سبک استبدادی ومسئولیت پذیری ۵۴۲/۰ ۰۳۰/۰

با توجه به سطح معناداری داده شده در جدول فوق که برابر ۰۳۰/۰ می باشد و مقایسه آن با میزان خطای مجاز ۰۵/۰ (۰۵/۰p< ) با اطمینان ۹۵ درصد فرض صفر رد می گردد و فرضیه ی پژوهش تایید می شود و این بدان معناست که بین سبک استبدادی و مسؤلیت پذیری نوجوانان رابطه وجود دارد.
فصل پنجم بحث ونتیجه گیری
فصل پنجم
بحث ونتیجه گیری
۵-۱- بحث ونتیجه گیری
فرضیه اول: بین سبک مقتدرانه ومسئولیت پذیری نوجوانان رابطه مستقیم وجود دارد. همان گونه که یافته­های آماری نشان می­ دهند که بین سبک مقتدرانه و مسئولیت پذیری نوجوانان رابطه مستقیم وجود دارد. این نتیجه همسو به یافته­های هاشمی(۱۳۸۲) است. نتایج پژوهش هاشمی حاکی از آن بود که خانواده مقتدر و پاسخگوی نیازهای فرزندان خود، بهترین نوع خانواده و خانواده های بی­تفاوت، آشفته وناسالم ، ناموفق ترین خانواده در تربیت فرزندان است. همچنین همسو با یافته­های دالینگ و دیگران است، نتایج تحقیقات دارلینگ[۱۰۱] و اسینبرگ (۱۹۹۳) استینبرگ، لامبورن، دارلینگ، ماونتس[۱۰۲] و دورنبوش[۱۰۳] (۱۹۹۴) نشان دادند که از میان سه شیوه فرزند پروری ، شیوه فرزند پروری مقتدرانه منجر به پیامد اجتماعی ، میان فردی ، تحصیلی و پیشرفت سالم می گردد . همچنین پاکدامن(۱۳۹۰)، در پژوهشی نشان داد که سبک فرزند پروری اقتدار منطقی در رسیدن به بلوغ اجتماعی، هوش نقش بسزایی دارد و بهترین سبک فرزند پروری مادران برای رسیدن به بلوغ اجتماعی نوجوانان سبک اقتدار منطقی است ؛ که این نیز همسو با یافته های تحقیق است. گرامی(۱۳۸۷) در پژوهش خود نشان داد ، بیشتر مادارن از شیوه فرزند پروری اقتدار منطقی استفاده می­ کنند و تفاوتی بین شیوه فرزند پروری استفاده شده در مورد دختران وپسران وجود ندار؛ که این پژوهش با یافته های تحقیق همسویی ندارد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فرضیه دوم : بین سبک آزاد گذار­ و­مسئولیت پذیر نوجوانان رابطه معنادار وجود ندارد.رضوی، محمدی و رحیمی(۱۳۸۷) در پژوهشی با عنوان بررسی رابطه رضایت زناشویی وسبکهای فرزند پروری والدین با مشکلات رفتاری فرزندان در دوره ابتدایی شهر ارسنجان، ۹۳۰ دانش آموز را مورد بررسی قرار دادند. نتایج رابطه معنا دار بین سبک های فرزند پروری سهل گیرانه والدین و مشسکلات رفتاری فرزندان را نشان داد. که این نتایج برخلاف نتایج بدست آمده از پژوهش است.
جانسون[۱۰۴] (۱۹۸۷) با تحقیقات خود نشان داد.والدین دموکرات و قاطع و اطمینان بخش به احتمال زیاد کودکان دارای اعتماد به نفس و عزت نفس زیاد ،‌مستقل و با احساس مسئولیت دارند؛ که این نیز با نتایج پژوهش همسویی ندارد.
فرضیه سوم : بین سبک استبدادی و مسئولیت پذیری نوجوانان رابطه مستقیم وجود دارد.از یافته­های همسو می­توان به تحقیق امیری نژاد و دیگران اشاره کرد. امیری نژاد، قریشی راد و جوانمرد ،(۱۳۹۰) در پژوهشی به بررسی مقایسه شیوه ­های فرزند پروری وسلامت روان والدین افراد اقدام کننده به خودکشی با والدین افراد عادی پرداختند. نتایج پژوهش نشان داد والدین افراد اقدام کننده به خود کشی نسبت والدین افراد عادی در تربیت فرزندان خود بیشتر از شیوه فرزند پروری مستبدانه استفاده کرده ­اند. همچنین از پژوهش­های غیر همسو می­توان به تحقیقات کاگان و ماسن[۱۰۵] اشاره کرد . تحقیقات آنها نشان می­دهد که اگر والدین بسیار سختگرانه و دیکتاتور باشند، مانع پیشرفت وتوسعه کنجکاوی وخلاقیت کودک می شوند ودر نتیجه، این کودکان در آینده روان آزرده و پرخاشگر خواهند شد.
