نوع جداساز از المانRubber Isolator استفاده شده است، مدلسازی شده اند.
۳-۱۰- پارامترها و مشخصات جداساز هسته سربی در مدل سازی پل ها
مهم ترین ویژگی جدا کننده های لرزه ای در این است که با انعطاف پذیری زیاد خود، زمان تناوب طبیعی سازه را افزایش می دهند. این پدیده افزایش زمان تناوب سازه موجب می گردد که از عمل تشدید یا از نزدیک شدن به آن اجتناب شود و در نهایت، پاسخ سازه کاهش یابد. شتاب اکثر زلزله ها معمولا دارای زمان تناوب غالبی در حدود ۱/۰ تا ۱ ثانیه می باشد و حداکثر شدت آن در محدوده زمان تناوب های ۲/۰ تا ۶/۰ ثانیه است. بنابراین چون امکان تشدید پاسخ سازه هایی که زمان تناوب طبیعی آن ها در محدوده ۱/۰ تا ۱ ثانیه است، در مقابل زلزله وجود دارد، این سازه ها در محدوده های تناوبی فوق آسیب پذیرترند ]۱[.
نحوه انتخاب جداساز هسته سربی بدین صورت بوده است که پس از مدل سازی پل مورد مطالعه، پیش تحلیل های اولیه صورت گرفته است و جداساز های هسته سربی معرفی شده در آیین نامه آشتو و همچنین کتاب دکتر زهرایی]۱[ (آشنایی با جداساز های لرزه ای و تاثیر آن ها بر عملکرد پل ها) برای پل مورد مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفته اند و با توجه به مطالب بالا و به منظور جلوگیری از پدیده تشدید، جداسازی انتخاب شده است که دو شرط زیر را ارضا نماید:
دوره تناوب سازه جداسازی شده در محدوده کمتر از ۱ ثانیه نباشد.
جابجایی های عرشه در هیچ یک از حالات ترکیب بار زلزله از cm 40 تجاوز نکند.
به منظور مدل سازی پل های دارای جداساز در نرم افزار SAP2000V14.2.2، نیاز به تعریف دقیق مشخصات و پارامترهای جداساز در نرم افزار می باشد که این جزئیات در جداول (۳-۴) و (۳-۵) مشاهده می شود.
جدول (۳-۴) مشخصات جداساز لاستیکی هسته سربی (LRB) ]29[

وزن

۵/۲ کیلونیوتن

ابعاد

۴/۰ در ۳/۰ در ۳/۰ متر

تعداد

۲۸

جدول (۳-۵) پارامترهای جداساز لاستیکی هسته سربی (LRB) ]29[

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...