درنتیجه، می‌توان عوامل را بر اساس میزان اهمیت آنان در کاهش خطاهای انسانی در عملیات مالی در دانشگاه پیام‌نور در جدول ۴-۱۷ اولویت‌بندی نمود، طبق نتایج حاصله در جدول مذبور، عوامل ساختاری دارای بالاترین اولویت و عوامل رفتاری در اولویت بعدی بوده و در نهایت، عوامل محیطی دارای پایین‌ترین اولویت‌ها می باشد‌.
جدول ۴-۱۷: اولویت‌بندی شاخص‌های مربو ط به عوامل سه‌گانه مؤثر در کاهش خطاهای انسانی در عملیات مالی دانشگاه پیام‌نور

عامل مورد نظر
اولویت
عوامل ساختاری

۱

عوامل رفتاری

۲

عوامل محیطی

۳

بخش چهارم
۴-۵ مدل پیشنهادی پژوهش:
۴-۵-۱ اعتبار سنجی و تحلیل مدل پژوهش:
در این بخش از تحلیل، جهت بررسی رابطه بین سه عامل ساختاری ـ رفتاری ـ زمینه ای و بر اساس اطلاعات به‌دست آمده از ادبیات تحقیق مدلی پیشنهاد می‌شود و جهت سنجش اعتبار مدل فرضیه هایی مطرح و با بهره گرفتن از آزمون تک‌نمونه‌ای تی، این فرضیه‌ها مورد آزمون قرار گرفته و در نهایت مدل اصلاح شده ارائه خواهد شد‌. با توجه به کاربرد تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری در این پژوهش، از نرم‌‌افزار آماری لیزرل استفاده شده است. همچنین، ارتباط میان متغیرهای مکنون (سازه‌ها) و متغیرهای آشکار (شاخص‌ها مربوطه نیزدر جدول۴ -۱۲ براساس مباحث نظری تعریف گردیده است.
مدل پیشنهادی پژوهش و فرضیه‌های پیشنهادی مربوطه نیز در شکل ۴-۶ و جدول ۴-۱۸ قابل ملاحظه میباشند. مدل پیشنهادی، در واقع ارتباط میان سازه‌های پژوهش و بعد مفهوم سازی پژوهش را تشریح می کند. در فرایند تحلیل مدل پیشنهادی، ابتداء اعتبار کلی مدل بررسی می‌گردد. سپس، روابط میان سازه‌ها به‌منظور پاسخ به فرضیه‌های پیشنهادی مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت.
جدول ۴-۱۸: فرضیه‌های مدل پیشنهادی

فرضیه اول مدل

عوامل محیطی بر عوامل رفتاری مؤثر در کاهش خطاهای انسانی در عملیات مالی تأثیر معنی‌داری دارد‌.

فرضیه دوم مدل

عوامل محیطی بر عوامل ساختاری مؤثر در کاهش خطاهای انسانی در عملیات مالی تأثیر معنی‌داری دارد

فرضیه سوم مدل

عوامل رفتاری بر عوامل ساختاری مؤثر در کاهش خطاهای انسانی در عملیات مالی تأثیر معنی‌داری دارد‌.

۴-۵-۲ مدل کلی پژوهش:
در این بخش، هدف اصلی پاسخگویی به این سؤال این است که؛ آیا مدل پژوهش در مجموع برازش مناسبی دارد؟ با توجه به مباحث مطروحه در فصل قبل، برای پاسخ به این سؤال می‌توان از معیارهای مختلفی از جمله مقدار، یا X2 استفاده نمود. شکل ۴-۷ مدل کلی پژوهش (شامل؛ مدل اندازه‌گیری و مدل ساختاری) را نشان می‌دهد که مشخص‌کننده ارتباط هر شاخص با سازه مربوطه‌اش در مدل اندازه‌گیری و روابط میان سازه‌ها در مدل ساختاری به همراه مقادیر ضریب تأثیر استاندارد شان می‌باشد..

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل ۴-۷: مدل کلی پژوهش براساس مقادیر استاندارد شده
معیارهای برازش کلی مدل پیشنهادی پژوهش در جدول ۴-۱۵ قابل مشاهده می‌باشند. با توجه به جدول ۳-۴ که در فصل قبل ارائه گردید، آماره‌های ارائه شده در دامنه مقبولیت بوده و نشانگر آنست که مدل از برازش مناسبی برخوردار می‌باشد‌. چرا که اکثریت معیارهای پذیرش مانند مقادیرCFI ،NFI و غیره بالای ۹۰ درصد می‌باشند. در نتیجه، با توجه به برازش مناسب مدل پژوهش، هم‌اکنون مدل اصلاح شده مستعد آزمون فرضیه‌های پژوهش، یعنی ارتباط میان سازه ارائه شده در قسمت ساختاری (مفهومی) مدل، می‌باشد. همچنین، ضریب پایایی هر سازه نیز در جدول ۴-۱۹ به‌طور مبسوت ذکر گردیده است.
جدول ۴-۱۹: شاخص‌های برازندگی مدل جامع پژوهش آماره‌های مدل پیشنهادی پژوهش
۴-۵-۳ آزمون فرضیه های مدل پیشنهادی پژوهش:
با توجه به مدل پژوهش سه فرضیه مطرح و با بهره گرفتن از آزمون تک‌نمونه‌ای تی مورد سنجش قرار گرفت.
۴-۵-۳-۱ آزمون فرضیه اول مدل پیشنهادی:
فرضیه اول مدل پیشنهادی در جدول ۴-۲۰ بیان شده است.
جدول ۴-۲۰: فرضیه اول مدل پیشنهادی پژوهش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...