۲-۵- مدل مفهومی تحقیق

شبکه های قوی، روابط مبتنی بر اعتماد و مشارکت را در اجتماعات آشکار می‌سازد. از دیدگاه سازمانی، گوشال و ناهاپیت سرمایه اجتماعی را به عنوان جمع منابع بالقوه و بالفعل موجود و قابل دسترس، از طریق شبکه روابط یک فرد یا یک واحد اجتماعی تعریف می‌کنند. از دیدگاه آنان سرمایه اجتماعی یکی از قابلیت ها و دارایی های مهم سازمانی است که می‌تواند به سازمان ها در خلق و تسهیم دانش کمک بسیار نماید و برای آن ها در مقایسه با سازمان های دیگر”مزیت سازمانی پایدار” ایجاد کند. ایده توجه به سرمایه اجتماعی در سازمان ها، همان‌ طور که کاهن و پروساک مطرح می‌کنند، نسبتاً جدید است. با این وجود، طبق نظر آدلر و کان با فرض دوران طفولیت کاربرد سرمایه اجتماعی در زندگی سازمانی، تحقیقات نشان می‌دهد که سرمایه اجتماعی سازمان می‌تواند از سرمایه فکری حمایت کند و با بهسازی سازمانی ارتباط معناداری دارد. ‌بنابرین‏ در این تحقیق بر مبنای مبانی نظری و مدل های موجود ابعاد سرمایه اجتماعی بر مبنای مدل سرمایه اجتماعی پوتنام(۲۰۰۲) با ابعاد درونی سرمایه اجتماعی شامل هنجارها، عقاید دینی و اعتماد و ابعاد بیرونی شامل شبکه، مشارکت و قانون مورد ارزیابی واقع شده است و تاثیرگذاری آن بر بهسازی سازمانی در کارکنان ادراه آموزش و پرورش شهرستان لامرد بررسی شده است. ارتباط میان مؤلفه‌ ها و متغیرهای تحقیق در مدل مفهومی ذیل نشان داده شده است.

ابعاد درونی

هنجارها

عقاید دینی

ابعاد بیرونی

اعتماد

قانون

مشارکت

شبکه

H1

H2

H3

H1-1

H3-1

H2-1

H4-1

H5-1

H6-1

نمودار ۲-۱- مدل مفهومی تحقیق(پوتنام،۲۰۰)

فصل سوم: روش تحقیق

۳-۱- مقدمه

تحقیق فرآیندی پویا برای حل مسائل و دستیابی به راه ­حل مشکلات می‌باشد. مسأله تحقیق موجب ایجاد سوالاتی در ذهن محقق گردیده و به ارائه فرضیه منجر می­ شود. ‌بنابرین‏ وظیفه اصلی و اساسی هر محقق، بررسی و پژوهش جهت تأئید یا رد فرضیات ‌می‌باشد. جهت ‌پاسخ‌گویی‌ به سوالات تحقیق و نتیجه ­گیری در خصوص فرضیات، داده ­های جمع ­آوری شده در خصوص تحقیق، ورودی اساسی و پایه تحقیق ‌می‌باشد و در نهایت محقق بایستی با توجه به داده ­های گردآوری شده، در خصوص رد یا تأئید فرضیات و ‌پاسخ‌گویی‌ به سوالات تحقیق اقدام نماید. اما همان گونه که آشکار و مشخص ‌می‌باشد، داده ­ها اطلاعات خام و غیر­قابل اتکائی می­باشند که جهت تبدیل شدن به اطلاعات قابل استفاده بایستی تحلیل گردند، تا با تبدیل داده ­ها به اطلاعات بتوان اقدام به تصمیم ­گیری نمود(سکاران،۸۷:۱۳۸۱). لذا در این فصل به بررسی چگونگی گردآوری داده ­ها و تحلیل آن ها جهت استفاده از داده ­های خام در راستای فرضیات تحقیق پرداخته می­ شود. همچنین تعریف و تفصیل مفاهیم اساسی همچون (جامعه آماری، نمونه گیری و چگونگی آزمون فرضیات) ارائه گردیده و مفاهیم اساسی فوق برای تحقیق حاضر بررسی می­گردد.

