۰٫۰۱

۴-۸

۱۸۰

Pass

Pass

Pass

۱۲

EXB89-3

Micrifiltration

۵۶

۱۰

۰٫۰۱

۴-۸

۲۷۰

Pass

Pass

Pass

۴-۷٫ نتایج حاصل از آزمون MWG در کنترل توکسیسیتی سوسپانسیون­های سلولی سیاه سرفه سمیت زدایی شده با فرمالین و تیومرسال
بر اساس استاندارد سازمان جهانی بهداشت، آزمایشMWG به منظور تشخیص سمیت اختصاصی بر روی بچ های تولیدی سوسپانسیون های سیاه سرفه (سوش های ۵۰۹ و ۱۳۴) انجام گردید. پس از تزریق و اندازه گیری وزن موش ها در روزهای ۰ ، ۳ و ۷ نتایج حاصل نشان دهنده بی ضرری واکسن بود، به این صورت که افزایش وزن حیوانات در روز ۷ از ۶۰% افزایش وزن گروه کنترل کمتر نبود. همچنین در پایان آزمایش تمامی حیوانات زنده بوده و علائم سمیت را نشان ندادند. اگر متوسط وزن حیوانات تزریق شده واکسن بیشتر از ۱۵۰% افزایش وزن گروه کنترل می شد آزمایش غیر معتبر می شد. در روش سمیت زدایی با فرمالین، سوسپانسیون های انکوبه شده در سردخانه ۸-۴ درجه سانتیگراد در روزهای ۱۰، ۳۰ و ۹۰ برای انجام تست MWG نمونه برداری شدند. نتایج حاصل از انجام این آزمون برای بچ های مختلف در زمان های ذکر شده در جدول ۴-۴ آورده شده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

نتایج حاصل از آزمونMWG نشان داد که از سوسپانسیون سلولی سمیت زدایی شده با فرمالین ۵ بچ شامل بچ های شماره ۱-EXMG89،EXB89-16 و۷-EXB89 از سویه ۱۳۴ و بچ های شماره EXB89-12 وEXB89-6 از سویه ۵۰۹ پس از ۱۰ روز انکوباسیون در دمای ۸-۴ درجه سانتیگراد سمیت زدایی شدند در حالی که ۷ بچ دیگر شامل بچ های شماره ۱۴- EXB89،EXB89-13 و۳-EXB89 از سویه ۱۳۴ و بچ هایEXMG89-2 ،EXB89-17 ،EXB89-11 از سویه ۵۰۹ پس از ۳۰ روز انکوباسیون و تنها یک بچ به شماره EXB89-5 از سویه ۵۰۹ پس از ۹۰ روز انکوباسیون سمیت زدایی شد. این نتایج به عبارت دیگر نشان داد که میانگین زمان انکوباسیون برای سمیت زدایی سوسپانسیون سلولی باکتری سیاه سرفه سویه ۱۳۴ معادل ۲۰ روز و سویه ۵۰۹ معادل ۳/۳۳روز بود و در کل، زمان لازم برای توکسین زدایی سوسپانسیون های هر دو سویه بطور میانگین معادل ۶/۲۶ روز بود (جدول ۴-۴).
اطلاعات بدست آمده از انجام آزمون MWG برای سوسپانسیون های سمیت زدایی شده با تیومرسال نشان داد که با ۹۰ روز انکوباسیون در دمای ۸-۴ درجه سانتیگراد هیچ یک از بچ های سویه های ۱۳۴ و ۵۰۹ نتوانستند از نظر آزمون های مذبور مورد قبول واقع شوند بدین معنی که تا آن زمان خاصیت توکسینی خود را حفظ کرده لذا موجب مرگ و میر و کاهش وزن در موش های تحت آزمایش شدند. با ۱۸۰ روز انکوباسیون، سوسپانسیون های سمیت زدایی شده با تیومرسال بچ های شمارهEXMG89-1 ، EXB89-16، EXB89-14 ،EXB89-13 ، EXB89-7 وEXB89-3 از سویه ۱۳۴ و بچ شمارهEXB89-17 ، EXB89-12، EXB89-11 وEXB89-6 از سویه ۵۰۹ توانستند از نظر آزمونMWG مورد قبول واقع شوند و تنها دو بچ به شماره هایEXMG89-2 وEXB89-5 از سویه ۵۰۹ از این آزمون قبول نشدند که با افزایش زمان انکوباسیون از ۱۸۰ روز به ۲۷۰ روز این دو بچ نیز از نظر این آزمون مورد قبول واقع شدند. به عبارت دیگر میانگین زمان لازم برای سمیت زدایی سوسپانسیون های تیومرسالی برای سویه ۱۳۴ معادل ۱۸۰ روز و برای سویه ۵۰۹ این زمان ۲۱۰ روز بوده که در کل با لحاظ کردن هر دو سویه میانگین زمان لازم برای سمیت زدایی این سوسپانسیون ها معادل ۱۹۵روز بوده است (جدول ۴-۴).
جدول۴-۴٫نتایج حاصل از کنترل توکسیسیتی سوسپانسیون های سمیت زدایی شده با فرمالین و تیومرسال با بهره گرفتن از آزمون MWG

NO

Batch No.

Strain

Mouse Weight Gain Test

Formaldehyde Detoxification at 4 °C
(day)

Thiomerosal Detoxification
at 4 °C
(day)

۱۰

۳۰

۹۰

۱۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...