سایت کانون توسعه فرهنگی در صورت استفاده درست و به جا از مطالب قرارداده شده در آن می تواند نقش بسیار پررنگ و تعیین کننده در اجتماعی شدن کودکان ۲تا۱۱ ساله داشته باشد.
ح: کودک سیتی[۴۹]
به راستی که عبارت کودک سیتی با معادل فارسی آن که همان شهر کودک می باشد، مطالبقت دارد . در واقع پس از ورود به این سایت متوجه خواهیم شد که واقعا ً وارد شهری شده ایم که ساکنان آن می توانند کودکان باشند و از آن لذت ببرند.
طراحی چشمگیر و زیبای کادر بالای عنوان صفحه اولین چیزی است که نظر بازدیدکننده سایت را جلب خواهد نمود.رنگ زمینه انتخابی بسیار زیبا و متناسب برای کودکان می باشد.وجود بنرهای گرافیکی زیبا در چهارگوشه سایت بر زیبایی و طراحی چشم نواز سایت افزوده است. مورد دیگری که نمی توان بی اعتنا از کنار آن رد شد وجود لینک آموزش رایگان در سمت چپ سایت است که کودکان با همراهی و کمک والدین خود می توانند از تور آموزشی موجود در سایت نهایت بهره و استفاده را ببرند.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

وجود خبرنامه ایمیلی در سایت که از طریق آن و البته در صورت تمایل بازدیدکننده سایت و ثبت ایمیل خود در کادر مربوطه ، آخرین مطالب و اطلاعات درج شده در سایت را در ایمیل خود دریافت خواهد کرد.
معرفی سایت های مفید در سمت چپ صفحه اصلی سایت از محاسن دیگر این سایت می باشد. درواقع وقتی سایتی باعث می شود شما با یک یا چند سایت وب و متناسب با نیازتان آشنا شوید باعث پررنگ ترشدن نقش سایت مربوطه در ارائه خدمت و کمک به شما برای دستیابی به اهدافتان خواهد شد.
وجود دسته بندی در سمت چپ سایت که در آن عناوین مطالب همراه با تعداد لینک های آن قرارداده شده است یکی دیگر از محاسن بارز این وب سایت می باشد.
همچنین در این سایت بخش ویژه ای برای آموزش دروس کودکان و نمونه سوالات درس ها قرارداده شده است که این بخش را می توان برترین شاهکار این سایت دانست.
این وب سایت نقش پررنگ و فوق العاده تأثیرگذاری در اجتماعی شدن کودکان را به دوش خواهد کشید.
چ: کتابخانه دیجیتالی بین المللی کودکان[۵۰]
این سایت به هیچ عنوان ظاهر زیبا و چشمگیری ندارد اما دسته بندی مطالب آن بسیار مرتب و جالب می باشد.تمامی مطالب و عناوین آن به زبان لاتین است وکودکان و نوجوانان تنها به واسطه ی والدین و بزرگسالان خود می توانند از این سایت بهره مند شوند.
در صورت استفاده به جا و متناسب با نیاز ، این سایت می تواند نقشی هرچند کمرنگ در اجتماعی شدن کودکان داشته باشد.
خ:بانک اطلاعات فرهنگ و ادبیات کودکان ایران[۵۱]
نام انتخاب شده برای سایت بسیار متناسب با آن است و به نظر کودکانه می آید و کودک را وارد دنیای تازه ای می کند. همانگونه که قبلاً نیز اشاره شد یکی از موارد مهم در موفقیت یک وب سایت رنگ زمینه و طراحی صفحه اول وب سایت می باشد که رنگ زمینه این سایت بسیار جذاب و طراحی صفحه اول آن دارای سبک منحصر به فردی می باشد که در سایت های دیگر کمتر رؤیت شده است.
وجود سه لینک جذاب تحت عناوین پایگاه داده،موزه مجازی و فروشگاه که با مربع های به رنگ نارنجی کمرنگ،سبز و قرمز و در مرکز صفحه قرار دارند موجب شده که کاربر به هیچ عنوان سردرگم نشده و مسیر اصلی خود در سایت را بیابد.
ضمناً کاربر با ورود هر یک از قسمت های گفته شده قادر خواهد بود به سایر قسمت ها نیز وارد شده و از مطالب و محصولات استفاده نماید.
وجود زیر مجموعه های سایت (زیر لینک ها)در دو سمت راست و چپ باعث پدیدارشدن مطالب سایت شده است.
