نفوذپذیری اندوتلیوم به خصوص به آشفتگی های جریان محلی که ناشی از عوامل مختلف مکانیکی است، حساس می باشد. ثابت شده است که سلول های اندوتلیال در معرض تغییرات مورفولوژیکی که از طریق تغییرات مقدار WSS و همچنین جهت WSS فعال می شوند، قرار دارند.[۷۳] کشیدگی سلول های اندوتلیال در مناطقی با WSS بالا، با طولانی ترین محور سلول که به موازات جهت جریان متمایل شده اند، رخ می دهد. در مقابل، در مناطقی با WSS پایین، سلول های اندوتلیال به شکل چند ضلعی با جهت گیری خاص می باشند. ممکن است که این تغییرات محلی در مورفولوژی سلول های اندوتلیال، دارای درجات مختلف از نفوذ پذیری برای اجزای مختلف خون ها باشد. بنابراین، سلول های اندوتلیال از مناطقی با درجه های مختلف از WSS ، کار کردهای مختلف بیولوژیکی و بیوشیمیایی را نشان می دهند.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

ارتباط بین WSS و غلظت LDL سطح مجرا ، در نمودار ۶-۶ نشان داده شده، که نشان می دهد که LDL در مکان های که در آن WSS پایین است، افزایش می یابد. همچنین در مقادیر نزدیک به صفر WSS ، غلظت LDL به سرعت افزایش می یابد. بسیاری از نقاط در نمودار ممکن است نشان بدهد، که غلظت LDL تنها به WSS وابسته نیست. دیگر پارامترهای جریان ممکن است به طور جدی روی الگوی جریان تاثیر بگذارد. اکثر پژوهشگران سعی میکنند تا آترواسکلروز با مطالعه ی توزیع WSS، توضیح دهند. با توجه به تئوری غالب ، WSS پایین، مسئول پیشرفت آترواسکلروز می باشد. تجزیه و تحلیل پژوهش حاضر نشان داد که، مایع ترکیب شده و نقل و انتقال جرم کلیدی برای درک آترواسکلروز می باشند. تحت عمل جریان، ذرات LDL برای رسیدن به یک مکان خاص حرکت می کنند. پس از آن،زمان تماس و تعامل بین LDL و سطح اندوتلیال که واقعا مهم است، می باشد. مقدار خالص LDL از دیواره ی رگ، بسته به ویژگی های خاص فیزیکی مواد دیوار ( نفوذپذیری )، عبور می کنند.
نتایج نشان می دهد که ناحیه حبابی در معرض یک محیط پرکلسترول است. غلظت بالای سطح مجرا لزوما به معنی اینکه همه مولکول های LDL از طریق دیواره عروق منتقل می شوند، نیست. این نفوذپذیری اندوتلیوم است، که به طور عمده، تعیین کننده ی مقدار نهایی عبور از دیوار می یاشد.
شکل ۶-۶ رابطه تنش برشی دیواره و غلظت LDL
همچنین نتایج نشان می دهد، که مناطق با مقدار پایین WSS، لزوما با مناطق با غلظت بالای LDL هم مکان نمی باشند. مناطق پایین WSS ، غلظت بالایی از LDL را نشان می دهند . برای ناحیه حبابی، مکانسیم غلظت بالای LDLممکن است به اثرات خمیدگی روی الگوی جریان و تجمع فضایی بعدی LDL، نسبت داده شود. مسیر های سرعت در نزدیکی اندوتلیوم، ممکن است مهمترین عامل برای غلظت بالای LDL در منطقه خمیدگی بالا(حبابی)، یعنی هم در مناطقی که مجاور مناطق شاخه ای و هم در مناطق خمیدگی بالا، واقع شده است، باشد. در مناطق نزدیک دیوار، نرخ پایین WSS در مناطقی که غلظت بالایی از LDL وجود داشته باشد، رخ می دهد. اهمیت جریان سیال و انتقال جرمی در مناطق نزدیک دیوار آشکار می شود.
۶-۶ اثر ضریب پخش مولکولی در غلظت LDL سطح مجرا
مقادیر استفاده شد ی ضریب پخش مولکولی (کم)، (متوسط)، (زیاد) در K = 2.0×10-10 m / s و VW = ۴x10-8 m / s بکار برده شده اند. غلظت نرمال LDL سطح مجرا برای مقادیر ضریب پخش مولکولی کم، متوسط ​​و زیاد ، در شکل ۶-۷ نشان داده شده است. ضریب پخش بالای مولکولی، به غلظت کم LDL منجر می شود. علاوه بر این، ضریب پخش پایین مولکولی منجر به افزایش مناطق بالا ی LDL در سرتا سر شریان می شود.
مقادیر بالای غلظت در منطقه حبابی شکل شریان رخ می دهد. برای ضریب پخش مولکولی پایین، متوسط ​​و بالا، اوج غلظت نرمال LDL سطح مجرا به ترتیب ۱٫۳۸۷، ۱٫۱۹۴ و۱٫۱۲۹ می رسد.
جدول ۶-۱ مقادیر نرمال شده ​​غلظت سطح LDL، به ترتیب برای ضریب پخش کم، متوسط ​​و بالا، در سراسر شریان را نشان می دهد.
جدول۶-۱ نتایج غلظت در ضریب پخش مولکولی مختلف

ماکزیمم غلظت نرمال شده Cw/C0

ضریب پخش مولکولی m2/s

عدد رینولدز

۱٫۳۸۷
۱٫۱۹۴
۱٫۱۲۹

D=5×۱۰-۱۲
D=10×۱۰-۱۲
D=15×۱۰-۱۲

Re=312

D=15e-12
D=10e-12
D=5e-12
شکل ۶-۷ مقادیر غلظت در ضریب پخش مولکولی مختلف
شکل۶-۷ ماکزیمم غلظت نرمالیز شده در ضریب پخش مولکولی مختلف
جدول۶-۲ مساحت ناحیه اوج ماکزیمم غلظت در ضریب پخش مولکولی مختلف ×۱۰m2

اختلاف

مساحت ناحیه اوج ماکزیمم غلظت ×۱۰m2

ضریب پخش مولکولی m2/s

مساحت کل هندسه استفاده شده در مساله m2

۵٫۸۳%
۸٫۱۸%

۸٫۴۶۳۲۳
۷٫۹۶۹۶۳
۷٫۳۱۷۵۵

D=5e-12

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...