پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها در مورد بررسی تاثیر آموزش مبتنی ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
- چگونگی پايان دادن به درس با توجه به لحظه کليدی که در آن فهم دانش آموزان افزايش میيابد(استيگلر و هيبرت، 1999؛ اکتفايینژاد و فدايی، 1385).
-
- اظهار نظر،کنفرانس رسمی درس پژوهی که در آن مشاهده کنندگان اطلاعات بدست آمده را به اشتراک می گذارند، از اطلاعات برای یادگیری دانش آموزان ، متن منظم ، طراحی درس و واحد، و موضوعات گسترده تر در آموزش –یادگیری استفاده می کنند؛ چرخه ی درس پژوهی و تثبیت یادگیری در آینده وسوالات جدید در چرخه ی آینده را مستند سازی می کنند.( لویس براون ، 2009)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- دادلی (2013) معتقد است ، از طریق بحث های معلمان اکثریت شواهد مربوط به موارد زیر آشکارمی شود :
- الف) آگاهی آنها از شاگردان، کلاسها، محتوا و روش تدریس
- ب) فرصت های به وجود آمده برای “خطر کردن[119]“
- پ) چگونه آنها درس پژوهی را طراحی کردند تا یادگیری شاگردان استثنایی و ویژه را تسهیل کنند؛
- ت) چگونه اعضای گروه های درس پژوهی با هم همکاری می کردند؛
- ث) چگونه از شواهد مشاهده برای تحلیل یادگیری شاگردان استفاده کرده اند؛
- ج) چگونه این تحلیل را به ایده هائی برای تغییر تبدیل کرده اند و رویکردهای تدریس به منظور یادگیری شاگردان را بازبینی کرده اند؛
- چ) ماموریت شاگردان در این فرایندها،
- ه) چگونه دانشی که بر درس پژوهی آنها تاثیر می گذارد بعدا به صورت تصمیم های گروهی درس پژوهی که تحت تاثیر عموم و رفتارهای آنها قرار گرفته، در می آید.
- همچنين در اين جلسات، نقش هر معلم در فرآيند تدريس در کلاس مشخص می شود و مسئوليت هر معلم تعيين میگردد. در مورد اين که چگونه در کلاس درس شرکت داشته باشند تا کمترين مزاحمت را برای دانش آموزان ايجاد کنند، صحبت می شود. از کل فرآيند درسپژوهی گزارشی تهيه میشودکه شامل اهداف، روشها و ارزيابی فرآيند درسپژوهی است. اين گزارش برای مستند کردن مباحث تدوين می شود و بايد چنان باشد که هر کس آن را بخواند، هدف و منطقی را که گروه با آن درگير بوده بشناسد. (خاکباز ،1386)
2-4-11 – درسهای پژوهشی در فرآيند درسپژوهی
شايد به جرأت بتوان گفت مهمترين قسمت درس پژوهی، درسهای پژوهشی می باشد، به گفته ساکی (1392) طرح درس پژوهشی ستون فقرات در یک فعالیت درس پژوهی و به مثابه نقشه گروه برای رفع موانع و مسائل فراروی تحقق اهداف یادگیری تلقی می شود.این طرح پیگیری تغییرات مطلوب در آموزش و یادگیری را هدف خود قرار می دهد. ژاپنی ها علت اصلی موفقيت خود را درسهای پژوهشی میدانند. درسهای پژوهشی به دو صورت درسهای پژوهشی درون مدرسه ای[120] که اغلب در مدارس اجرا می شود و درسهای پژوهشی عمومی[121] که در جلسات بازديد عمومی ارائه می گردد، تدوين میشوند(لوئيس و توچيدا[122]، 1998، لوئيس، 2002a، ائتلاف منطقهای شمال غربی آيزنهاور در رياضی و علوم[123]،2001:6).
تفاوت اين درسها با درسهای کلاسی سنتی اين است که در واقع درسهای پژوهشی، گزارشی از مشاهدات و بحث های مشارکتی معلمان است که روی يک درس خاص صورت گرفته و ثبت شده است(لوئيس و توچيدا،1998). قسمت های اصلی يک درسپژوهشی شامل انتخاب اهداف، برنامهريزی، طرح درس، اجرا و بازانديشی، برنامهريزی و طرح درس مجدد است. همچنين طرح درس که قسمتی از درسهای پژوهشی است، شامل نام درس، اهداف درس، ابزار وپيشنيازهای لازم، ساختار درس و ارزيابی از درس میباشد. در حقيقت يک درسپژوهشی گزارشی از روند پژوهش است و طرح درس قسمتی از آن می باشد؛ به عبارت ديگر درس پژوهشی ممکن است شامل چندين طرح درس و بحث و بررسی هر کدام از آنها باشد.
برای انتخاب اهداف درسهای پژوهشی ابتدا اهداف کلی برای درسپژوهی مشخص و سپس اهداف جزئی برای موضوع درس انتخاب می شود و بين هر دو ارتباط برقرار شده، زمينه ای برای تمرکز روی آنها تعيين میگردد. به طور مثال در يک درس پژوهشی، هدف کلی اين است که دانش آموزان به عنوان مسئله حلکنهای مستقل بار بيايند و هدف جزئی اين است که دانش آموزان قادر به محاسبهی مساحت مثلثها شوند. ارتباط بين آنها در اين است که دانشآموزانی بار بياوريم که مساحت مثلثها را به طور مستقل کشف کنند، لذا زمينهی بررسی درس پژوهشی اين است که چگونه به دانش آموزان کمک کنيم تا مساحت مثلث ها را مستقلاً کشف کنند؟ (فرناندز، يوشيدا، چاکشی و کنون،2001).درسهای پژوهشی ابزاری برای تبديل دانش غيررسمی معلمان به دانش حرفهای محسوب میشوند(هيبرت، استيگلر، 2002). البته بايد اشاره کرد که درسهای پژوهشی پايان راه نيست، بلکه پنجره ای است به سوی پژوهش بيشتر(لوئيس، پری و موراتا،2006).