درج دو لینک مهم تماس با ما و ارتباط با ما هم باعث بیشتر شدن کارایی سایت و ارتباط بهتر و بیشتر بازدیدکننده و مدیر سایت خواهد شد.
در مجموع نقش این سایت در اجتماعی شدن کودکان ۲ تا۱۱ ساله ایرانی بسیار مؤثر ، تأثیرگذار و پررنگ خواهد بود.
ن: وب سایت کودکانه[۵۲]
شاهکار این سایت قراردادن دو بخش مجزا برای وب سایت می باشد. این دو بخش ، بخش های کودک و والدین نامگذاری شده است که بیننده را برای پیداکردن موارد مورد نیاز آسان تر خواهد نمود .
وجود لینک های فراوان در سمت راست و طراحی زیبا در مرکز صفحه از محاسن بارز این سایت می باشد. از دیگر بخش های جالب این سایت، بخش های فروشگاه و نرم افزارهای آموزشی می باشد.
موارد قید شده در بالا مربوط به بخش کودک می باشد.
در بخش والدین نیز که همانند بخش کودک دارای طراحی و قالب بندی جذابی می باشد،بخش هایی مانند اخبار سایت، اخبار کودک،خاطرات والدین،اخبارپزشکی،تماس با ما،آخرین مطالب پزشکی کودکان،آخرین مطالب پزشکی مادران، تغذیه،بازی با کودکان و موسیقی کودکان وجود دارد.
همچنین همانند خیلی از سایت ها ، این سایت شامل لینک های تماس با ما و عضویت در خبرنامه نیز می باشد.
این سایت نقش پررنگ و تأثیرگذاری بر اجتماعی شدن کودکان خواهد داشت.
آزمون فرضیه ها
فرضیه اول:
بین محتوی سایت های اینترنتی و اجتماعی شدن کودکان رابطه وجود دارد.
ما در بخش قبلی همین فصل به بررسی برخی سایت های اینترنتی مرتبط با کودکان پرداختیم و با بررسی که از این سایت ها انجام شد مشخص گردید تنها وب سایت هایی می توانند در اجتماعی شدن کودکان نقش و تأثیر داشته باشند که مطالب و لینک های آن برای کودکان مناسبت داشته باشد .
سایت های اینترنتی می توانند در روند اجتماعی شدن کودکان نقش داشته باشند و هیچ کس نمی تواند منکر این مسأله شود ، البته به شرطی که مطالب سایت مورد استفاده متناسب با نیاز و مطالب آن مناسب برای سن و سال مقطع سنی مورد نظر باشد.
پس این فرضیه تأیید می گردد.
فرضیه دوم:
بین تصاویر و نوشته های غیر اخلاقی در سایت ها و اجتماعی شدن کودکان رابطه وجود دارد.
والدین همیشه درصدد آن خواهند بود تا شرایطی را مهیا نمایند تا کودکانشان از شنیدن و دیدن نوشته ها و تصاویر غیراخلاقی به دور باشند، خواه در مدرسه،جامعه، استادیوم ورزشی و خلاصه هر جای دیگر. چراکه پدر و مادر کودک می دانند مسائل غیر اخلاقی آینده فرزندانشان را تحت تأثیر قرارخواهد داد.
باید گزینه ای به نام اینترنت و سایت های اینترنتی را هم به مواردی که موجب خواهد شد کودک در معرض تصاویر و نوشته های غیر اخلاقی قرار بگیرد اضافه نمود ، چراکه هم اکنون کامپیوتر و اینترنت به عنوان رسانه ای فراگیر در جامعه ما تبدیل شده و والدین بیش از پیش نگران این مسأله می باشند.
تصاویر و نوشته های غیر اخلاقی در سایت ها می توانند به شکلی ملموس تر و آشکارتر در دسترس کودک قرار گیرند و این نکته ای است که نباید از آن غافل شد.
با وجود موتورهای جستجوگر قوی در شبکه جهانی اینترنت همچون yahoo و altavista کافیست فقط عبارت کوتاه را در کادرهای متنی خواسته شده درج نمایید تا سریعاً با هزاران لینک و صفحه اطلاعات مربوط به همان موضوع روبرو شوید.
پس نتیجه می گیریم که تصاویر و نوشته های غیر اخلاقی به طور مستقیم بر اجتماعی شدن کودکان تأثیرگذار خواهند بود، در نتیجه فرضیه دوم نیز تأیید می گردد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...