در این مقاله مجموعه فعالیت های نگهداری و تعمیرات تاسیساتی که یکی از بزرگترین سازمان های دولتی نیاز دارد به عنوان یک مجموعه فعالیت قابل برون سپاری شناسایی شده و برای تصمیم دقیق تر و تعیین نوع راهبرد برون سپاری یک الگوی تصمیم گیری ارائه شده است. در این مسیر ابتدا مهمترین عوامل موثر بر تصمیم از طریق مرور ادبیات موضوع و مصاحبه با خبرگان تعیین شده و الگوی نهایی بر اساس فرایند تحلیل سلسله مراتبی توسعه داده شده است. طبق نتایج اجرای این الگو در سازمان مزبور، برون سپاری به سازمان های زیر مجموعه در رتبه نخست و گزینه های برون سپاری به بخش خصوصی و برون سپاری نکردن در اولویت های بعدی قرار دارند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

شکل۲-۲- فرایند اجرایی برون سپاری (پاور و همکاران، ۲۰۰۶)
۲-۴-۳- مطالعه دکتر محمد قهرمانی و دکتر نرگس حسن مرادی؛
تحولات سازمانی و مدیریتی نوین، برون سپاری در خدمات اداری و در جدیدترین شکل آن، برون سپاری آموزش سازمان را نیز مطرح و حتی ضروری ساخته است. در این مقاله ضمن مطرح کردن مبانی نظری برون سپاری به اختصار، چارچوب مفهومی لازم برای برون سپاری آموزش سازمان مطرح و الگویی پیشنهادی نیز ارائه شده است. الگوی پیشنهادی این طرح حاصل مطالعات نظری و همچنین اظهارنظر تخصصی ۱۲۰ نفر از مدیران، کارشناسان، محققان و متخصصان مدیریت منابع انسانی کشور است. ابزار پژوهش پرسشنامه بوده که اعتبار آن با روش کرونباخ محاسبه شده و برابر ۰٫۸۹ بدست آمده است. علاوه بر این مراحل اجرایی برون سپاری و همچنین برخی پیشنهادات کاربردی نیز ارائه شده است.
نمودار۲-۲- ملاک های برون سپاری (هیل، ۲۰۰۶)
نمودار۲-۳- راهبردهای پیمان سپاری (کریگ، ۱۹۹۶)
۲-۴-۴- مطالعه روح اله خداوردی و احسان زهره بجنوردی؛
سازمان های امروزی به سوی “شبکه محور شدن” یا به بیانی رفتار در قالب “هسته کوچک-شبکه بزرگ” حرکت می کنند. بدین ترتیب سازمان ها با تمرکز بر قابلیت های هسته ای و کوچک سازی فعالیت های محدودی را برای انجام کار خود بر می گزینند و مابقی فعالیت های خود را به تامین کنندگان خارج از سازمان واگذار می کنند. این مقاله به بررسی موضوع برون سپاری، تعریف و بیان زیرساخت های موثر بر آن می پردازد. همچنین مزایا و مشکلات برون سپاری بررسی شده و در انتها چارچوبی جهت برون سپاری خدمات ارائه می شود. این مدل بر مشخصه های خدمت تاکید داشته و در ضمن سادگی نگاهی فراگیر به موضوع دارد.

شکل۲-۳- فرایند کلی برون سپاری
۲-۴-۵- مطالعه سوگند تورانی و همکاران؛
این مطالعه توصیفی-مقطعی و کاربردی از داده های سال های ۸۴-۸۶ بیمارستان فیروزگر استفاده کرده است. داده ها از طریق پرسشنامه، مصاحبه هدایت شده حضوری، مطالعه اسناد مالی بیمارستان و نیز مستندات واحد آمار استخراج و توسط نرم افزارهای Excel و Spss با آزمون های t و Wilcoxon تحلیل شده اند. نتیجه اینکه در کارایی و اثربخشی داروخانه بهبود حاصل شده که نشان می دهد برون سپاری فعالیت های داروخانه در بیمارستان فیروزگر موفقیت آمیز بوده است.