2 -4-12- ناظران بيرونی در فرآيند درس پژوهی
مشاوران خارجی که با اصطلاحاتی از قبيل:
- مشاور بيرونی[124]؛
- ممتحن بيرونی[125]؛
- واکنشگر[126]؛
- مشاور مدعو[127]؛
- ديگران آگاه[128]؛
ناميده می شوند، با سه هدف زير وارد جريان درس پژوهی می شوند:
1- مشاور: ديدگاه متفاوتی را به گروه درس پژوهی وارد کنند.
2- متخصص موضوع: اطلاعاتی در زمينه ی موضوع درس پژوهشی وارد کنند.
3- مشوق: به گروه درس پژوهی روحيه دهند(فرناندز، يوشيدا، چاکشی و کنون، 2001).
موراتا[129] (نقل از ائتلاف منطقهای شمال غربی آيزنهاور در رياضی و علوم، 2003:15)معتقد است: ” وقتی درس پژوهی يک روند عادی شد، بايد ديدگاه جديدی به گروه آورده شود.” واتانابه(نقل از ائتلاف منطقهای شمال غربی آيزنهاور در رياضی و علوم،2003:15)نيز از تجربه شخصی خود به عنوان يک ناظر بيرونی چنين میگويد: “در ابتدا سعی میکردم فقط به حرفها گوش دهم و تشويق کنم و بعد که با اعضای گروه صميمیتر شدم، نظر خود را هم میگفتم؛ اما به هر حال بايد از هر ده بار تشويق، يک بار انتقاد کرد.”
تيمپون[130] (نقل از ائتلاف منطقهای شمال غربی آيزنهاور در رياضی و علوم،2003:15)تعدادی از توانايیهای ناظر بيرونی به شرح زير بر میشمرد:
- قادر به شناسايی اهداف درس پژوهی هنگام تدريس درس باشد.
- در زمينهی موضوع درس اطلاعاتی داشته باشد.
- مشوق باشد و کمتر انتقاد کند.
- با معلمان احساس صميميت کند.
- به معلمان و شاگردان احترام بگذارد.
- اين موضوع را درک کند که او آموزش دهنده نيست، بلکه يک يادگيرنده است.
- قدرت جمع بندی، تصميمگيری و انتقال دانش داشته باشد.
مشاوران خارجی در ژاپن، اغلب عبارتند از: اساتيد دانشگاه، مديران مدارس، مشاوران ماهر، معلمان مدارس ديگر و اعضای گروه های ديگر درس پژوهی(واتانابه و ونگ ايورسون،2002).
بايد توجه کرد که ورود ناظر بيرونی به گروه باعث نشود که اعضای گروه تصور کنند که ارزيابی میشوند، لذا ناظر بيرونی بايد از اصول و شرايط نظارت معلم محور اطلاع کافی داشته باشد و اگر مقدور است تجربهای از درسپژوهی را حس کرده باشد. با ورود ناظر بيرونی بايد جريان توسعه حرفهای آسانتر و سريعتر رخ دهد، به خصوص اگر ناظر بيرونی از دانشگاه باشد، بايد پلی بين تحقيقات دانشگاهی و جريان درس پژوهی ايجاد شود.
2-4-13- نقش فناوری در فرآيند درس پژوهی
فرآيند گردآوری دانش درباره آموزش با بهره گرفتن از فناوری به سرعت گسترش می يابد. مفيدترين اطلاعاتی که در زمينهی آموزش به طور مشترک مورد استفاده قرار می گيرد، شامل کلاسهای درس است که با فهم تئوريکی از آموزش ارتباط دارد.
در حال حاضر، ذخيره کردن نمونههای ويديويی و داده های مرتبط در سِروِرهای ويديويی[131] که از طريق اينترنت در دسترس و بنابر اين از نظر مکانی در هر جای دنيا قابل بازيابی است، امکانپذير میباشد. برای مثال، برنامهريزان درسی میتوانند آرشيوهای درسی بزرگی که حول ساختارهای معينی از برنامهی درسی سازمان يافته باشد، ايجاد کنند. گروه های معلمان نيز میتوانند روی تکميل درسها کار کنند و نتايج مطالعه خود را به همراه يک نسخه کامل ويديويی روی اين سرورها بفرستند. گروه های ديگری از معلمان میتوانند به منظور گزارش کردن کوششهای خود برای بهبود آموزش به اين آرشيوها دسترسی داشته باشند. آنها میتوانند درسهای بايگانی شده را مطالعه کنند و عملاً به طور متقابل با معلمان توليد کننده اين درسها از طريق اينترنت همکاری داشته باشند. نتايج بحثها را میتوان مستقيماً با نمونههای ويديويی واقعی ارتباط داد. در اين صورت به مرور، چنين بحث هايی به ايجاد زبان مشترک برای توصيف آموزش به صورتی که وجود دارد و می تواند وجود داشته باشد، خواهد انجاميد.
استيگلر و هيبرت در کتاب شکاف آموزشی تأکيد می کنند که اين پايگاههای اطلاعاتی فقط شامل مجموعه درسهايی نيستند که معلمان میتوانند به دست بياورند و از آنها استفاده کنند. آنان (1999:174)اظهار می کنند:
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-04-17] [ 10:36:00 ب.ظ ]
|