۳۶- طبق عادت، می‌توانم نظر مردم را بپذیرم.
۳۷- بیش از آن که با دیگران رابطه صمیمی برقرار کنم، باید مطمئن باشم که می‌توانم خودم را کنترل کنم.
۳۸- صمیمیت را قبول ندارم.
۳۹- از شنیدن داستان‌های روابط صمیمی بین مردم لذت می‌برم.
۴۰- با مردم رو راست حرف زدن، احساس صمیمیت مرا بیشتر می‌کند.
۴۱- سعی می‌کنم به مردم اعتماد داشته باشم و به آن‌ها نزدیک شوم.
۴۲- به نظر من، کسانی که می‌خواهند با دیگران صمیمی باشند، دلایل پنهانی برای نزدیک شدن دارند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۴۳- وقتی با دیگران صمیمی می‌شوم، امکان این که بازیچه قرار بگیرم زیاد است.
۴۴- در مجموع فرد محافظه کاری هستم.
۴۵- به نظر من، رابطه جنسی و صمیمیت مثل هم هستند، یکی بدون دیگری نمی‌توتند وجود داشته باشد.
۴۶- فقط در رابطه فیزیکی می‌توانم صمیمی باشم.
۴۷- کسانی که با آنها رابطه صمیمی برقرار می‌کنم، انتظاراتشان اغلب مانع رضایت خاطر من می‌شود.
۴۸- برای حفظ روابط صمیمی، سازش می‌کنم.
۴۹- وقتی از نظر فیزیکی کسی را جذب می‌کنم، تمایل پیدا می‌کنم که با او رابطه صمیمی داشته باشم.
۵۰- صمیمیت، به همان اندازه که می‌تواند احساسات بد به همراه آورد، احساسات خوب نیز به همراه می‌آورد.
پیوست ۳
شرح جلسات آموزشی مهارتهای اجتماعی
جلسه اول: ابتدا رهبر گروه (پژوهشگر) هدف از تشکیل گروه، تعداد و تواتر و زمان پایان جلسات، رعایت قوانین (از جمله راز داری، صداقت، مشارکت همگان بیان احساسات شرکت منظم) به ویژه انجام تکالیف منزل را بیان کرد.
بیان اهداف گروه: در این گروه ما می‌خواهیم برخی از مهارتهای اجتماعی را یاد بگیریم. این مهارتها روشهایی هستند که ما از طریق آنها می‌فهمیم چگونه احساس می‌کنیم و اطلاعاتی در مور د نیازها و طرق رفع آن به دست می‌آوریم: نیازهایی مانند گپ زدن با دوستان، کمک از کارگزاران اجتماعی، یافتن شغل، استفاده درست از پول، ارتباط موثر با دیگران. به منظور گرم شدن جلسه و ایجاد همبستگی گروه ابتدا رهبر گروه به معرفی خود پرداخت و سپس از اعضا خواسته شد خود را معرفی کنند، سپس اعضا به گروه های دو نفری تقسیم شدند و پس از پنج دقیقه صحبت با یکدیگر به معرفی همدیگر پرداختند. این تکنیک تاثیر زیادی بر کاهش تنش و اضطراب اولین جلسه گذاشت.
ارائه تکالیف منزل: الف- معرفی خود به حداقل سه تن از همسالان خود ب: درخواست از همسالان که خودشان را معرفی کنند و سپس حالات روحی خود را مشخص کنند.
جلسه دوم: در این جلسه ابتدا به احساسات و افکار گروه نسبت به جلسه گذشته پرداخته شد. سپس تکالیف منزل مورد بررسی قرار گرفت. و در مورد مهارتهای کلا می‌شامل تصدیق، تحسین، توسعه ارتباط و هرگونه استفاده از زبان کلا می‌مثل گفتن متشکرم، می‌فهمم، بله، درست است و مهارتهای غیرکلامی شامل صداهای زیر لب، لمس (مثل دست دادن در ابتدای برخورد اجتماعی) و نحوه بیان (لحن وتن صدا) به طور کامل توضیح داده شد و در عین حال از طریق ایفای نقش توسط رهبر گروه اجرا و افراد با یکدیگر تمرین کردند.
تکالیف منزل: به رفتارهای کلامی افرادی که در طول هفته با آنها ارتباط برقرار می‌کنند، توجه کنند و آنها را به خاطر بسپارند و به رفتارهای کلامی خود نیز توجه کرده و آنها را در مورد موقعیتهای مختلف بررسی کنند.
جلسه سوم: بررسی تکالیف منزل و بازخورد به اعضا – نحوه گوش دادن، آماده کردن محیط فیزیکی، آمادگی ذهنی، به دقت گوش دادن به صحبتهای طرف مقابل، تمرکز به صحبتهای طرف مقابل و فکر نکردن به چیز دیگر، سوال کردن به منظور روشن شدن مطلب گفته شده، باز گرداندن صحبتها برای ایجاد همدلی، ایجاد آمادگی ذهنی در طرف مقابل هنگام دادن یادگرفتن اطلاعات و ابراز خود (اعضای گروه پنج دقیقه در مورد خودشان از نظر شخصیتی، خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی صحبت کردند).