۲-۴-۶- مطالعه دکتر محمد محمدی؛
با توجه به این باور عمومی که دولت در سال های گذشته بیش از اندازه بزرگ شده و این امر روند رشد اقتصادی را با مشکل مواجه ساخته است، این تحقیق در سال ۸۶ به بررسی نگرش مدیران در زمینه سطح توان و تمایل بخش تعاون استان خراسان جنوبی در به عهده گرفتن تصدی های دولت در عرصه های مختلف اقتصادی استان پرداخته است. جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیئت مدیره تعاونی های فعال استان یعنی ۵۴۰ نفر می باشد که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری گروهی و فرمول کوکران ۱۱۷ نفر از میان آنها به عنوان نمونه در نظر گرفته شده اند. در این تحقیق به منظور جمع آوری داده های آماری از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل آنها از آزمون Z استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد با اینکه بخش تعاون استان تمایل لازم برای ورود به عرصه فعالیت های مختلف دولتی به ویژه در بخش های کشاورزی، دامپروری و خدمات را دارد ولی فاقد توانمندی های لازم در این زمینه است. همچنین در قالب یک الگوی پیشنهادی، سبک مدیریت دولت طی فرایند واگذاری تصدی ها نشان داده شده است. بر اساس این الگو سپردن فعالیت های قابل واگذاری به بخش تعاون به سطح توان و تمایل آن بستگی دارد. نتایج، رابطه معنادار بین توان و تمایل و همچنین رابطه معنادار بین توان مدیریتی و سایر توانمندی های لازم برای بخش تعاون را تایید کرده است، در حالیکه مهمترین ضعف توانمندی تعاون در بعد مدیریتی آن می باشد.
۲-۴-۷- مطالعه نسیم ناوندی و همکاران؛
همراه با تغییرات سریع فناوری اطلاعات و به خصوص رشد اینترنت و تجارت الکترونیکی، نیاز بانک ها به استفاده از دانش، تسهیلات و منابع خارج از بانک بیشتر شده است. این مقاله با مطالعه بازار فناوری اطلاعات در ایران و همچنین هدف قرار دادن بانک ها، معیارها، زیرمعیارها و گزینه های متناسب با وضعیت ایران برای برون سپاری فناوری اطلاعات را مشخص کرده و مدل سلسله مراتبی آن را ارائه داده است. مدل سلسله مراتبی پیشنهادی در یکی از بانک های ایران اجرا و با بهره گرفتن از نظرات مدیران ارشد بانک و روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی، مقایسات زوجی انجام و راهبرد مناسب که شامل تاسیس شرکت فناوری اطلاعات توسط بانک بود اتخاذ گردید.

نمودار۲-۴- مدل سلسله مراتبی پیشنهادی برای تعیین راهبرد برون سپاری فناوری اطلاعات در بانک های ایران
۲-۴-۸- مطالعه مرتضی فرجی و یاسر علیدادی تلخستانی؛
فرایند برون سپاری استفاده از تفکر و اندیشه برای به کارگیری بهتر از منابع در اختیار یک موسسه را تشریح می کند. در این پژوهش سعی شده وضعیت فرایند برون سپاری به عنوان یک منبع ایجاد ارزش، بررسی شود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و انجام آزمون فریدمن برای رتبه بندی است. تعداد ۵۷ نفر از استادان دانشگاه های تهران بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج نشان می دهد وضعیت جذب منابع برون سپاری در کشور نامطلوب است و نیز مولفه افزایش قیمت ها دارای بیشترین اهمیت و بعد از آن مولفه جغرافیای سیاسی و سایر مولفه ها نظیر ساختار زیربنایی، انتقال منابع، فرهنگ، فاصله زمانی، عینیت برون سپاری و درک تعارضات موجود در کشور، مهارت نیروی کار، امنیت و در نهایت نظارت بر سایت تولیدی در رتبه های بعدی از نظر اهمیت هستند. همچنین میان تمامی مولفه های برون سپاری (بجز مولفه های مهارت نیروی انسانی و فاصله زمانی ) رابطه معناداری وجود دارد.