نتیجه گیری
دراین رساله بار دیگر به نقش مهم خانواده در شکل گیری شخصیت و منش فرزندان مورد تاکید قرار می گیرد و نیاز به ارائه آموزشهای لازم در زمینه فرزند پروری برجسته تر می شود. لذا مسئولین بایستی با برگزاری کارگاههای آموزشی، یا از راه رسانه ها، والدین را نسبت به اهمیت این امر آگاه سازند.
۵-۲- محدودیتها
با توجه به اینکه پژوهش در شهرستان دالاهو انجام شده، لذا قابل تعمیم به شهرها وشهرستان­های دیگر نیست.
از دیگر محدودیتهای پژوهش می توان به عدم کنترل متغیرهای دیگر مانند شخصیت و خانواده پدری و مادری اشاره کرد.
در این تحقیق به علت زیاد بودن حجم نمونه(۲۰۰ نفر دانش آموز) امکان دسترسی به والدین، جهت توجیه آنها بطور حضوری فراهم نمی شد.
۵-۳- پیشنهادات کاربردی
۱- آموزش مهارت های حل مسئله به والدین می تواند به بهبود شیوهای فرزند پروری کمک کند.
۲- گذاشتن برنامه ­های آموزشی خانواده، جهت تحکیم عملکرد خانواده ها ،که از آن جمله می­توان به برگزاری کارگاه در خصوص بهبود روابط والدین و فرزندان اشاره کرد.
۳- گذاشتن کارگاه های فرزندپروری مقتدرانه، توسط روانشناسان
۵-۴- پیشنهادات پژوهشی
۱- پژوهش­های مشابه بر روی گروه های سنی مختلف نیز انجام گیرد.
۲- پژوهش در هر دو جنسیت انجام شود و در مقاطع تحصیلی دیگر نیز انجام شود.
۳- پیشنهاد می­ شود تاثیر مولفه های دیگر، مانند سبک زندگی، سلامت روانی دانش آموزان ،سازگاری اجتماعی دانش آموزان و غیره را بر مسئولیت پذیری مورد بررسی قرار دهند.
پیشنهاد می­ شود این تحقیق، در جامعه آماری وسیع­تر انجام گیرد.
منابع
منابع فارسی
اتکینسون،ریتال.ال،اتکینسون،ریچارد،وهیلگارد،ارنست،(۱۹۸۳).زمینه روانشناسی بالینی.ترجمه براهنی،محمد تقی،کریمی،یوسفی،شریک،بهروزفبیک،مهرداد،شهرآرای،مهرناز،فزمانی،رضا،شاملو،سعید،گاهان،نیسان،محی الدین،مهدی،هاشمیان،کیانوش(۱۳۷۳)،جلد اول،چاپ دهم،تهران:رشد.
اثنی عشران،سهیلا،(۱۳۷۸) بررسی رابطه بین الگوی خانواده وباورهای مذهبی با هویت پیشرفته،پیشرس،آشفته وبه تعویق افتاده در نوجوان شهر اصفهان،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاداسلامی واحد رودهن.
آجیل چی بیتا،ذوقی لیلا،(۱۳۸۸).بررسی مقایسه شیوه های فرزند پروری در مادران خانه دار با مادران شاغل در دانشگاه علوم انتظامی ناجا مجله پلیس زن،۹،۷۸-۹۲
احدی حسن، جمهری فرهاد،(۱۳۷۸)،روانشناسی رشد نوجوانی وبزرگسالی، تهران:چاپ بنیاد. –
احدی حسن، بنی جمالی شکوه السادات،۱۳۷۴روانشناسی رشد،تهران،نشر بنیاد، و علی اکبر، شعاری نژاد، روانشناسی رشد، تهران،اطلات چاپ نهم ۱۳۷۲.
