۵ ـ ۲ جایگاه حیات طیبه به عنوان وسیله تحقق هدف‌های تربیتی در مبانی نظری سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت ایران چیست؟
همانطور که بیان شد بر اساس بنیان‌های نظری تحول بنیادین آموزش و پرورش، هدف و غایت زندگی دنیوی بر مبنای معارف اسلامی و مکتب اهل بیت علیهم السلام “دستیابی به حیات طیبه”و رسالت خطیر آموزش وپرورش فراهم آوردن زمینه و ایجاد آمادگی برای دستیابی به مرتبه ای از حیات طیبه توسط دانش آموزان و متربیان می‌باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

برای بررسی جایگاه «حیات طیبه» به عنوان وسیله تحقق هدف‌های تربیتی در مبانی نظری تحول بنیادین در تعلیم و تربیت ایران، ابتدا تعریف حیات طیبه در مبانی نظری تحول بنیادین در تعلیم و تربیت بیان و سپس به بررسی ابعاد و شئون مختلف حیات طیبه در سند تحول، ویژگی حیات طیبه در سند و زمینه و راه تحقق حیات طیبه در سند تحول پرداختیم.
حیات طیبه در سند تحول اینطور تعریف شده بود که؛ حیات طیبه وضع مطلوب زندگی بشر بر اساس نظام معیار ربوبی است که با انتخاب و التزام آگاهانه و اختیاری این نظام معیار در همین زندگی دنیایی و در جهت تعالی آن از سوی خداوند به انسان اعطا می‌شود و تحقق آن باعث دستیابی به غایت اصیل زندگی انسان، یعنی قرب الی الله خواهد شد.
در مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران حیات طیبه مفهومی یکپارچه و کلی بیان شده بود که همه‌ی ابعاد فردی و اجتماعی زندگی انسان را در بر می‌گیرد و شئون گوناگونی دارد که در ارتباط و تعامل با همدیگر و با محوریت شأن اعتقادی، عبادی و اخلاقی، آن را محقق می‌سازند.
با توجه به شمول نظام معیار دینی نسبت به همه‌ی ابعاد فردی و اجتماعی زندگی انسان، حیات طیبه نیز دارای ابعاد مختلف فردی و جمعی بیان شده بود. علاوه بر بیان ابعاد فردی و اجتماعی حیات طیبه در سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت، شئون مختلف حیات طیبه با عنایت به ابعاد مختلف وجودی انسان و استقلال نسبی آن‌ها نیز شناسایی و بیان شد. این شئون مختلف عبارت‌اند از: شأن دینی (اعتقادی، عبادی و اخلاقی)، شأن زیستی و بدنی، شأن اجتماعی و سیاسی، شأن اقتصادی و حرفه ای، شأن علمی و فناوری، شأن زیبایی شناختی و هنری.
مبانی نظری تحول بنیادین در تعلیم و تربیت ایران برای شأن دینی حیات طیبه (شامل جنبه‌های اعتقادی، عبادی و اخلاقی)، اولویت خاصی قائل شده است به لحاظ اینکه این نوع زندگانی هم بر خود شناسی و خود سازی اخلاقی و هم بر خداشناسی و ایمان به خداوند و عبادت خالصانه او و نیز اطاعت آگاهانه از احکام و ارزش‌های دینی استوار است.
با این وجود تأکید شده که نمی‌توان و نباید هیچ یک از شئون زندگی انسان را از شمول نظام معیار دینی خارج دانست و بین شأن دینی با دیگر شئون زندگی تفکیک و جدایی کامل قائل شد یا این شأن محوری حیات طیبه را در عرض دیگر شئون زندگی تلقی نمود.
با توجه به اینکه غایت تربیت در راستای غایت زندگی انسان معرفی شده است، در مبانی نظری سند تحول ابتدا به بحث غایت زندگی آدمی پرداختیم و بر اساس آن غایت تربیت در سند تحول تعلیم و تربیت بیان شد.
غایت هستی، خداوند است و تمامی اجزا و عناصر هستی، به سوی مقصد و غایت هستی، یعنی خدواند در حرکت‌اند و انسان، به منزله‌ی موجودی آزاد و دارای اختیار، از این امکان و فرصت برخوردار است تا به سوی غایت هستی حرکتی اختیاری و آگاهانه داشته باشد نیل آدمیان به قرب الی الله نیز، مستلزم تحقق اختیاری نوعی زندگانی شایسته‌ی انسان بر اساس نظام معیار دینی بیان شد که «حیات طیبه» نام دارد.
در سند تحول تعلیم و تربیت، تمامی تلاش‌های انسان در زندگی روزمره از قبیل رشد علم وفناوری، مدنیت در جهت تحقق مراتب حیات طیبه‌ی او بیان شده است. بنابراین؛ تأکید بر این است که در نگرش اسلامی، باید سازماندهی تمامی نهادهای اجتماعی، اعم از سیاست، اقتصاد، فرهنگ، بهداشت و تمامی اعمال فردی و اجتماعی در راستای تحقق مراتب حیات طیبه در همه‌ی ابعاد صورت پذیرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...