کاربرد دانش
بکارگیری و استفاده از دانش یکی از اثربخش ترین اجزای مدیریت دانش است (هلپیک، ۲۰۰۲). زمانی که کارکنان بهترین تجربیات را در موقعیت‌های جدیدی برای بهبود عملکردشان بکار گیرند. آن تجربیات را جرح و تعدیل نموده، آن‌ها را پالایش و اصلاح می‌کند و مجموعه جدیدی از بهترین تجربیات را بدست می‌دهد. گام نهایی در فرایند مدیریت دانش تسخیر این بهترین تجربیات و اضافه‌کردن آن‌ها به‌کارکردهای‌مدیریت است به‌طوری‌که در آینده بتواند در دسترس دیگران قرار داده ‌شود ‌تا دیگر کارکنان بتوانند از این تجربیات و دانش‌ها استفاده کرده و عملکرد خود را بهبود دهند. (صراف‌زاده و حاضری بغداد آباد،۱۳۸۴: ۲).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

به‌طورکلی دانش سازمانی باید در جهت محصولات، خدمات و فرایند سازمان به‌کارگرفته شود اگر سازمانی به‌راحتی نتواند شکل صحیح دانش را در جای مناسب آن مشخص نماید در عرصه‌های رقابتی با مشکل مواجه خواهد شد زمانی ‌که نوآوری و خلاقیت راه پیروزی در جهان امروز است، سازمان باید بتواند دانش مناسب را در جای مناسب به‌کارگیرد (دی بات ، ۱۳۸۳: ۷۷).
شکل (۲-۷): فرآیندهای اصلی مدیریت دانش

منبع: (مارتنسون، ۲۰۰۰: ۳۴)
راهبرد مدیریت دانش
کارال ویگ چارچوبی راپیشنهاد می کند که در آن راهبرد مدیریت دانش به پنج نوع تقسیم می شود.که عبارتند از:راهبرد تولید دانش،انتقال دانش،راهبرد دانش به عنوان راهبرد تجاری ،استراتژی مدیریت سرمایه های فکری و راهبردی دانش شخصی. در راهبرد ویگ ،راهبرد تولید دانش بر انواع راهبرد مقدم بوده و بدون داشتن توان تولید دانش و مخازن دانش غنی،پیاده سازی انواع دیگر راهبرد شاید مفهومی نداشته باشد.(دری ، کاوه ،۱۳۹۱)
شکل (۲-۸): سطح اول راهبرد مدیریت دانش

