با توجه به اینکه پیش بینی نحوه تغذیه دام امر پیچیده ای است، از این رو انتخاب علوفه نه تنها بین گونه های دامی متغیر است، بلکه بسته به مرحله رسیدگی گیاه، وضعیت آب و هوایی منطقه و میزان دسترسی به علوفه نیز متغیر است.
هدایت (۱۳۸۱) عواملی را که روی خوشخوراکی موثر می باشند را به شرح زیر بررسی نموده است:

    1. سن گیاه:

اغلب گیاهان در مراحل اولیه رشد خوشخوراک تر از مراحل گل دهی و تولید بذر می باشند.

    1. شدت چرا:

چرای شدید و سنگین باعث می شود که گیاهان غیر خوشخوراک نیز مورد تغذیه دام قرار گیرند.

    1. میزان تجدید رشد گیاهان پس از چرا:

گیاهانی که پس از چرا به سرعت تجدید رشد می نمایند بیشتر مورد توجه دام ها قرار می گیرند.

    1. تاثیر چرای قبلی:

معمولاً گاو مراتعی که قبلاً چرا نشده را ترجیح می دهد.

    1. تاثیر کود های شیمیایی:

افزودن کود های ازته در مراتع با پوشش گیاهان گندمیان باعث افزایش خوشخوراکی آن ها می گردد.

    1. نوع دام:

دام ها نسبت به تغذیه انواع گیاهان تمایلات متفاوتی دارند. گاو و اسب نباتات خانواده گندمیان را ترجیح می دهند در حالی که گوسفند گیاهان پهن برگ و حیوانات وحشی گیاهان بوته ای را بیشتر مورد استفاده قرار می دهند.

    1. شرایط محیطی:

خوشخوراکی نباتات تحت تاثیر عواملی مانند رطوبت خاک، تابش خورشید و غیره قرار می گیرد که این عوامل در توسعه و رشد ترکیب غذایی گیاهان اثر گذار است. بطور خلاصه خوشخوراکی عاملی است که باعث می گردد دام ها هنگام چرا گونه ای از نباتات را بر گونه دیگر ترجیح دهند. به همین دلیل می توان عبارت ارزش رجحانی را به جای خوشخوراکی بکار برد.
از مطالعات خوشخوراکی می توان در تعیین تعداد دام بر اساس ظرفیت مرتع، تعیین نسبت مخلوط در کشت نباتات و بطور کلی بهره برداری صحیح از مراتع استفاده نمود.
۲-۱- اندازه گیری ترکیبات شیمیایی ماد خوراکی:
فصل دوم:مواد و روشها
ترکیبات شیمیایی مواد خوراکی مورد مطالعه قبل از شروع آزمایش در آزمایشگاه به روش تجزیه شیمیایی تعیین شد. برای این منظور، از یونجه های مورد مطالعه، نمونه هایی بطور تصادفی از قسمت های مختلف توده آن، برداشته و سپس آنها را با هم مخلوط نموده و به صورت یک نمونه از هر چین، به آزمایشگاه تغذیه دام منتقل گردید. نمونه ها پس از آسیاب شدن با غربال دو میلیمتری، برای انجام تجزیه شیمیایی و اندازه گیری ترکیبات شیمیایی آماده شدند.