تکالیف منزل: هنگام صحبت کردن با دیگران مهارتهای ذکر شده (گوش دادن، سوال کردن، و افشای خود را تمرین کنند).
جلسه چهارم: ۱-بررسی تکالیف منزل و بازخورد دادن از سوی اعضا ۲- دادن و گرفتن تعارفات اجتماعی- احوالپرسی و خو ش آمد گوی ی- ابراز احساسات به یک دوست صمیمی و آ رزوی موفقیت برای او- تبریک اعیاد (روز مادر، معلم، موفقیت در مسابقه)، ابراز احساسات در مجالس شادی و تسلیت به کسی که عزیزی را از دست داده (کنار فرد نشستن، پرسش از چگونگی حادثه، گفتن آخ و تشویق به بیان احساسا ت و دادن امیدواری).
معرفی دو دوست به یکدیگر با هدف افزایش شبکه اجتماعی و رشد اجتماعی (دوست اول را به دوست دوم و دوست دوم را به اول معرفی کردن).
تکالیف منزل – تا جلسه بعدی تعارفات اجتماعی را با دوستان انجام داده و به احساسات خود توجه کنند – با یک دانش‌آموز تازه وارد گفتگویی را شروع کنند (سلام احوالپرسی، از وضعیت هوا گفتن وبسط گفتگو و خداحافظی).
جلسه پنجم: بررسی تکالیف منزل و تشویق موفقیتهای اعضای گروه – مبحث جدید شامل شناسایی حقوق خود وآموزش رفتار قاطعانه که هدف آن تسلط بر خود، برخورد جدی در زندگی و ارتباط عمیق‌تر با دیگران بود.
۱- تعریف کردن و قدردانی از دیگران ۲- تقاضا کردن و رد تقاضاهای غیر منطقی به منظور برآوردن نیازهای فردی و اجتماعی – رد تقاضای غیر منطقی دیگران و توانا یی ( (نه) ) گفتن و مقاومت نمودن در برابر تقاضاهای غیر اخلاقی ۳- آشنایی با حقوق خود (الف- تا زمانی که مزاحم دیگران نباشید حق انجام هر کاری دارید. ب- حق دارید ارزش و مقام خود را با قاطع بودن حفظ کنید. ج- حق دارید از دیگران تقاضا کنید و به دیگران بگویید ( (نه) ) د- حق دارید حقوق خود را بدست آورید).
تکالیف منزل: الف- از اعضای خانواده و دوستان تعریف کنید (با توجه به موارد رفتاری و شخصیتی)
ب- از کسی تقاضا بکنید مثلاً درخواست کتاب از دوست، درخواست از معلم برای تکرار مطالب، تقاضای مجدد از کسی که در خواست شما را رد اما شما درس دارید، رد تقاضای دوستی که شب امتحان جزو ه یا کتاب شما را می‌خواهد.
جلسه ششم: ۱- بررسی تکالیف و بازخورد به اعضا توسط رهبر و دیگران ۲- تشخیص بین رفتار همراه با ابراز وجود، پرخاشگرانه، عدم ابراز وجود (مثلا در پاسخ به سوال ( (کتابت را به من می‌دهی) ) سه نوع جواب وجود دارد. الف) عدم ابراز وجو د: من این کتاب را برای تکالیفم می‌خواهم اما خوب اگر خیلی کار طول نمیکشد اشکالی ندارد. ب) پرخاشگرانه: نه چرا خودت این کتاب را نمی‌خری. ج) متاسفم هر چند دوست دارم این کتاب را به شما بدهم اما این کتاب را برای موقع مورد نیازم خرید ه ام و نمی‌توانم به شما بدهم. ۳-شناسایی مواردی که شما را ناراحت می‌کند (اعم از صحبت کردن در برابر جمع، شکست، افراد صاحب مقام، وقتی زمان کار کردن نگاهتان می‌کنند. وقتی از شما تعریف کنند، از شما انتقاد شود، وقتی نادیده گرفته می‌شوید. وقتی دوست داشتنی نیستید. وقتی اشتباه می‌کنید) به منظور آشنایی با نقاط آسیب‌پذیر خود، ارتباط با دیگران و سعی در رفع آنها.
تکالیف منزل: الف- توجه به رفتارهای پرخاشگرانه و عدم ابراز وجود ب- یافتن پاسخ مناسب برای ابراز وجود در برخورد با دیگران و تمرین آنها ج- شناسایی موارد ناراحتی خود در ارتباط با دیگران و ثبت آنها.
