۲-۲-۷ عناصر یک سیستم خبره عبارتند­ از:
واسط کاربری: مکانیزمی که کاربر و خبره با هم ارتباط برقرار می­نمایند.
امکان تبیین: استنتاج سیستم را به کاربر توضیح می­دهد.
حافظه: پایگاه داده­ای از واقعیت­ها که توسط قواعد به کار می­رود.
موتور استنتاج: استنتاج هایی با تصمیم ­گیری در مورد اینکه چه قواعدی توسط واقعیت­ها ارضاء می­شوند را ایجاد می­ کند ، قواعد ارضاء شده را اولویت­ بندی می­ کند و قواعد دارای بالاترین اولویت را اجرا می­ کند.
لیست کارها: لیست اولویت­ بندی شده از قواعدی که توسط موتور استنتاج ایجاد شده و الگوهایش توسط واقعیت­های حافظه ارضاء شده ­اند.
امکان اخذ دانش: راهی اتوماتیک برای کاربر برای وارد کردن دانش در سیستم به جای داشتن مهندس دانش که دانش را کد­گذاری می­نماید (Giarratano, Riley, 1989, 32).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

لیست کارها
موتور استنتاج
پایگاه دانش (قواعد)
حافظه
(واقعیت ها)
واسط کاربری
امکان اخذ دانش
امکان تبیین
شکل ۲-۳ ساختار یک سیستم خبره مبتنی بر قاعده)Giarratano, 1998)
۲-۲-۸ کاربردهای سیستم خبره
در ابتدا کاربر نهایی از طریق تعامل با سیستم رایانه­ای مسئلۀ خود را جهت مشورت­گیری از سیستم خبره تشریح می­نماید. سیستم خبره سؤالاتی را از کاربر نهایی می­پرسد، پایگاه دانش خود را برای حقایق و قوانین و سایر دانش ها جستجو نموده، فرایند استدلال خود را طبق درخواست توضیح می­دهد و دربارۀ موضوع مورد بررسی توصیۀ کارشناسی شده به کاربر می­دهد. سیستم­های خبره برای انواع بسیار متفاوتی از کاربردها استفاده می­شوند و انتظار می­رود تنوع کاربردها همچنان ادامه پیدا کند. شش دستۀ عمدۀ فعالیت­های سیستم خبره با مثال­هایی خاص از کاربردهای حقیقی سیستم خبره در جدول زیر نشان داده شده است (اُبراین، ۱۳۸۶، ۳۲۰).

دسته کاربردهای سیستم­های خبره

مدیریت تصمیم- سیستم­هایی که موقعیت­ها را بررسی می­ کنند یا گزینه­ ها را در نظر می­گیرند و توصیه­هایی ایجاد می­ کنند که بر عوامل ضروری تأمین شده در طول فرایند اکتشاف مبتنی است:
تحلیل پرتفوی وام
ارزیابی عملکرد کارکنان
تضمین بیمه
پیش­­بینی­های جمعیت شناختی

تشخیص/ عیب یابی- سیستم­هایی که علل اساسی را از طریق اشارات گزارش شده و زمان استنباط می­نمایند:
سنجش تجهیزات
عملیات کمک رومیزی
اشکال زدایی نرم افزارها
تشخیص­های پزشکی

طراحی/ پیکربندی- سیستم­هایی که به پیکربندی اجزای تجهیزات، با توجه به محدودیت­های موجود کمک می کنند:
تصب گزینشی رایانه
مطالعات قابلیت تولید
شبکه ­های ارتباطات
طراح بهینه مونتاژ

گزینش/ طبقه بندی- سیستم هایی که به کاربران امکان می دهد محصولات و فرایند­ها را از میان گزینه ­هایی که اغلب مجموعه­هایی بزرگ و پیچیده هستند، گزینش کنند:
گزینش مواد
تعیین حساب­های معوقه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...