تعریف عملی:
با جمع بندی تعاریف متعددی که از عملکرد ارائه شده، می توان نظریه پردازان را در سه گروه دسته بندی کرد:
گروه اول عملکرد را تمام اقدامات و فعالیتهای یک فرد یا یک سازمان می دانند که در یک دوره زمانی معین انجام می شود.
گروه دوم عملکرد فرد و سازمان را صرفا خروجی حاصل شده می دانند و توجهی به اقدامات صورت گرفته (ورودی ها ) ندارند.
گروه سوم، توجه به هر دو جنبه را ضروری می دانند از نظر این گروه، عملکرد هم به معنی نتایج(تحقق، اجرا، انجام) کسب شده و هم به معنی رفتار (داده) صورت گرفته، می باشد. تعریف ارائه شده از سوی گروه سوم تعریف جامعی است که مطابق با چارچوب تمام مدلهای ارزیابی عملکرد بوده و مبنای استقرار نظام مدیریت عملکرد قرار می گیرد.(رفیع زاده،۱۳۹۰)
۲-۱۲-۱) ارزیابی عملکرد:
تعریف نظری:
عبارت است از فرایند سنجش و اندازه گیری عملکرد در دستگاه های اجرایی در چارچوب اصول و مفاهیم علمی مدیریت برای تحقق اهداف و وظایف سازمانی و در قالب برنامه های اجرایی. (آرمسترانگ، ۱۳۸۵)

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فرآیندی است که بوسیله آن کار کارمندان در فواصلی معین و به طور رسمی، مورد بررسی و سنجش قرار می گیرد. (سعادت، ۱۳۸۵)
بازرسی، سنجش و نظارت عملکرد به صورت ادواری است، که از طریق میزان تحقق معیارها و شاخص ها، عملکرد را ارزیابی می کند. ارزیابی عملکرد رویکردی گذشته نگر دارد.
(رفیع زاده،۱۳۹۰)
تعریف عملی:
بر اساس بند الف ماده ۳ دستورالعمل اجرایی ماده ۸۱ و ۸۲ ق.م.خ.ک. “منظور از نظام ارزیابی عملکرد نظامی است که در برگیرنده دو بعد شاخص های عمومی و اختصاصی در سه سطح سازمان، مدیران و کارمندان می باشد”.
نکته: در این پژوهش صرفا سطح کارمندان مورد نظر می باشد.
۳-۱۲-۱) فرایند ارزیابی عملکرد:
هر فرایندی شامل مجموعه ای از فعالیت ها و اقدامات با توالی و ترتیب خاص منطقی و هدف دار می باشد. در فرایند ارزیابی عملکرد نیز هر مدل و الگویی که انتخاب شود، طی مراحل و رعایت نظم و توالی فعالیت های ذیل ضروری می باشد:
تعیین اهداف ارزیابی عملکرد
تعیین معیارهای ]شاخصهای[ ارزیابی و تفهیم آن به فرد
اندازه گیری عملکرد فرد در شغل
مقایسه عملکرد واقعی فرد با معیار های عملکرد
اعلام نتایج ارزیابی به فرد و انجام اقدامات اصلاحی لازم (سعادت، ۱۳۸۵ ص ۲۲۰)
۴-۱۲-۱) شاخص[۴] های ارزیابی عملکرد:
تعریف عملی:
شاخصهای عمومی: معیارهایی هستند که بهمن ماه هر سال از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری جهت سنجش و ارزشیابی عملکرد سال آتی سطوح سه گانه سازمان به دستگاه های اجرایی ابلاغ می گردد.
نکته: در این پژوهش صرفا شاخصهای عمومی سطح کارمندان بررسی می گردد.
شاخصهای اختصاصی: معیارهایی هستند که هر سال با تصویب بالاترین مقام اجرایی دستگاه، در سطوح مدیران و کارمندان قابلیت اجرا دارد و مبنای ارزیابی همان سال قرار می گیرد.
نکته اول: در این پژوهش صرفا سطح کارمندان مورد نظر می باشد.
نکته دوم: مجموع امتیازات شاخصها برابر ۱۰۰ می باشد.
