شاعر در این شعر بعدازآنکه از مظاهر طبیعت و زیبایی‌های آن یاد می‌کند، یاد خدا را قشنگ‌ترین چیز می‌داند و به نظر می‌رسد شاعر وانمود می‌کند که کودک می‌داند همه این نعمت‌ها را خداوند آفریده است. یعنی به‌طور غیرمستقیم به کودک این پیام را می‌رساند و از کودک می‌خواهد که با دیدن زیبایی‌های طبیعت که خداوند آن‌ها را آفریده است از او یاد کند.
ازنظر روان شناسان هم رساندن پیام به‌صورت غیرمستقیم روش درستی است.
خدا کجاست؟
خدا کجاست؟ / در همه‌جا/ هم رو زمین هم تو هوا
یه وقت می شه جوونه/ سر می زنه از دل‌تنگ دونه
یه وقت می شه پرنده/ تو دل من می سازه آشیونه
جیک و جیک و جیک، می خونه ( شعبانی ، ۱۳۸۸ : ۹ )
شاعر در قسمت دوم شعر که می‌گوید «به‌وقت می شه جوونه» تا مصراع آخر که می‌گوید «جیک و جیک و جیک می خونه» به قابل‌رؤیت بودن خداوند در این گروه سنی دامن می‌زند و ازآنجاکه کودکان این گروه‌های سنی به معنای تحت‌اللفظی شعر دقت می‌کنند کودک به‌اشتباه تصور می‌کند خداوند در وجود جوانه و پرنده است و این ازنظر روانشناسان می‌تواند ایراد داشته باشد.
پروردگارا
هر چیز دنیا/ ناپایدار است/ جز او که نامش/ پروردگار است
او هرچه باشد/ زیبا و پاک است/ ما هرچه داریم/ یک‌مشت خاک است
او جان و ما جسم/ او مغز و ما پوست/ پس هرچه داریم/ از پرتو اوست ( شعبانی ، ۱۳۸۷ : ۵۸ )
شاعر در این شعر از کلماتی استفاده کرده است که قابل‌درک برای کودک نیست و کودک گروه سنی «الف و ب» که هنوز در مرحله تفکر شهودی و ملموس و در اوایل مرحله عملیات عینی است، ناپایدار بودن چیزهای دنیا برایش قابل‌درک نیست و در بیت دوم نیز کودک نمی‌تواند قبول کند که چیزهایی که ما داریم مشتی خاک بیشتر نیست در بیت سوم نیز جان و جسم و مغز و پوست و پرتو خداوند برایش چیزهای ملموسی نیستند که بتواند آن‌ها را درک کند و این شعر برای این گروه سنی ازنظرروان‌شناسی مناسب نیست.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

آب‌بازی
خدا جونم از اون بالا/ یه قل بزن پایین بیا
بیا طناب‌بازی کنیم/ تو باغچه آب‌بازی کنیم
با غنچه‌ها قاطی بشیم/ تو حوض آب ماهی بشیم
به جوجه‌ها لونه بدیم/ به مورچه‌ها دونه بدیم
بازی کنیم شنگول و شاد/ تا وقتی‌که مامان بیاد
( شعبانی ، ۱۳۸۷ : ۵۹ )
در این شعر بااینکه شاعر می‌خواهد تصویر زیبایی از خداوند را برای کودک ترسیم کند اما نمی‌داند که به‌اشتباهخامی‌های تفکرات کودک را تقویت می‌کند.
ازآنجاکه کودکان گروه‌های سنی «الف و ب» هنوز تصور و درک درستی از جای خداوند و ذات خداوند ندارند، شاعر باید تصویر درستی از خداوند برای کودک ارائه دهد ولی در این شعر شاعر خداوند را تا حد بسیار زیادی برای کودک کوچک و ملموس کرده است و ناتوانی کودک را از درک خداوند تشدید کرده است.
به نظر می‌رسد این شاعر با مراحل رشد تفکر مذهبی و شناختی کودکان ناآشنا نیست و در بعضی اشعار به‌خوبی به رشد ذهنی مخاطب توجه داشته است اما در بعضی اشعار دیگر که آمد شاید به دلیل بی‌توجهی به این امر نتوانسته است اشعاری مناسب در آموزش درست مضمون خداشناسی برای کودکان این گروه‌های سنی ارائه دهد و به نظر می‌رسد نیازمند توجه بیشتر به مراحل رشد شناختی و روان‌شناسی کودکان است.