جلسه هفتم: ۱- بررسی تکالیف و ارائه بازخورد و تقویت اعضا، ۲- نحوه کنار آمدن با انتقاد با هدف پذیرش خطا و اشتباه خود و عدم توجیه و بهانه تراشی در جایی که فرد مقصر است. حفظ خوشرویی و متانت و پرهیز از پرخاش به فردی که اشتباه می‌کند. بدین منظور ابتدا با رویی خوش به سخنان طرف مقابل گوش کرده، بدون حالت دفاعی توضیح بیشتری خواسته و برداشتش را از عملکردمان می‌خواهیم. در صورت مقصر بودن عذرخواهی کرده و در غیر این صورت ماجرا را کاملا توضیح داده و از انتقاد کننده به خاطر نشان دادن نقطه ضعفتان تشکر کنید.
تکالیف منزل: انتقاد به کسی که وسایل شخصی شما را گرفته و آن را معیوب برگردانده، انتقاد به دوستی که به فرد دیگری اهانت کرده، انتقاد به فردی که وسط حرف شما پریده، از دوستی بخواهید شما را مورد انتقاد قرار دهد.
جلسه هشتم: در این جلسه علاوه بر بررسی تکالیف به طور عمیق تری با مسئله انتقادپذیری و نیز نحوه انتقاد کردن به بحث با اعضا پرداخته شد. سپس نحوه خصوصی سوال کردن و کنترل خشم مورد بررسی قرار گرفت. نحوه انتقاد کردن بیان شد. به این ترتیب که ابتدا ویژگیهای مثبت را بگویید و سپس موضوعات مورد انتقاد را بنا به موقعیت با کلمات مودبانه بدون قضاوت ارزشی مطرح کنید.
کنترل خشم. شناسایی عوامل خشم‌برانگیز شامل عوامل محیطی (هوای گرم، مشکل اقتصادی، ترافیک و. . .) خود فرد (سلامتی، نوع غذا، خستگی وطرزتلقی و انتظارات فرد) و توصیه‌هایی در زمینه کنترل آن ارائه شد. (احتراز از موقعیت خشم برانگیز، تمرین آرامش، پذیرش مسئولیت احساسات خود، بیان خشم با ابراز وجود و نهراسیدن از خشم (در پایان در رابطه با مطالب تکالیفی ارائه گردید.
جلسه نهم: بررسی تکالیف و تقویت جنبه‌های مثبت و موقعیت افراد در انجام آن بیان احساسات خود با بهره گرفتن از تکنیک صندوقچه امید) کمک به پایان دادن گروه با. ابراز نکات مثبتی که تأکید بر حمایت متقابل اعضای گروه از یکدیگر دارد. ابراز ضمنی انتظارات و امیدواریهای هر یک از اعضای گروه برای سایر اعضا. از اعضای گروه می‌خواهیم که در سکوت امید و آرزوهای خود را برای سایر اعضای گروه در نظر آورند (شناسایی عوامل زمینه‌ساز برای باورهای غیر منطقی شامل: دست کم گرفتن خود به دلیل شکست تحصیلی، حوادث نا مطلوب زندگی دلیل تحقیرکلا می‌و غیرکلا می‌را از دیگران بخواهید واز آنها بخواهید که به خاطر رفتار غیرمنطقی شان از شما عذرخواهی کنند.
تکالیف منزل: هنگامیکه در برخورد با دیگران دچار احساسات منفی چون خشم واضطراب، نگرانی و تنفر می‌شوید، سعی کنید افکار زیر بنایی آنرا بیابید. اجازه ندهید کسی شما را تحقیر کند، در غیر این صورت طبق راهنمایی فوق‌الذکر عمل کنید.
جلسه دهم: پس از بیان اینکه افراد آخرین جلسه را می‌گذرانند به بررسی تکالیف پرداخته شد وتقریباً مروری به جلسات گذشته با انجام تمرین‌های مختلف رفتاری صورت گرفت. در پایان مراسم خداحافظی انجام شد همچنین از اعضا خواسته شد که تمرینات خود را ادامه دهندو نظر خواهی در مورد جلسات از آنها به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از آزمون سازگاری اجتماعی و نگرش صمیمانه از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمونt گروه های وابسته) استفاده شد.
منابع و مآخذ
پی فرگاس، جوزف. (۱۳۷۳). روان‌شناسی تعامل اجتماعی، خشایاربیگی و مهرداد فیروزبخت، چاپ اول، تهران: انتشارات ابجد.
ستوده، هدایت‌الله. (۱۳۷۶). درآمدی بر روان‌شناسی اجتماعی، چاپ سوم، تهران: آوای نور.
گولد، جولیوس و کولب، ویلیام. (۱۳۷۶). فرهنگ علوم اجتماعی، کیا، چاپ اول، تهران: نشر مازیار.
آخوندی، ا. (۱۳۷۹). بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده با سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
آلپورت، گوردن دبلیو و جونز، ادوارد ای. (۱۳۷۱). روان‌شناسی اجتماعی از آغاز تاکنون، محمدنقی منشی طوسی، چاپ اول، مشهد: نشر آستان قدس رضوی.
احمدی‌زاده، محمدجواد. (۱۳۷۴). بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های حل مسئله با برخی از ویژگی‌های شخصیتی نوجوانان تحت پوشش مراکز شبانه‌روزی بهزیستی، دانشگاه علامه طباطبایی.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...