F5

شار در آشکارساز

E

F6

انرژی برجامانده از حرکت ذره

Mev/g

Jerk/g

F7

انرژی ناشی از شکافت

Mev/g

Jerk/g

F8

ارتفاع پالس

pulses

Mev

یادآوری می‌شود که هریک از تالی­ها بر ذره­ی چشمه می‌باشند و برای داشتن مقدار واقعی می‌بایست این مقادیر نرمالایز شوند. به عنوان مثال در هنگام محاسبه شار با تالی F4می‌توان با یک تالی ضرب­شونده نرخ تولید نوترون حاصل از شکافت را درنتیجه ضرب کرده و به شار واقعی رسید.

۳-۷- آشنایی با رآکتور هسته­ای
از سال ۱۹۷۰ طراحی نیروگاههای VVER به قدرت ۱۰۰۰ مگاوات شروع شد وچند سال بعد ساخت اولین نمونه از آن آغاز شد. اولین نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی شوروی سابق در سال ۱۹۸۰ در نوورانژ به بهره برداری رسید.
راکتور این نیروگاه داخل یک پوشش ایمنی قرار گرفته است، این پوشش به یک سیستم اسپری آب سرد برای جلوگیری از افزایش فشار بخار هنگام بروز حادثه مجهز می‌باشد. جدول ۱-۹ اجزاء تشکیل دهنده راکتور بوشهر و شکل ۱-۱۸ نمایی از راکتور را نمایش می‌دهد]۲۲[.
سیستم دارای چهار مدار خنک کننده مشابه می‌باشد که هر مدار شامل یک پمپ و یک مولد بخار است و یک دستگاه تنظیم فشار (Pressurizer) که به‌طور مشترک بر روی چهار مدار عمل می‌کند که وظیفه‌اش تنظیم فشار داخل مدار خنک کننده راکتور هنگام تغییر بار مولدهای بخار می‌باشد]۲۲[.
نیروگاه بوشهر به‌طور کلی دارای پنج حفاظ برای جلوگیری از نشت پرتوهای رادیواکتیو به بیرون می‌باشد:
۱- غلاف سوخت
۲- محفظه تحت فشار
۳- دیواره‌های بتنی اطراف محفظه
۴- کره فولادی که کلیه تجهیزات داخل راکتور را پوشش می‌دهد.
۵- کره بتنی که بر روی قسمت خارجی کره فولادی قرار دارد و در معرض دید همگان در خارج از نیروگاه می‌باشد.
دو جدار آخری در مقابل کلیه نیروهایی که هنگام بهره‌برداری یا در مواقع اضطراری ممکن است بوجود آید مقاوم بوده و طراحی آن به گونه‌ای است که در برابر زلزله‌های شدید‏، امواج طوفانی دریا، افزایش فشار و انفجار با قدرت معین در زیر پوشش ایمنی و یا سقوط هواپیما مقاومت می‌کند ]۲۲[.
شکل۳-۶: نمایی از قلب راکتور بوشهر[۲۲]
جدول ۳-۲- مشخصات فنی راکتور بوشهر ]۲۲[.

مشخصات

مقدار یا تعداد

۱-قلب

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...