احدی حسن، محسنی­نیک چهره،(۱۳۸۱)،روانشناسی رشد مفاهیم در روانشناسی و نوجوانی وجوانی . تهران. پردیس
احدی حسن ،ودریا افزون کمونا،(۱۳۸۸)،سبک های فرزند پروری. روزنامه سراسری صبح ایران شماره نسخه ۳۴۸۸
احمدی،طیبه،(۱۳۹۲).نقش شیوه های فرزند پروری درخودپنداره وبلوغ اجتماعی دانش آموزان شهرکرمانشاه، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکاه آزاد اسلامی کرمانشاه
ارنست هیلگارد،گوردن باو،(۱۹۹۴)، نظریه های یادگیری، محمد تقی براهنی و همکاران(۱۳۷۳)، تهران، مرکز نشر دانشگاهی
اسلامی نسب ،علی (۱۳۷۲)روانشناسی سازگاری ،تهران، نشربنیاد.
آزادی، شهدخت،(۱۳۸۲)،.بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری والدین وکمرویی دختران، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه الزهرا.
اسلمی، الهه،(۱۳۸۵).بررسی سازگار زناشویی سبک های فرزندپروری والدین با سلامت عمومی فرزندان پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران
امیری نژاد، علی،قریش راد، فخرالسادات،جوانمرد، غلامحسین،(۱۳۹۰).مقایسه سبک های فرزند پروری و سلامت روان والدین افراد اقدام کننده به خود کشی با والدین افراد عادی، فصلنامه مشاوره و روان درمانی خانواده،۳۱۵،۳۳،۳
آیین روزبهانی،زهرا،(۱۳۹۱). رابطه رضایت شغلی با رضایت زندگی و شیوه های فرزند پروری دبیران دبیرستان های منطقه سیزده آموزش وپرورش تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکاه آزاد اسلامی کرمانشاه
باقری، خسرو،۱۳۷۴، نگاهی دوباره به تعلیم و تربیت اسلامی، تهران، مدرسه.
بشارت،محمد علی؛عزیزی،کورش؛پورشریفی،حمید.(۱۳۹۰)رابطه سبکهای فرزند پروری والدین با کمال گرایی فرزندان در نمونه ای از خانواده های ایرانی.فصلنامه ی خانواده پژوهی.۱۴۵-۱۶۰
بیابانگرد،اسماعیل.(۱۳۷۶)مقاله،شماره ۱۱۷،روانشناسی نوجوان واجتماعی شدن و رشد شخصیت.
باقر پور کماچالی، صغری(۱۳۷۴). بررسی رابطه الگوهای فرزندپروری با پرخاشگری نوجوانان شهرستان شبستر مجله پژوهش های علوم شناختی و رفتاری،سال اول، شماره اول، پیاپی۱،پاییز و زمستان۱۳۹۰،ص۱۰۸
براندن،ناتانیل،(۱۳۸۵). مسئولیت پذیری، ترجمه ی مهدی قرچه داغی، تهران، نشر شباهنگ.
بهرامی ، هادی( ۱۳۸۸)رابطه سازگاری زناشویی و سبک های فرزند پروری والدین با سلامت جسمی وروانی فرزندان،مجله روانشناسی تربیتی وعلوم تربیتی، سال سی ونهم،شماره۱۳۸۸،۱،شماره۶۳-۸۱
به پژوه ،احمد،(۱۳۸۰ ).خانواده و فرزندان در دوره دبیرستان ،تهران: انتشارات انجمن اولیا ومربیان.-
بیابانگرد ، اسماعیل ،(۱۳۷۴).روش های افزایش عزت نفس در کودکان ونوجوانان.تهران: انجمن اولیا ومربیان جمهوری اسلا می ایران
پاشا شریفی،حسن،(۱۳۷۶)، نظریه ها و کاریری آزمونهای هوش و شخصیت، تهران : انتشارات سخن.
پاکدامن­، مجید، خامسیان ، احمد، و برانی، فخرالسادات،(۱۳۹۱).نقش سبک های فرزندپروری مادران در بلوغ اجتماعی نوجوانان(تیز هوش،آهسته گام،عادی).
پاکدامن مجید، خامسیان، احمد،وبرانی فخرالسادات.(۱۳۹۰). نقش سبک های فرزند پروری دربلوغ اجتماعی نوجوانان(تیزهوش،آهسته گام وعادی).
ثنایی ذاکر، باقر،(۱۳۷۹) ،مقیاس های سنجش خانواده و ازدواج، تهران: مؤسسه انتشارات بعثت، چاپ اول.-
چلبی ،مسعود،(۱۳۷۵). جامعه شناسی نظم: تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی ،(چاپ ششم،۱۳۹۱).تهران، نشر نی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...