۴-۱-۳ پروژه های شرکت طرح پیمان کاسپین ۱۵۳
۴-۲ استخراج معیار و زیر معیارها ۱۵۴
۴-۳ تعریف سناریو ۱۵۶
۴-۴ اولویت بندی پروژه های شرکت ۱۵۶
۴-۵ تشکیل سبد ۱۶۹
۴-۵-۱ محدودیتهای شرکت ۱۷۰
۴-۵-۲ تشکیل سبد در حالت اول سناریو ۱۷۱
۴-۵-۳ تشکیل سبد در حالت دوم سناریو ۱۷۴
۴-۶ تعیین شاخصهای اولویت بندی سبد۱۷۸
۴-۷ تعیین ریسک سبدها ۱۷۸
۴-۸ اولویت بدی ، تعدیل و متوازن سازی سبدها ۱۸۶
۴-۹ تحلیل نتایج و سناریو ها ۱۸۸
فصل پنجم( نتیجه گیری و پیشنهادات) ۱۹۰
مقدمه ۱۹۱
۵-۱ بخش اول: تواناییها و قابلیت‌های مدل ۱۹۳
۵-۲ بخش دوم: نتایج تحقیق ۱۹۵
۵-۳ بخش سوم: پیشنهادات ۱۹۷
۵-۱-۳ بخش سوم: پیشنهادات اجرایی ۱۹۷
۵-۲-۳ بخش سوم: پیشنهاد برای تحقیقات آتی ۱۹۹

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۵-۴ بخش چهارم: محدودیتهای پژوهش ۲۰۱
منابع ۲۰۲
پیوست الف: مصاحبه با مدیر عامل شرکت طرح پیمان کاسپین ۲۰۶
پیوست ب: شش عامل بکارگیری بهینه از مدیریت پورتفولیوی پروژه ۲۱۳
مقدمه
امروزه انتخاب پروژه در سازمانهای پروژه محور یک تصمیم حیاتی و دینامیک بوده چرا که ایجاد سیستم های متمرکز و یکپارچه که در قالب آن بتوان دانش مدیریت پروژه را نهادینه کرد امری ضروری می نماید. امروزه برخلاف روش های سنتی گذشته بسیاری از سازمانها و بنگاه های اقتصادی به منظور بقا در محیط رقابتی جهانی برای مدیریت فعالیتها و پروژه های خود به سوی روش های پروژه محور گرایش پیدا کرده اند. در واقع این گونه سازمانها چشم انداز و اهداف خود را در قالب انتخاب درست پروژه ها و اجرای مؤثر آنها دنبال می کنند.
یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی این سازمانها هم جهت بودن بیشتر پروژه های سازمان با استراتژی مدیریت شرکت می باشد، که این موضوع درباره منابع نیز صادق می باشد چراکه انتخاب و تخصیص بهینه منابع محدود سازمان به تعدادی محدودی از پروژه های سازمان یک تصمیم مهم تلقی می گردد. به همین دلیل انتخاب مجموعه پروژه ها یا پورتفولیوی پروژه های سازمان که بتواند اهداف و استراتژی های سازمان را با توجه به محدودیتهای سازمانی برآورده کند، بسیار اهمیت دارد.
مدیریت پورتفولیوی پروژه، رویکردی برگرفته از دانش مدیریت پروژه است، با این مضمون که در این سیستم، مدیریت با ترکیبی از پروژه ها با اهداف و شرایط خاص منظور می باشد و سطحی بالاتر از مدیریت پروژه تلقی می باشد.در این نظام مدیریتی هدف اصلی، طراحی و اجرای پروژه هایی است که بتوانند در نهایت دستیابی سازمان پروژه محور را به اهداف استراتژیک خود تسهیل کنند.
سازمانهای پیمانکاری نیز از جمله سازمانهای پروژه محور هستند که بقا و موفقیت خود را درگرو انتخاب بهینه سبد پروژه های خود دارند. از این رو پیاده سازی مدیریت پورتفولیوی که تضمین کننده انتخاب صحیح پروژه در سازمان باشد امری حیاتی تلقی می گردد.
سازمانها از روش های مختلفی برای انتخاب های خود بهره می گیرند اما این نکته ضروری است که در برنامه ریزی پروژه ها علاوه بر ارزیابی و انتخاب پروژه ها به صورت انفرادی، باید به تعامل و اثرات متقابل مابین پروژه ها نیز توجه گردد.
در این تحقیق سعی گردیده که مدلی بر مبنای اصول اصلی مدیریت پورتفولیوی برای سازمانهای پیمانکاری در کشور انتخاب و با پیاده سازی آن در یک سازمان پیمانکاری منتخب آزموده شود.
مدل معرفی شده دراین تحقیق برگرفته از اصول مدیریت پورتفولیوی می باشد.
مراحل این تحقیق را می توان در ۸ بخش اصلی مدل توسعه یافته انتخاب سبد خلاصه نمود که این ۸ بخش عبارتند از :
-بخش اول: مطالعه و بررسی ملاحظات استراتژیک
-بخش دوم : استخراج شاخصها و معیارهای کمی و کیفی ارزیابی پروژه ها
-بخش سوم : تعریف سناریو
-بخش چهارم: جمع آوری و دسته بندی ایده ها و پیشنهادات پروژه های سازمان و ارزیابی و اولویت بندی پروژه ها که با بکارگیری AHP انجام می شود.
بخش پنجم: تشکیل سبد که با بکارگیری برنامه ریزی صفر و یک میسر می گردد.
بخش ششم : تعیین معیارهای اولویت بندی سبد پروژه ها
بخش هفتم: اولویت بندی ، تعدیل و متوازن سازی پورتفولیوی پروژه که از طریق محاسبه ریسک سبدها و تعیین واریانس و انحراف معیار و ارزش حاصله از سبدها حاصل می گردد.
بخش هشتم: تحلیل نتایج و سناریو
فصل اول
کلیات پژوهش
مقدمه
امروزه دیگر رویکرد مدیریت پروژه به عنوان یکی از کارآمد ترین رویکردهای مدیریت برای تأمین انتظارات و خواسته های مدیران طرح ها در نزد محافل علمی و اجرایی شناخته شده است. در پس این مقبولیت گسترده تمایل به ایجاد سازمانهای پروژه ای برای امکان بهره مندی از تجارب و آموخته های ارزنده در پروژه ها، کسب منافع اقتصادی بیشتر، کاهش ریسکهای سرمایه گذاری و پاسخگویی بهتر سازمان به تعهدات خود در قبال مشتریان پروژه رو به فزونی گذاشته است.
وجود طرحهای متددد در بدنه سازمانهای پروژه ای و از آن جمله سازمانهای پیمانکاری که در امر ساخت و ساز فعالیت می کنند باعث شده است تا از لحاظ ساختار و نیز روشها و سیستم های کاری تغییر و تحولات گوناگونی بوجود آید. این اجتماع پروژه ها باعث می شود تا برای مدیریت و رهبری پروژه شرایط خاصی برای سازمانها و مدیران پروژه تحمیل شود. از این رو به منظور استفاده مطلوب از فرصتها و دارایی های سازمان از یک طرف و کنترل پیشرفت پروژه های سازمان لازم است با استقرار یک سیستم مدیریت جامع و چند بعدی کلیه پروژه های سازمان با صحت و سلامت و با توجیه های مناسب اقتصادی، فنی و اجتماعی به انجام برساند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...