[Node: 9; Deviation: 3]
با افزایش دما هیچ آب خنک وارد دستگاه مبدل حرارتی نمی‌گردد که در اینجا نصب TG جهت اندازه‌گیری دما ضروری می‌باشد. (MR)
[Node: 10; Deviation: 1]
زمانی که جریان با سطح زیاد وارد مخزن شود باعث افزایش سطح در مخزن می‌گردد که نصب LI به منظور اندازه‌گیری سطح می‌تواند به عنوان ابزار کمکی استفاده شود. (HR)
[Node: 10; Deviation: 1]
اختلال در پمپ سبب افزایش سطح جریان می‌شود در نتیجه باعث افزایش سطح در مخزن می‌گردد که نصب LA-LL برای آنالیز جریان ورودی به مخزن الزامی می‌باشد. (MR)

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

[Node: 10; Deviation: 2]
نصب LI بر روی خط ورودی به مخزن به منظور جلوگیری از کاهش سطح سود سوزآور ارسالی از واحد‌های دیگر زمانی که یکی از واحدها از سرویس خارج شود. (HR)
[Node: 12; Deviation: 1]
در صورت کاهش و یا قطع جریان به منظور جلوگیری از Show down شدن سیستم نصب fail to open -FI الزامی می‌باشد. (MR)
[Node: 13; Deviation: 2]
زمانی که جریان افزایش می‌یابد دریچه ولو باز می‌گردد، به منظور جلوگیری از افزایش سطح آب درون درام نصب LI و LG در مسیر آب ورودی به درام الزامی می‌باشد. (MR)
۵-۳-۲- پیشنهادات دستورالعملی و توصیه‌ها:
این دسته از پیشنهادات شامل راه‌کارها، تاکیداتی برای توجه بیشتر و توصیه‌هایی هستند که بدون صرف هزینه یا ایجاد تغییر باعث افزایش سطح ایمنی و راهبری واحد می‌شوند. این پیشنهادات بر حسب ضرورت انجام مشابه با پیشنهادات سخت‌افزاری به چهار دسته اولویت‌بندی گردیده‌اند.
[Node: 3; Deviation: 1]
در زمانی که کاهش جریان را داریم برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پمپ، پیشنهاد می‌گردد واحد hydraulics بررسی گردد تا از مکش جریان توسط P-102 و در سرویس قرارگرفتن دو پمپ همزمان جلوگیری به عمل آید.(HR)
[Node: 4; Deviation: 2]
LT نصب شده قابلیت بررسی بیشتری دارد و پیشنهاد می‌گردد در حالت low Level هشدار دهد تا سطح مخزن یکباره کاهش نیابد.(LR)
[Node: 1; Deviation: 4]
پیشنهاد می‌شود تحقیقی در زمینه احتمال خرابی که در ضامن شیرها وجود دارد برای هنگامی که سطح کاهش می‌ابد انجام پذیرد تا در صورت وجود مرتفع گردد.(MR)
[Node: 19; Deviation: 1]
پیشنهاد می‌شود که در هنگام کاهش و یا قطع جریان، یک FI فیل تو کلوز نصب گردد تا مانع از ورود آب دریا به هدر اصلی نشود.(LR)
[Node: 19; Deviation: 1]
پیشنهاد می‌شود که در هنگام کاهش و یا قطع جریان، یک FA نصب گردد تا به هنگام فیل تو کلوز مانع از ورود آب دریا به هدر اصلی نشود.(LR)
[Node: 20; Deviation: 7]
سیستم‌های ابزار دقیق بررسی گردند تا در هنگام کاهش سطح از سرویس خارج شدن سیستم جلوگیری نماید.(MR)
پیشنهاد می‌شود که یک دستورالعمل برای فشارگیری واحد در مرحله راه‌اندازی واحد در کتابچه عملیاتی واحد اضافه گردد. زیرا در هنگام فشارگیری، فشار واحد را آرام آرام بالا می‌بریم تا در صورتی که در جایی مشکلی یا نشتی وجود داشته باشد مشخص شود و رفع نشتی شود که مشکلی بوجود نیاورد.