۲-۱-۱- اندازه گیری رطوبت و ماده خشک:
برای اندازه گیری رطوبت نمونه های یونجه، مقدار دو گرم از نمونه (هوا خشک) مورد مطالعه را در داخل کروزه ای که قبلاً وزن خشک آن با ترازوی دقیق معین شده بود ریخته و سپس کروزه های حاوی نمونه را برای از دست دادن رطوبت آن در داخل آون، در دمای ۱۰۵ درجه سانتیگراد قرار داده شد. پس از ۲۴ ساعت نمونه ها از آون خارج شده و به مدت نیم ساعت در دسیکاتور قرار داده شدند تا سرد گردند، سپس کاهش وزن و درصد رطوبت نمونه ماده خوراکی به صورت زیر محاسبه شد.
وزن ظرف – (وزن ظرف+وزن نمونه اصلی) = وزن نمونه اصلی
(وزن ظرف+وزن نمونه خشک) – (وزن ظرف+وزن نمونه اصلی) = مقدار رطوبت
۱۰۰×(مقدارنمونه اصلی/مقداررطوبت) = درصد رطوبت
درصد رطوبت – ۱۰۰ = درصد ماده خشک
۲-۱-۲- اندازه گیری پروتئین خام۱:
یک گرم نمونه از هر چین یونجه، داخل بالن ته گرد ریخته می شود و سپس ۴ گرم کاتالیزور (۵/۳ گرم سولفات پتاسیم و ۵/۰ گرم سولفات مس) به آن افزوده شده و سپس ۱۵ میلی لیتر اسیدسولفوریک غلیظ به لوله های آزمایشی اضافه گردید، نمونه های تهیه شده به مدت ۲ ساعت در دمای ۴۵۰ درجه سانتیگراد هضم شد و سپس ۷۵ میلی لیتر آب مقطر به نمونه های هضم شده اضافه گردید. در مرحله نهایی محلول توسط هیدروکسید سدیم ۴۰ درصد تیتر و میزان نیتروژن توسط دستگاه کجلدال اندازه گیری گردید و با بهره گرفتن از ضریب ۲۵/۶ میزان پروتئین خام تعیین می شود.
۲-۱-۳- اندازه گیری الیاف خام۲:
الف – تهیه محلول شوینده اسیدی و اندازه گیری الیاف باقیمانده از شوینده های اسیدی:
برای تهیه این محلول، مقدار ۲۰ گرم ماده ستیل تری متیل آمونیوم برماید۳ را در یک لیتر محلول اسید سولفوریک نرمال (۴۹ گرم در لیتر) حل نموده و یک لیتر محلول شوینده اسیدی تولید می شود. پس از تهیه محلول، آن را در دستگاه اندازه گیری فیبرخام ۴به منظور اندازه گیری میزان ADF قرار داده می شود.
CP :Crude Protein -1
Crude Fibre:CF -2
Cetyl Trimethyl Ammoninum Bromide-3
Fibertec Tecator -4
ب – تهیه محلول شوینده خنثی و اندازه گیری الیاف باقیمانده از شوینده های خنثی۱:
مقادیر ۳۰ گرم از ماده شیمیایی سدیم لوریل سولفات۲ ۶۱/۱۸ گرم EDTA ، ۸۱/۵ گرم بورات سدیم و ۵۶/۴ گرم دی سدیم هیدروژن فسفات و مقدار ۱۰ میلی لیتر ۲ – اتوکسی اتانول، جهت تهیه محلول اضافه و سپس حجم محلول توسط آب مقطر به ۱ لیتر رسانده می شود. بعد از تهیه محلول ، آن را در دستگاه فیبر خام جهت اندازه گیری NDF موجود در نمونه ها استفاده می شود.
۲-۲- مواد خوراکی موردآزمایش و نحوه نمونه برداری:
مواد خوراکی مورد استفاده در این آزمایش شامل چین اول،دوم و سوم علوفه یونجه بود.
جهت نمونه برداری، به طور تصادفی ۱۲ روستا از شهرستان بناب انتخاب گردید و از هر روستا، یونجه ۴ خانواده به صورت تصادفی برای نمونه برداری انتخاب شد. نمونه برداری از مزرعه هر خانوار بدین صورت بود که یک مربع فلزی به ابعاد m2 ۱ را به صورت تصادفی در ۱۰ قسمت مزرعه بطور تصادفی انداخته و علوفه داخل آن را برداشت نمودیم، علوفه برداشت شده مستقیما به یک مکان انتقال داده شده و در معرض آفتاب خشک گردیدند، سپس به قطعات cm 5 همگن تقسیم شده و پس از مخلوط نمودن نمونه ها، یک نمونه تلفیقی از هر چین برداشت، بدست آمد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...