نکته سوم: شاخصهای اختصاصی سطح سازمان (دستگاه ملی) توسط معاونت سرمایه انسانی و با همکاری معاونت نظارت راهبردی رییس جمهور تصویب می گردد.
۵-۱۲-۱) مدیریت عملکرد:
تعریف نظری:
به معنای ارزیابی عملکرد سازمان بر اساس برنامه راهبردی آن و استفاده از اطلاعات حاصله در جهت بهبود برنامه راهبردی است. (دیوید ، فرد آر ، ۱۳۷۹: ۶۵)
رویکردی است نظام مند که از طریق فرآیندهای تعیین اهداف راهبردی، سنجش، نظارت و ارزیابی، جمع آوری و تحلیل داده ها و بازنگری گزارش داده های عملکرد و بکارگیری نتایج آن، به بهبود عملکرد سازمان می انجامد. (رفیع زاده، ۱۳۹۰ ؛ میرزا صادقی و طنخواه و فاطمی،۱۳۸۱ )
فرآیندی چرخه ای – مرحله ای و در حال تکامل است که وضع فعلی را در حوزه های مورد نظر مدیریت با بهره گرفتن از شاخص های قابل محاسبه، مورد سنجش قرار می دهد و سپس اطلاعات بدست آمده را با استانداردهای پذیرفته شده مورد ارزیابی و قضاوت قرار می دهد. (خاکی، ۱۳۸۲)
تعریف عملی:
بر اساس ماده ۸۱ ق.م.خ.ک. منظور از مدیریت عملکرد، ارزیابی عملکرد سازمان مشتمل بر سه سطح کارمندان، مدیران و سازمان (ملی دستگاهی) می باشد.
نکته: در این پژوهش صرفا سطح کارمندان مورد نظر می باشد.
۱۳-۱) محدودیت ها و مشکلات پژوهش:
محدودیتهای مربوط به جمع آوری داده ها از روش پرسشنامه و وقت گیر بودن آن
دسترسی سخت و بعضا غیر ممکن به پایان نامه های دانشگاه های تراز اول مدیریت کشور
حجم وسیع پژوهشها و مقالات و پایان نامه ها در باب نظام قدیم و محدودیت زمانی و مکانی جهت بررسی این متون
کمبود مفرط منابع، اطلاعات و پژوهشهای جدید در خصوص نظام جدید مدیریت عملکرد
عدم حمایت مادی و معنوی وزارت امور اقتصاد و دارایی از طرح
فصل دوم
ادبیات پژوهش
۱-۲) مقدمه:
“اگر من فرمانروای جهان بودم اولین کاری که می کردم تثبیت معنی و مفهوم واژه ها بود، زیرا تعریف واژه ها مقدمه عمل است.” کنفوسیوس
در این فصل پس از مقدمه، در بخش اول تاریخچه ارزیابی عملکرد شامل تاریخچه ارزیابی عملکرد در ایران و جهان ذکر خواهد شد و ضمن اینکه بررسی اجمالی از نظامهای مدیریت عملکرد برخی کشورهای جهان بعمل خواهد آمد. در بخش دوم به مفاهیم و مبانی نظری پژوهش پرداخته خواهد شد. مبانی نظری تحقیق شامل تعاریف و مفاهیم بکار رفته در پژوهش و همچنین رویکردها، روشها و مدلهای مختلف نظام مدیریت و ارزیابی عملکرد بیان می شود و سعی شده مطالب بر اساس مطالعات معتبر گذشته و همچنین پایان نامه های مرتبط با این موضوع مطرح گردد. در بخش سوم به سوابق و پیشینه پژوهش و ارائه چندین مورد مطالعات مشابه که قبلاً توسط پژوهشگران دیگر صورت گرفته پرداخته می شود و نتایج آن مورد بررسی قرار می گیرد. در پایان فصل، به معرفی وزارت امور اقتصادی و دارایی پرداخته خواهد شد.
۲-۲) تاریخچه:
۱-۲-۲) تاریخچه ارزیابی عملکرد در جهان:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...