پیشنهاد می‌شود که برای تعویض فیلتر جداکننده دستورالعمل عملیاتی واحد را تکمیل کرده و جریان را ۵۰% کاهش دهید.(MR)
۵-۳-۳- پیشنهادات مطالعاتی و تحقیقاتی:
در مطالعات انجام شده و در برخی موارد ضرورت مطالعه بیشتر و انجام فعالیت‌های مطالعاتی به چشم آمده است. این موارد در غالب پیشنهادات مطالعاتی ارائه گشته که در این موارد نیاز به بررسی بیشتر و اجرای پروژه‌های مستقل احساس شده است. این دسته از پیشنهادات بر حسب اولویت اجرایی و بر اساس میزان ریسک تولیدی در سیستم مشابه با سایر پیشنهادات در چهار دسته زیر اولویت‌بندی گردیده است:
پیشنهاد می‌شود که یک مسیر دستی در کنار ولو در نظر گرفته شود که در صورت داشتن اشکال ابزار دقیقی باز شود.(LR)
پیشنهاد می‌گردد مطالعه ای در زمینه جنس لاین‌ها واحد صورت پذیرد که با توجه به عدم مقاومت در مقابل تنش‌های بالا بتواند از خسارات احتمالی جلوگیری نماید.(MR)
۵-۴- پیشنهاداتی برای کارهای آینده:
در کنار روش HAZOP روش‌های دیگری جهت اندازه‌گیری میدان و شدت انحرافات تعیین شده در این مطالعه، به عنوان روش تکمیلی وجود دارد. این کار با نرم‌افزارهای مدل انحراف انجام این مطالعات در کنار کار انجام شده در این پروژه کمک زیادی به تصمیم‌گیری‌های درست در مورد افزایش ایمنی سیستم و پیاده‌سازی تدابیر امنیتی با دانستن میزان اهمیت آنها در فرایند در حال انجام می‌کند.
در این مطالعه انحرافات و مشکلاتی که هر انحراف در سیستم ایجاد می کند مشخص شده و پیشنهاداتی جهت رفع آنها ارائه شده است. جهت اجرای این پیشنهادات محاسبات اقتصادی می‌تواند ارزش و اهمیت دقیق اجرای هر پیشنهاد را در سیستم مشخص نماید و کمک مؤثری در جهت گرفتن تصمیمی درست باشد.
مراجع
کاظمی ب.، ایمنی و بهداشت کار (حفاظت صنعتی)، چاپ دوم، پشوتن ۱۳۸۲٫
سپانلو ک.، نگرش نوین به ایمنی، بخش تحقیقات و توسعه ایمنی هسته‌ای، اولین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، اسفند ۱۳۸۴٫
گوهررخی م.، ارزیابی کیفی و کمی ریسک در واحدهای فرآیندی، روش‌های بررسی حوادث و شبیه سازی شبکه فلر با نرم‌افزار Aspen flare net، انتشارات دانشگران صنعت پژوه، ۱۳۸۸٫
گوگل م.، شناسایی مخاطرات و آنالیز کیفی ریسک در صنایع فرآیندی توسط نرم‌افزار PHA-pro، انتشارات دانشگران صنعت پژوه، ۱۳۸۴٫
Kletz, T., Learning from Accidents, Third ed., Gulf Professional Publishing, Oxford, 2001.
Arendt, J. S. and Lorenzo, D. K., Evaluating Process Safety in the Chemical Industry, American Institute of Chemical Engineers, New York, 2000.
Drs. P. L. B. A Van Geel, Guidelines for Quantitative Risk Assessment, 2005.
Guideline for Risk Based Process Safety, center for chemical process safety, john Wiley&Sons, ۲۰۰۵٫
Mannan S., Lee’s Loss Prevention in the Process Industries, Third ed., Vol. 1, Elsevier Inc, 2005.
Tixier, J., Dusserre, G., Salvi, O., Gaston, D., Review of 62 risk analysis methodologies of industrial plants. Journal of Loss Prevention in the Process Industries, Vol. 15, NO. 4, pp. 291-303, 2002.
Dennis, P., Nolan, P. E., Application of HAZOP and What-If safety reviews to the petroleum, New Jersey, USA, petrochemical & chemical industries, 1994.
Guideline for Hazard Evaluation Procedure, Center for Chemical Process Safety, Wiley Interscience, New York, 2008.
Keletz, T., Hazop and Hazan, 4th ed., Taylor and Francis, 1999.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...