۴- شکوه قاسم نیا
شکوه قاسم نیا در سال ۱۳۳۴ در تهران به دنیا آمده است و دارای مدرک کارشناسی علوم سیاسی است. او شاعر و نویسنده کودکان و نوجوانان است. ایشان مسئولیت و سردبیری چند مجله و ماهنامه را داشته است و همچنین مسئول شورای شعر کیهان بچه‌ها بوده است. از سروده‌های ایشان در تلویزیون و مطبوعات برای کودکان و نوجوانان استفاده می‌شود.
۱۱کتاب از این شاعر در دهه اخیر در شورای کتاب کودک بررسی‌شده است که ۲ شعر در ۲ کتاب او مضمون مذهبی دارند و هر دو مضمون خداشناسی هستند.
شعر « فقط یکی »از کتاب « یک بوس محکم » و « خدا کجاس؟ » از کتاب «از آسمون تا اینجا » را از این شاعر بررسی می‌کنیم.
فقط یکی
می‌پرسم از مامان جونم/ مامان خدا چه شکلیه
مثل گله یا شاپرک/ به من بگو مثل چیه
مامان میگه: عزیز من/ خدا شبیه هیچی نیست
شبیه و همتا نداره/ چون‌که خدا فقط یکی است
(قاسم نیا ، ۱۳۸۷ : ۱۲ )
شاعر در این شعر وحدانیت خداوند را برای کودک بیان کرده است و با زبانی ساده این موضوع را در شعر آورده است.
ازنظر گلدمن و پیاژه نیز این نوع پاسخ دادن به سؤال کودک درست است زیرابه دلیل آنکه کودک خداوند را دارای شکل و جای خاصی می‌داند شاعر پاسخ خود را معطوف به جاندار پنداری و قابل‌رؤیت بودن خداوند کرده است.
خدا کجاس؟
می‌پرسم از مامان جونم/ مامان بگو خدا کجاس
مامان به من جواب می ده/ خدا تو قلب آدماس
دست روی قلبم می­ذارم/ می­گم سلام خدا جونم
اگر صدا مومی‌شنوی/ جواب بده تا بدونم
صدای تاپ و تاپ می آد/ خدا با من حرف می زنه
چه دوست خوبیه خدا/ همیشه همراه منه (قاسم نیا ، ۱۳۸۵ : ۹ )
شاعر در این شعر جایگاه خداوند را قلب انسان می‌داند و با زبانی ساده خداوند را دوست و همراه کودک معرفی می‌کند ولی شاعر نباید جایگاه خداوند را فقط قلب انسان بنامد و به محدود بودن خداوند در ذهن کودک دامن بزند بلکه باید بابیانی دیگر بساطت ذات خداوند را در ذهن کودک به وجود آورد.
به نظر می‌رسد این شاعر تا حدودی با مراحل رشد شناختی کودک آشناست ولی باید با دقت بیشتری در مورد این‌گونه مسائل که به شناخت پایه‌های مذهبی کودک مربوط می‌شود وارد عمل شود و به سرایش این‌گونه اشعار بپردازد.
۵- ناصر کشاورز
ناصر کشاورز در سال ۱۳۴۱ در تهران متولدشده است که بعد از اخذ دیپلم به ادبیات کودک پرداخته است. از او تاکنون حدود ۱۶۰ عنوان کتاب در حوزه ادبیات کودکان منتشرشده است که اکثر آن‌ها در حوزه شعر کودک است. ایشان با مجلات و مطبوعات نیز همکاری دارد. ۲۱ کتاب از این شاعر توسط شورای کتاب کودک در دهه هشتاد بررسی‌شده است،که از بین این کتاب‌ها در ۴ کتاب اشعاری مذهبی وجود دارد که در ۳ کتاب آن مضامین خداشناسی به چشم می‌خورد.
اشعار « دویدم و دویدم» از کتاب « اتل‌متل ترانه» و « سنگ تمیز» از کتاب « کله‌کدو تو کوچه ، دنبال چند تا مورچه » را از این شاعر بررسی می‌کنیم.
دویدم و دویدم
دویدم و دویدم/ به یک سؤال رسیدم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...