۲-۴-۹- مطالعه دکتر حسین عیسایی و همکاران؛
عواملی مانند افزایش فشارها، دشواری های انجام برخی امور، پیچیدگی های فناورانه، تخصصی شدن کارها، شتاب تحولات، اطمینان نداشتن به آینده، بزرگ شدن اندازه سازمان ها و… موجب شده تا سازمان ها در نحوه مدیریت زنجیره تامین و اکتساب خود تجدید نظر کرده و برای استفاده بهتر از منابع موجود و بهبود الگوهای مصرف، به راهبردهای جدیدی روی آوردند. یکی از این راهبردها برون سپاری می باشد. راهبرد برون سپاری از سوی بسیاری از سازمان ها، به ویژه در سازمان های نظامی و دفاعی داخل و خارج کشور به کار گرفته شده که یکی از آنها بخش آماد و پشتیبانی است. در این مقاله به بررسی تاثیر به کارگیری راهبرد برون سپاری در اصلاح و بهبود الگوی مصرف در بخش آماد و پشتیبانی سازمان های نظامی کشور پرداخته شده است.

نمودار۲-۵- الگوی برون سپاری اثربخش و رضایت بخش در آماد و پشتیبانی
۲-۴-۱۰- مطالعه سید ضیاءالدین قاضی زاده فرد و محمدسعید اتابکی؛
سازمان های نظامی به منظور ارتقای اثربخش و دستیابی به بهره وری بالاتر، به برون سپاری روی آورده اند. در این تحقیق پس از ارائه تعاریف برون سپاری، مزایا، معایب و انواع برون سپاری به مقوله برون سپاری در سازمان های نظامی پرداخته شده است. به این منظور تفاوت های سازمان های نظامی و سایر سازمان ها و مزایا و معایب برون سپاری در سازمان های نظامی مورد بررسی قرار گرفته و سپس به مهمترین هدف مقاله یعنی ارائه الگو و فرایندی برای برون سپاری در سازمان های نظامی پرداخته شده است. الگوی یاد شده در ۵ مرحله انتخاب فعالیت ها، تصمیم برون سپاری، انتخاب تامین کننده، عقد قرارداد و انتقال خدمات تشریح و ملاحظه هایی که سازمان های نظامی در هر یک از مراحل باید در نظر بگیرند، ارائه شده است.
۲-۴-۱۱- مطالعه بهروز دری نو کورانی و یاسر سبحانی فرد؛
برون سپاری را می توان استفاده از تامین کننده ای در خارج از سازمان دانست، به گونه ای که تامین کننده کالا یا خدمتی را که قبلا بطور عادی در سازمان ارائه می شده است، در خارج از سازمان ارائه دهد. در این پژوهش سعی شده است که اثر اجرای هر چه موفق تر برون سپاری بر فعالیت های سازمانی در دانشگاه های منتخب، به عنوان جامعه آماری مورد سنجش قرار گیرد. برای دستیابی به این هدف پس از مطالعه های نظری ابتدا شاخص های بدست آمده سنجش شدند و سپس با تحلیل عاملی تاییدی به کمک نرم افزار لیزرل تایید گردیدند. در نهایت مدل معادلات ساختاری بدست آمده نشان داد که اجرای هر چه موفق تر برون سپاری موجب بهبود فعالیت های سازمانی در جامعه آماری شده است.

نمودار۲-۶- مدل مفهومی تحقیق
۲-۴-۱۲- مطالعه سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی؛
هدف تحقیق برون سپاری بخش دیالیز یک بیمارستان دولتی با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل مالی می باشد. روش تحقیق پیمایشی و نوع مطالعه موردی و توصیفی می باشد. بررسی های مالی که برای ۱۰ ماهه اول سال ۹۰ جهت تصمیم گیری مدیر ارشد سازمان به منظور برون سپاری بخش انجام شد، نشان می دهد که تراز مالی بخش منفی بوده و بیمارستان قادر به پوشش هزینه های این بخش نمی باشد. دلیل اصلی آن نیز بالا بودن هزینه های پرسنلی علی رغم کمبود پرسنل جهت فعال نمودن ۲۴ ساعنه بخش می باشد. در نتیجه تجزیه و تحلیل مالی، مدیر ارشد بیمارستان با توجه به گزارش مالی، محاسن و معایب برون سپاری، ارائه خدمات باکیفیت بخش را در گرو برون سپاری بخش دیده و بخش دیالیز را با تعیین یک سری الزامات و اهداف ویژه که پیمانکار موظف به رعایت و دستیابی به آنهاست، واگذار نمود.
