۲۷-۱۹

۴۱-۲۲

۴٫۵-۳٫۶

سد چغاخور

۱۴

اطلاعات مندرج در جدول ۶-۲ از آزمایشات مربوط بر روی خاکهای ریز دانه حاصل شده است. این نمونه ها دارای نسبت تخلخلی بین ۴٫۰ تا ۹۹٫۰ می‌باشند. همچنین حد روانی و حد خمیری نمونه‌های به کار گرفته شده به طور متوسط به ترتیب در حدود ۵۰ و ۲۷ درصد است. نمونه‌های آزمایش شده تنوع نسبتا وسیعی از خاکهای ریز دانه را از لحاظ شرایط پلاستیسیته در بر می‌گیرد. این امر سبب می‌شود مدل ساخته شده دارای جامعیت زیادی در مورد مناطق مختلف و خاکهای ریز دانه در ایران باشد.
۶-۴ تحلیل اطلاعات با بهره گرفتن از روش برازش خطی
روش برازش خطی یک روش ریاضی جهت بیان ارتباط خطی موجود بین پارامترهای مستقل و وابسته است به عبارتی از این طریق می‌توان تغییرات مشاهده شده در پارامترهای وابسته را مورد ارزیابی قرار داد. در این پژوهش به منظور تعیین رابطه مناسب برای تخمین ضریب فشردگی خاک با بکار گیری روش برازش خطی گام به گام تحلیل اطلاعات بر روی داده‌های اولیه صورت پذیرفت. این کار با بهره گرفتن از نرم افزار Minitab انجام شده است. این نرم افزار یکی از نرم افزارهای شاخص در زمینه تحلیل رگرسیون و محاسبات آماری است. بر اساس روش گام به گام (Stepwise) پارامتر وابسته به عنوان تابعی از ترکیبات مختلف پارامترهای موثر برازش شده و میزان همبستگی هر کدام تعیین می‌شود. بدیهی است دقیق ترین مدل، رابطه‌ای است که بالاترین ضریب همبستگی را داشته باشد [۱۲]. با توجه به موارد مذکور، برازش خطی گام به گام بر روی پارامترهای موثر صورت پذیرفته است و ضریب همبستگی را باید دارا باشد [۱۲]. با توجه به موارد مذکور، برازش خطی گام به گام بر روی پارامترهای موثر صورت پذیرفته و ضریب همبستگی برای هر رابطه به طور مجزا تعیین شده است. نتایج این تحلیل در جدول ۳ درج شده است. همانطور که در جدول ۳ مشاهده می‌شود با تاثیر هر سه پارامتر PL، LL و می‌توان به بالاترین ضریب همبستگی دست یافت. بنابراین رابطه زیر برای تخمین ضریب فشردگی خاکهای رسی پیشنهاد می‌گردد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

(۶-۱۳)
میزان پراکندگی و خطای داده ها برای رابطه (۶-۱۳) بر اساس داده‌های اولیه در شکل ۱ نشان داده شده است. این شکل از نتایج خروجی Minitab برای ساخت مدل رابطه (۶-۱۳) استخراج شده است. همانگونه که در این شکل مشاهده می‌شود، فرمول ارائه شده برای اکثر نمونه‌های موجود در بانک اطلاعات دارای خطای ناچیز می‌باشد. بیش از نیمی از داده ها با قرار گیری در فرمول (۶-۱۳) با خطای کمتر از یک درصد جواب نهایی را تخمین می‌زنند.

جدول ۶-۳ : نتایج برازش خطی گام به گام

معادلات

پارامترها

گام

۹۱٫۱%

۱

۸۹٫۸%

۲

۸۶٫۷%

۳

۲۱٫۵%

۴

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...