ابزار جمع آوری اطلاعات :
در این تحقیق از آزمون کوپراسمیت استفاده شده است.
کوپر اسمیت (۱۹۶۷) مقیاس عزت نفس خود را بر اساس تجدیدنظری که بر روی مقیاس راجزدیموند (۱۹۵۴) انجام داد تهیه و تدوین کرد. این مقیاس دارای ۵۸ ماده است که ۸ ماده آن یعنی ۶ و ۱۳ و ۲۰ و ۲۷ و ۳۴ و ۴۱ و ۴۸ و ۵۵ دروغ سنجی است. در مجموع ۵۰ ماده آن به ۴ خرده مقیاس عزت نفس ، عزت نفس اجتماعی (همسالان) ، عزت نفس خانوادگی (والدین) و عزت نفس تحصیلی (آموزشگاهی) تقسیم شده است.
شماره های ۱ و ۲ و ۹ و ۱۰ و ۱۶ و ۲۳ و ۲۴ و ۳۷ و ۳۸ و ۴۳ و ۵۱ و ۵۲ مربوط به عزت نفس می باشد و شماره های ۷ و ۱۴ و ۲۱ و ۲۵ و ۲۸ و ۳۰ و ۳۵ و ۳۶ و ۴۲ و ۴۹ و ۵۰ و ۵۳ و ۵۶ مربوط به عزت نفس تحصیلی (آموزشگاهی) می باشد و شماره های ۴ و ۵ و ۱۲ و ۱۹ و ۲۶ و ۳۳ و ۴۰ و ۴۵ و ۴۷ و ۵۴ و ۵۷ و ۵۸ مربوط به عزت نفس خانوادگی (والدین) می باشد و شماره های ۳ و ۸ و ۱۱ و ۱۵ و ۱۷ و ۱۸ و ۲۲ و ۳۱ و ۳۲ و ۳۹ و ۴۴ و ۴۶ مربوط به عزت نفس اجتماعی (همسالان) می باشد.
شیوه نمره گذاری این آزمون به صورت صفر و یک است. به این معنی که ماده های شماره ۲ و ۴ و ۵ و ۱۰ و ۱۱ و ۱۴ و ۱۸ و ۱۹ و ۲۱ و ۲۳ و ۲۴ و ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ و ۳۲ و ۳۶ و ۴۵ و ۴۷ و ۵۷ پاسخ بلی یک نمره و پاسخ خیر صفر می گیرد. و بقیه سئوالات به صورت معکوس است یعنی پاسخ خیر آنها یک نمره و پاسخ بلی صفر است.
بدیهی است که حداقل نمره ای که یک فرد ممکن است بگیرد صفر و حداکثر ۵۰ خواهد بود چنانچه پاسخ دهنده از ۸ ماده دروغ سنجی بیش از ۴ نمره بیاورد بدان معناست که اعتبار آزمون پایین است و آزمودنی سعی کرده است خود را بهتر از آن چیزی که هست جلوه دهد.
در این تحقیق که بر روی ۳۰ نفر از دانش آموزان دختر راهنمایی شهرستان فریمان صورت گرفته است و بعد از بررسیهای بعمل آمده میانگین این آزمودنی در گروه ۱ و گروه ۲ بوده و افرادی که نمره میانگین بالای ۴۰ را کسب کرده اند دارای عزت نفس بالا و کسانی که کمتر از این نمره را بدست آورده اند دارای عزت نفس پایین معرفی شده اند . لازم به ذکر است که میزان سواد والدین نیز در این آزمون مورد بررسی قرار گرفته است.
شرح مراحل اجرای پژوهش :
برای جمع آوری اطلاعات مربوط از تست کوپر اسمیت استفاده نموده و طرح پیشنهادی را تهیه و به تأیید استاد راهنما رساندم .

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

تست کوپر اسمیت دارای ۵۸ سئوال می باشد ابتدا از مرکز عالی ضمن خدمت شهیدخورشیدی (محل تحصیل) برگه معرفی و اشتغال به تحصیل را جهت اخذ مجوز برای اجرای آزمون دریافت نموده و بعد به سازمان تحقیقات مراجعه نموده و بعد از اجرای مراحل قانونی و تأیید حراست سازمان آموزش و پرورش و تأیید حراست و معاونت آموزشی اداره آموزش و پرورش محل خدمت مجوز اجرا را گرفته و آنگاه به تکثیر پرسشنامه به تعداد حجم نمونه پرداخته و با مراجعه به مدرسه موردنظر پرسشنامه را در اختیار دانش آموزان که از قبل به طور تصادفی ساده انتخاب شده و در دو گروه فرزندان مادران شاغل و فرزندان مادران غیرشاغل دسته بندی شدند قرار گرفت و راهنمائیهای لازم به منظور چگونگی پاسخ دادن را به آن دادم و خواسته شد که با دقت به سئوالات پاسخ دهند . پس از پاسخ دادن اوراق را جمع آوری نموده و تصحیح کردم و بالاخره پس از تصحیح روش های آماری مناسب را جهت تنظیم داده ها به تجزیه و تحلیل آن اقدام نموده و این مجموعه را با مطالعات لازم در زمینه موضوع پژوهش از کتابهای مختلف و راهنمائیهای استاد ارجمند و نتایج که از داده های آماری به دست آمده است ارائه نمودم.
با بهره گرفتن از روش آماری و فرمول T به ترتیب زیر عمل نموده ام. ابتدا نمرات به دست آمده را ترتیب نموده و آنها را که فراوانی بیشتر داشتند در جدول قرار دادم و بر اساس فراوانی و از بزرگ به کوچک تقسیم بندی کرده و بعد از آن X میانگین را در هر گروه به طور جداگانه محاسبه نموده و بعد از آن انحراف معیار S را در هر دو گروه به دست آوردم داده های بدست آمده را در فرمول قرار داده و نتایج هر فرضیه را جداگانه به دست آوردم و درصدها را مشخص نموده فرمول موردنظر به شرح ذیل است :
۲ X – ۱ X
۲ ۲ S + ۱ ۲ S
۲ – N
ــــــــــــــــــ = T

تجزیه و تحلیل
یافته های پژوهش

ارائه نتایج و تجزیه و تحلیل آن :
فرضیه یک :
عزت نفس دانش آموزان دارای مادر شاغل بیش از عزت نفس دانش آموزان دارای مادر غیرشاغل است.
باتوجه به نمودار ساقه و برگ ۱-۴ تعداد شاغلین ۱۵ نفر و تعداد غیرشاغلین نیز ۱۵ نفر است و در این نمودار مقادیر پرت مشاهده نمی شود به همین دلیل واریانسها برابر است و چون مقدار t محاسبه شده ۶۶۶/۳ در درجه آزادی (df) 28 و آلفای (Sig) 001/0 بزرگتر از ۵ % بوده بنابراین با اطمینان ۹۵% می‌توان گفت که فرض خلاف تأیید و در سطح معناداری عزت نفس کلی دانش آموزان با مادر شاغل بیش از عزت نفس دانش آموزان با مادر غیرشاغل است.
میانگین ۱۵ نفر شاغل ۴۷/۲ و انحراف استاندارد ۶۷۳/۰
میانگین ۱۵ نفر غیرشاغل ۴۷/۲ و انحراف استاندارد ۶۷۳/۰
فرضیه دو :
عزت نفس اجتماعی (همسالان) دانش آموزان دارای مادر شاغل بیش از عزت نفس اجتماعی دانش آموزان دارای مادر غیرشاغل است.
با

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...