منبع:(اخوان و باقری،۱۳۸۹)
۲-۲-۶- اهمیت و ضرورت مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی و نقش عامل انسانی
اهمیت و نقش عامل انسانی در انجام اثربخش اقدامات مدیریت دانش و به ویژه خلق و تسهیم دانش، ایجاد آمادگیهای مورد نیاز برای مشارکت فعالانه در اقدامات مدیریت دانش را ضروری ساخته است (عسگری، ۱۳۹۰ ).مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی چه کاربردی می‌تواند داشته باشد؟ آیا ماهیت و نقش سازمان‌های دولتی می‌طلبد که در مورد مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی صحبت شود؟ سازمان همکاری و توسعه اقتصادی[۳۹] در گزارشی در سال ۲۰۰۳ میلادی اهمیت و ضرورت مدیریت دانش را در سازمان‌ها ی دولتی مورد بررسی قرار داده است. از نظر این سازمان، سازمان‌های دولتی بنا به دلایل ذیل باید به سمت مدیریت دانش حرکت کنند:
تبدیل دانش به مهم ترین منبع اثر بخشی فعالیت‌ها و اقدامات سازمان
اعمال حاکمیت به جای تصدی گری
جهانی شدن
توانمندی بخش خصوصی
افزایش دانش شهروندی
از دست دادن نیرو‌های با تجربه در سازمان‌های دولتی(سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ،۲۰۰۳: ۱۳).
۲-۲-۷- مدل‌های مدیریت دانش
مدل مدیریت دانش بنیادی در سازمان
آشکار است که محتوای اصلی هر سیستم مدیریت دانش، محتوای آن یعنی دانش است. مدل زیر مراحل اصلی مدیریت این محتوای اصلی سیستم‌های مدیریت دانش را نشان می‌دهد. این مدل به بیان چگونگی مدیریت دانش بنیادی سازمان می‌پردازد. این فرایند را در سه مرحله اصلی توضیح می‌دهد. همان گونه که در شکل می‌بینید مرحله اول شامل شناسایی و آشکارسازی حوزه دانش در سازمان است. در مرحله دوم پارامتر‌های دانش مشخص شده و در مرحله سوم ساختار دانش بنیادی سازمان ارائه می‌شود(دبوس کی،۲۰۰۶).
شکل (۲-۹): ایجاد چارچوبی برای دانش اصلی سازمان
مرحله۱
شناسایی حوزه دانش حیاتی سازمان
۱)مشخص کردن کسب و کار اصلی سازمان و نیازمندی‌های دانشی آن
۲)مشخص کردن قلمرو دانش
۳)بازنگری توانمندی‌های دانش
۴)مشخص کردن دانش بنیادی
۵)ایجاد سیاست دانش حیاتی سازمان
۶)ردیابی و مشخص کردن محل دانش
۷)ساخت محل حفظ و نگهداری دانش
مرحله۳
ایجاد ساختار دانش
مرحله۲
مشخص کردن پارامترهای دانش
دانش بنیادی سازمان
منبع: (دبوس کی،۲۰۰۶: ۱۷۱).
مدل راهبردی مدیریت دانش
این مدل بر عوامل مخفتلی در مدیریت دانش تأکید دارد که منطبق بر فلسفه کلی دانش است. این مدل مبتنی است بر چهار عنصر اصلی: نفوذ دانش، مبانی دانش، کاربرد‌های دانش و ارتقا و بازنگری دانش (دبوس کی،۲۰۰۶: ۲۳).
تأثیرات دانش: در بررسی تأثیرات دانش از لحاظ زمینه‌های سازمانی اعم از داخلی و خارجی که مدیریت دانش در آن اعمال می‌شود مورد مداخله قرار می‌گیرد.
مبانی دانش: مدیریت اثربخش دانش بر نظام‌های قوی فرایند‌های ساختاری و خط مشی‌ها و عملکرد‌های کاملاٌ هم راستا مبتنی است. در مدیریت دانش می‌بایست به دنبال شناسایی و ایجاد ساختار‌ها و سیستم‌هایی گشت که به طور معقول با ایجاد تسهیم و به کارگیری مؤثر دانش تناسب داشته باشند.
کاربرد‌های دانش: شیوه ای که دانش سازمانی پیاده سازی، حمایت و پرورش داده می‌شود و از مباحث اصلی هر سازمان در بخش مدیریت دانش است. ایجاد چارچوبی اساسی برای دانش بنیادی سازمان، ایجاد و مدیریت مخازن دانش، توسعه اثربخش خدمات دانش و کشف شیوه‌هایی که کاربران دانش را تشویق به ادغام دانش با فعالیت‌های بنیادی سازمان می‌کند از جمله مسائلی هستند که در به کارگیری دانش می‌بایست مورد توجه قرار گیرند.
ارتقای دانش و بازنگری: مدیریت دانش مبحث جدیدی در مدیریت است که هم چنان نیازمند توسعه و ارزیابی هم از نظر ملی و هم از نظر سازمانی است. بررسی و به کارگیری شیوه‌هایی که مدیریت دانش بتواند روند رو به توسعه خود را در سازمان حفظ کند نیازمند نظارت همیشگی بوده و باید به طور دائم با شرایطی که در آن به کار گرفته می‌شود انطباق داده شود. در راستای بعد سازمانی خط مشی‌های دولتی نیز به عنوان عواملی اثرگذار بر توسعه و پیشرفت مدیریت دانش نباید نادیده انگاشته شوند.
شکل (۲-۱۰): ایجاد فرهنگ دانش
تأثیرات دانش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...