۲-۴-۱۳- مطالعه محمدرضا معتدل و همکاران؛
استفاده از منابع برون سازمانی جهت بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان از موضوعات کلیدی و مباحث مهم به شمار می رود. بر این اساس مسائل مهمی پیش روی مدیران قرار می گیرد. به عنوان مثال اینکه کدامیک از فعالیت های فناوری اطلاعات را باید به منابع بیرون از سازمان سپرد، برای مدیران اهمیت بسیاری پیدا خواهد کرد. (رفیعی؛۸۳) در این مقاله سعی شده است با شناسایی عوامل تاثیرگذار بر تصمیمات برون سپاری پروژه های فناوری اطلاعات و تعیین ضرایب اهمیت آنها با بهره گرفتن از متد فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروهی امتیاز برون سپاری هر یک از پروژه های تعریف شده در مدیریت فناوری اطلاعات شرکت ملی پالایش و پخش محاسبه شود و سپس با بهره گرفتن از متد برنامه ریزی صفر و یک (مدل کوله پشتی) و لحاظ کردن محدودیت بودجه، پروژه های مناسب جهت برون سپاری اولویت بندی شوند.
شکل۲-۴- فرایند برون سپاری (مانکه لوکاس و همکاران، ۲۰۰۳)
۲-۴-۱۴- مطالعه محمدرضا مهرگان و همکاران؛
هدف از این مقاله ارائه یک مدل تصمیم گیری چندشاخصه جهت برون سپاری فرایندهای شرکت آذین تنه می باشد. جهت ارائه این مدل پس از انجام تحقیقات مقدماتی و مستندات علمی، ۱۹ شاخص تاثیرگذار بر انتخاب تامین کننده در فرایند برون سپاری استخراج گردید و با اعمال نظرات خبرگان صنعت، از میان این شاخص ها، ۴ شاخص سازگاری، هزینه، کیفیت و شهرت (اعتبار) تامین کننده به دلیل اهمیت بالای آنها مبنای مطالعه و انتخاب استراتژی برون سپاری شرکت آذین تنه گردید. با توجه به ویژگی های خاص روش فرایند تحلیل شبکه ای، از جمله قابلیت استفاده در محیط های مطمئن و وجود ارتباط میان معیارها از این روش جهت اولویت بندی ۳ گزینه برون سپاری بصورت نزدیک، برون سپاری بصورت دور و عدم انجام برون سپاری استفاده گردید. در پایان نتایج مطالعه حاکی از آن بود که برون سپاری بصورت نزدیک نسبت به برون سپاری بصورت دور و عدم انجام برون سپاری از امتیاز بالاتری برخوردار بوده و در اولویت قرار دارد.
۲-۴-۱۵- مطالعه مسعود فردوسی و همکاران؛
در این مطالعه به ارزیابی برون سپاری خدمات پرستاری از جنبه های مختلف پرداخته شده است. یافته ها حاکی از افزایش نیروی کارشناس پرستاری از ۲۹/۰ به ۳۶/۰ به ازای هر تخت در راستای هدف اصلی برون سپاری می باشد. اما دستیابی به این هدف همراه با افزایش هزینه تمام شده هر تخت و در نتیجه، افزایش هزینه کل بخش بعد از برون سپاری برای بیمارستان می باشد. تعداد کل پرسنل به ازای هر تخت افزایش یافته و از ۷/۰ به ۹۲/۰ رسیده است. همچنین تغییرات نامحسوسی در رضایت مشتریان داخلی از عملکرد بخش غیر دولتی حاصل گردیده است. در حالیکه کاهش تصدی باید همراه با افزایش رضایت سایر کارکنان و بیماران و همچنین کارایی و اثربخشی باشد، استراتژی تامین نیروی پرستاری خارج از سازمان مذکور منجر به افت شدید کارایی گردید.بنابراین استراتژی اتخاذ شده، بهره وری لازم را برای بیمارستان به ارمغان نیاورده است.
