آزمون همبستگی پیرسون

۰۰۰/۰

سطح معنی داری

ذخیره سازی دانش

۹۸

۹۷

تعداد

۶۴۲/۰

۱

آزمون همبستگی پیرسون

۰۰۰/۰

سطح معنی داری

توانمند سازی

۹۷

۹۷

تعداد

به منظور پی‌بردن به رابطه میان متغیرها و تحقیق، میتوان از آزمون همبستگی استفاده نمود که در این آزمون از شاخص پارامتری گشتاوری پیرسون استفاده گردیده است. با توجه به نتایج حاصل از جدول ۴-۲۱- میتوان گفت که بین متغیر فرآیندهای سازمانی مبتنی بر دانش( ذخیرهسازی دانش) و توانمند شدن کارکنان رابطه معناداری وجود دارد چرا که سطح معناداری کمتر از ۰۵/۰ بیانگر معناداری رابطه و تایید فرض یک است و ضریب همبستگی میان آنها ( ۶۴۲/۰=) می‌باشد که بیانگر ارتباط قوی میان این دو متغیر است.

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

مقدمه

مهمترین و حیاتی ترین دارایی هر سازمان، نیروی انسانی آن سازمان است. طبق آمار رسمی در ۱۹۸۲، سازمان‌های برتر دنیا مالک ۶۲درصد دارایی مشهود و ۳۸درصد دارایی نامشهود بودند، اما در سال ۲۰۰۰ این نسبت جای خود را به ۱۵درصد، دارایی مشهود و ۸۵درصد دارایی نامشهود داده و نقش منابع انسانی در تولید دارایی نامشهود، بسیار پر رنگ شده است. در دنیای رقابتی امروز بیش از هر چیز کارکنان سازمان به عنوان صاحبان دانایی و بعنوان مهمترین سرمایه سازمان و همچنین مدیریت دانش به عنوان ابزاری که می تواند دانش موجود را گردآوری ، نظم و اشاعه دهد اهمیت یافته است. سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در شرایط متحول و رقابتی به کارکنان توانمند به‌عنوان نیروی محرکه اصلی و توانا برای پاسخگویی به تغییرات سریع و پیش‌بینی نشده بازار نیاز دارند. لذا کیفیت و توانمندی نیروی انسانی، مهمترین عامل بقاء و حیات سازمان است. نیروی انسانی توانمند، سازمان توانمند را به وجود می آورد(عبداللهی و نوهابراهیم، ۱۳۸۵). در این فصل، نخست به نحوه شکلگیری سوالها و فرضیه های تحقیق پرداخته می شود و سپس خلاصه ای از نتایج حاصله از فصل چهارم، در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و در نهایت پیشنهادات تحقیقی و کاربردی بیان میشود.

نحوهی شکل گیری فرضیه های تحقیق

یکی از مشکلات اساسی دستگاه های اجرایی کشور، کمبود کارکنان ورزیده و دارای مهارت است. دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در آمادهسازی افراد برای ورود به دستگاه ها نقش زیادی دارند. اما هنوز فارغ التحصیلان دانشگاهی، قابلیت‌های لازم را برای فعالیت در دستگاه های اجرایی ندارند. بنابراین آموزش کارکنان دولت و توانمندسازی و افزایش مهارتهای شغلی کارکنان برای فعالیتهایی که مورد نظر است، شاید یکی از مهمترین راهکارهایی است که برای توانمندسازی نیروی انسانی در سازمان مورد نظر است. توانمند سازی کارکنان یکی از تکنیکهای نوین و موثر برای افزایش بهره وری کارکنان و استفاده بهینه و بهره گیری از ظرفیت و توانایی فردی و گروهی آنها در راستای بهره وری و اهداف سازمانی است(قوشچی، ۱۳۸۰)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...