شکل ۱۷-۲- نگرش کلی بر تصمیمات نام تجاری (کاتلر،۱۳۹۳)
۵-۱-۶-۲- بسته‌بندی
بسته‌بندی[۶۰] به ابزار بازاریابی بالقوه‌ای تبدیل شده است. در بسیاری از موارد بخشی از کالا محسوب می‌شود و ایجاد تمایز در کالا می‌کند. وظیفه اصلی بسته‌بندی حفاظت از محصول است، علاوه بر آن تسهیل‌کننده استفاده از کالا و یک ابزار ارتباطی مهم (برچسب روی بسته‌بندی اطلاعات مورد نیاز درباره‌ی محصول را فراهم می‌کند) به شمار می‌آید (های بینگ و کوپر، ۲۰۰۳). بسته‌بندی‌ای که از طراحی خوبی برخوردار است برای مصرف‌کننده راحتی و برای تولیدکننده ارزش تبلیغاتی دارد و می‌توان گفت به صورت مستقیم و غیرمستقیم از ابزار ارتباطات بازاریابی است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

بازاریابان باید مفهوم بسته‌بندی را روشن سازند. مفهوم بسته‌بندی تعیین می‌کند که بسته‌بندی باید چگونه باشد و برای یک کالای خاص چه کاری را انجام دهد. می‌توان برای بسته‌بندی به اهدافی از قبیل ایجاد ارزش افزوده و موضع‌یابی محصول، ایجاد آگاهی و جلب توجه به محصول در نقطه خرید، تشویق آزمایش محصول، ایجاد حفاظت و راحتی استفاده و مشارکت در پیشبرد اشاره نمود. پس از اینکه مفهوم بسته‌بندی تعیین گردید باید روی دیگر ارکان بسته‌بندی نظیر اندازه، شکل، مواد اولیه مصرفی، رنگ، نوشته روی آن و علامت و نشان تجاری تصمیمات صورت پذیرد. ارکان بسته‌بندی باید با تصمیمات مربوط به قیمت‌گذاری، تبلیغات و دیگر عناصر بازاریابی نیز هماهنگ گردد.
دلایل زیر برای طراحی جدید بسته‌بندی وجود دارد:
کالای جدید یا موضع‌یابی محصول- اگر موضع‌یابی مجدد دارید یک طرح جدید بسته‌بندی لازم است. گرافیک، رنگ و شکل بسته‌بندی باید در جهت تقویت موضع باشد.
طراحی ضعیف- گرفتن بازخورد از مشتریان درباره‌ی بسته‌بندی در مقایسه با بسته‌بندی رقبا.
دسته بازار هدف جدید برای محصول- دسته بازار هدف گروهی است که شرکت محصول خود را در برابر آن موضع‌یابی می‌کند. بسته‌بندی باید برای بازار هدف جذابیت داشته باشد.
توسعه خط محصول- در توسعه خط محصول، تغییر در بسته‌بندی لازم است (های بینگ و کوپر، ۲۰۰۳).
۶-۱-۶-۲- چرخه عمر محصول
چرخه عمر محصول[۶۱]، یکی از معروف‌ترین مدل‌ها در بازاریابی است. دلیل اهمیت این مدل آن است که به روشنی نشان می‌دهد که همزمان با حرکت محصول در طول چرخه عمر خود در بازار، تغییر گریزناپذیر است. هر یک از مراحل این چرخه دارای شرایط مختلفی از عرضه و تقاضا است. به منظور کسب بهترین نتیجه از هر محصولی در زمان‌های مختلف، مدیر باید قادر به تغییر آمیخته بازاریابی در مراحل مختلف باشد (هتن، ۱۳۸۷).
زمانی که شما کالایتان را معرفی می‌کنید هنوز سودی نصیب شما نشده است، در واقع، شما سعی می‌کنید از طریق پیشبرد فروش و انتخاب صحیح کانال‌های توزیع، آگاهی بازار را جلب کنید. در مرحله‌ی رشد[۶۲]، رقابت وارد صحنه شده و سود همسو با توسعه‌ی بازار به سرعت افزایش می‌یابد. در مرحله‌ی بلوغ[۶۳]، سطح فروش به نهایت خود می‌رسد و استراتژی تمایز رخ می‌نمایاند. این مرحله، اغلب طولانی‌ترین مرحله‌ای است که محصول می‌تواند در آن بازنگری و بسته‌بندی مجدد شود و در بازار مورد موضع‌یابی مجدد قرار گیرد تا وضعیتش را بهبود
بخشد. در نهایت محصول وارد مرحله‌ی زوال[۶۴] می‌شود، جایی که فروش کاهش و هزینه‌ها افزایش می‌یابد و نیز تعداد رقبا کاهش پیدا می‌کند (بنگز، ۱۳۸۷).
فروش
زمان
معرفی محصول به بازار
رشد
بلوغ
افول
تجدید حیات منحنی عمر
شکل ۱۸-۲- چرخه عمر محصول
مدل چرخه‌ی عمر محصول، چارچوبی است که وقوع فرصت‌ها و تهدیدها در بازار و صنعت را نشان می‌دهد و به این وسیله شرکت‌ها بهتر می‌توانند تغییر در هدف بازار استراتژیک محصول، تغییر در استراتژی آن و تغییر در برنامه بازاریابی شرکت را پیش‌بینی کنند (واکر و دیگران ۱۳۸۳).
جدول ۹-۲: خلاصه مشخصات، اهداف و خط مشی‌های دوره عمر کالا (کاتلر، ۱۳۸۳)

معرفی

رشد

بلوغ

افول

مشخصات

فروش

فروش کم است

فروش سریعاً افرایش می‌یابد

فروش به حداکثر می‌رسد

فروش رو به زوال می‌رود.

هزینه

هزینه هر مشتری زیاد است

هزینه هر مشتری متوسط است

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...