۲-۴-۱۶- مطالعه دکتر داوود دعاگویان و سرهنگ ابراهیم اسدیان؛
این مقاله در صدد بررسی نقش برون سپاری خدمات ترافیکی راهنمایی و رانندگی در جلب رضایتمندی مردم است. روش تحقیق از نظر نوع و هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی می باشد. نتایج اولیه تحقیق نشان می دهد که اجرای طرح برون سپاری در جلب رضایتمندی مردم موثر بوده است.
۲-۴-۱۷- مطالعه محمدعلی مختاری؛
این مقاله به دنبال تمرکز بر شایستگی های اصلی در نتیجه واگذاری انجام بسیاری از فعالیت ها به منابع خارج از سازمان به روش برون سپاری است، که به منظور فراهم کردن امکان پاسخگویی کارا، همراه با خدمت مطلوب به مشتریان و توانمند شدن بنگاه ها در واکنش به تقاضاهای متنوع امروزی می باشد. استراتژی برون سپاری به عنوان ابزاری کارآمد اما توأم با ریسک های بالقوه، توسط بسیاری از بنگاه های پیشرو به کار گرفته شده است. نتایج این مقاله نشان می دهد که سازمان ها برای برون سپاری باید به برقراری مکانیزم های برون سپاری بپردازند و با مدیریت صحیح، توانایی رصد کردن شرکت که کار به او واگذار شده را داشته باشند.
۲-۴-۱۸- مطالعه کامبیز طالبی و همکاران؛
مقاله حاضر به منظور آشنایی صاحبان و مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط و همچنین سایر فعالان این حوزه با مفاهیم و تعاریف، تاریخچه برون سپاری و همچنین ماهیت و نوع فعالیت های برون سپاری شده به ویژه در سطح کسب و کارهای کوچک و متوسط و تمایز آن با کسب و کارهای بزرگ تر تدوین شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که این کسب و کارها، برخی از فعالیت های خود را، به ویژه فعالیت هایی همچون توزیع و حمل محصولات و بخشی از فرایند تولید را به سایر واحدها واگذار می کنند که اکثر این واگذاری ها بصورت توافقی انجام می گیرد.
نمودار۲-۷- انواع برون سپاری با توجه به بخش ها (السلیم، ۲۰۰۷)
۲-۴-۱۹- مطالعه فرشاد حاجلیان و همکاران؛
این مقاله به دنبال این است که آیا برون سپاری توانسته است اهداف اولیه خود، یعنی اثربخشی و کارایی را تحقق بخشد. از این رو مسئله اصلی این است که آیا برون سپاری نیروی انسانی انجام شده توانسته است بهره وری واحدها را نسبت به گذشته افزایش دهد؟ با توجه به نتایج تحقیق برون سپاری در سازمان های دولتی باعث می شود تا مدیران بدون دغدغه فکری بتوانند به مسائل اصلی تر در راستای اهداف سازمان بپردازند که این خود می تواند گام مهمی در افزایش بهره وری سازمان باشد.
۲-۴-۲۰- مطالعه مهرداد مدهوشی و امیر کوهکن مؤخر؛
این مقاله به دنبال بررسی میزان تاثیر استراتژی بهره وری بر مؤلفه های بهره وری در سطح شعب بانک اقتصاد نوین استان مازندران است. طی نتایج بدست آمده مشخص گردید که برون سپاری تاثیر معناداری بر هیچ یک از اجزای بهره وری ندارد. این در حالی است که ارتباطات مثبت و معناداری میان مؤلفه های بهره وری مشاهده شد. در نتیجه استفاده از استراتژی برون سپاری به افزایش بهره وری در شعب بانک اقتصاد نوین استان مازندران منجر نشده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...