با ستفاده از داده‌های جدول فوق می‌توانیم به بررسی فرضیه اول تحقیق بپردازیم. همان‌طور که در جدول فوق مشاهده می‌شود نتایج به دست آمده از مقایسه پس‌آزمون متغیر بحران هویت میانسالی در دو گروه با کنترل کردن اثر پیش‌آزمون حاکی از این است که پس از شرکت در جلسات روان‌درمانی پویشی کوتاه مدت به شیوه گروهی، نمره بحران هویت میانسالی افرادی که در گروه آزمایش شرکت داشتند، نسبت به آن‌هایی که در گروه گواه جایگزین شده بودند، کاهش معناداری داشته است (۰۰۰۵/۰ P< ،۲۵۱/۲۲ = (۱٫۱۳)F). همانطور که مشاهده می‌شود سطح معناداری بدست آمده از آزمون تحلیل کوواریانس کمتر از نقطه بحرانی تحقیقات علوم انسانی یعنی ۰۵/۰ می‌باشد، بنابراین فرض صفر رد و فرض خلاف یا همان فرض پژوهشگر تایید می‌گردد. بنابراین فرضیه اول تحقیق تایید می‌شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فرضیه دوم تحقیق

رضایت از زندگی افراد شرکت‌کننده در جلسات روان‌درمانی پویشی کوتاه‌مدت به شیوه گروهی، در مقایسه با گروه کنترل افزایش بیشتری می‌یابد.
برای مقایسه میانگین رضایت از زندگی آزمودنی‌های دو گروه در پس آزمون از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد، به این صورت که اثرات پیش‌آزمون به عنوان هم متغیر کنترل گردید. در این مرحله نیز قبل از اجرای آزمون تحلیل کوواریانس، باید پیش‌فرض­های آن مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین ابتدا پیش‌فرض‌های انجام این آزمون بررسی شد. در ذیل نتایج این بررسی‌ها ارائه شده است:
پیش­فرض فاصله­ای بودن داده ­ها: داده‌های بدست آمده از پرسشنامه رضایت از زندگی دارای مقیاس فاصله­ای هستند.
پیش­فرض نرمال بودن توزیع داده ­ها: برای اطمینان از نرمال بودن توزیع داده‌های بدست آمده از پرسشنامه رضایت از زندگی، آزمون کولموگروف- اسمیرنوف مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از این آزمون در جدول ۴-۱۳ ارائه شده است.
جدول ۴-۱۳: آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای اطمینان از نرمال بودن توزیع نمرات متغیر رضایت از زندگی

متغیر

Z اسمیرنف

سطح معناداری

رضایت از زندگی

۶۷۲٫

۸۹۸٫

همان‌طور که در جدول فوق نشان داده شده است، داده ­های بدست آمده از اجرای پرسشنامه رضایت از زندگی دارای توزیع نرمال هستند (آزمون کولموگروف- اسمیرنوف در متغیر رضایت از زندگی معنادار نمی‌باشد). بنابراین پیش‌فرض نرمال بودن توزیع داده ­ها رعایت شده است.
پیش­فرض همگنی واریانس‌ها: مفروضه همگنی واریانس‌های متغیر رضایت از زندگی با بهره گرفتن از آزمون لون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این آزمون در جدول ۴-۱۴ ارائه شده است.
جدول ۴-۱۴: آزمون لون برای اطمینان از همگنی واریانس‌های متغیر رضایت از زندگی

متغیر

F

درجه آزادی ۱

درجه آزادی۲

سطح معناداری

رضایت از زندگی

۰۰۳٫

۱

۱۴

۹۵۴٫

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...