۳-۲- مراحل انجام پژوهش

روش شیوه پیشرفت به سوی یک هدف است. ‌بنابرین‏، شرح دادن روش علمی عبارت است از شرح اصول اساسی که در هر کار تحقیقی به اجرا گذاشته می­ شود(کیوی و کامپنهود،۱۳۸۶: ۱۱).

برای انجام این تحقیق مراحل متعددی طی شده است که به ترتیب عبارت است از:

۱ـ مطالعات اکتشافی و ابتدائی تحقیق

۲ـ تشکیل گروه دلفای و برقراری ارتباط با آن ها جهت انجام مشاوره

۳ـ طراحی مدل اولیه تحقیق جهت انجام کار پژوهش

۴ـ بررسی و تعیین ابزار جمع‌ آوری داده ­ها و طراحی سوالات مربوطه

۵ـ تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه ­های تحقیق

۶ـ جمع‌ آوری داده ­ها از طریق پرسشنامه

۷ـ تجزیه و تحلیل داده ­های تحقیق

۸ـ نتیجه ­گیری

۹ـ ارائه پیشنهادات مرتبط با فرضیات تحقیق

  • بیان پرسش آغازین

مرحله اول

  • مطالعات اکتشافی و مقدماتی

مرحله دوم

  • تنظیم مدل تحلیلی تحقیق جهت انجام ککار

مرحله سوم

  • تهیه ابراز جمع‌ آوری داده ها و اطلاعات

مرحله چهارم

  • تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه

مرحله پنجم

  • جمع‌ آوری داده ها به وسیله پرسشنامه

مرحله ششم

  • تجزیه و تحلیل داده های تحقیق

مرحله هفتم

  • بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات

مرحله هشتم

نمودار ۳ـ۱ : فرایند تحقیق

۳-۳- روش و طرح تحقیق

غالب مطالعات تحقیقی یک روش یا استراتژی را نشان می‌دهد که به سادگی قابل تشخیص است و شامل رویه های مشترک خاصی مانند بیان مسئله، جمع‌ آوری اطلاعات و نتیجه گیری­اند. جزئیات این رویه های خاص تا حدود زیادی با روش تحقیق معین می شود. هر یک از این روش ها برای ‌پاسخ‌گویی‌ یک نوع مسئله مناسب هستند(سکاران،۱۳۸۱: ۱۰۲). انتخاب روش تحقیق بستگی به هدف­ها و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن دارد.

بر مبنای موضوع و هدف تحقیق حاضر از نوع کاربردی و بر مبنای روش یک تحقیق پیمایشی می‌باشد، چرا که تحقیقات کاربردی با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که از طریق تحقیقات بنیادی فراهم شده، برای رفع نیازمندی های بشر و بهبود و بهینه سازی ابزارها، روش ها و الگوها در جهت توسعه رفاه و آسایش و ارتقای سطح زندگی انسان مورد استفاده قرار می گیرند(کامپنهوند،۱۳۸۶: ۵۱). در تحقیقات پیمایشی، محقق علاوه بر تصویر سازی آنچه هست به تشریح و تبین دلایل چگونه بودن و چرایی وضعیت مسئله و ابعاد آن می پردازد که این کار از طریق جستجو در ادبیات و مباحث نظری تحقیق و تدوین گزاره ها و قضایای کلی موجود دربازه آن انجام می شود. هدف از این نوع تحقیق درک الگوهایی پیچیده رفتاری از طریق مطالعه تأثیرگذاری بین این الگوها و متغیرهای که فرض می شود بین آن ها رابطه وجود دارد، می‌باشد. این روش تحقیق مخصوصا در شرایطی مفید است که هدف، کشف اثرگذاری بین متغیرهایی باشد که ‌در مورد آن ها تحقیقاتی انجام نشده است.

۳-۴- جامعه آماری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...