برای انجام تحقیقات علمی رویه مشخص و معینی بر اساس متدولوژی علمی وجود دارد که رعایت آن ضروری است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

برای تحقیق حاضر نیز مراحل اصلی تحقیق بدین شرح در نظر گرفته شده است:
۱- طرح مساله
۲- تهیه و تنظیم فرضیه
۳- جمع آوری اطلاعات
۴- طبقه بندی اطلاعات
۵- مطالعه اطلاعات و تشخیص روابط موجود
۶- تعیین اعتبار و نقد فرضیه ها
۷- تهیه گزارش تحقیق.
برجسته ترین ویژگی فرایند تحقیق طبیعت چرخشی آن است. تحقیق معمولا با یک مساله شروع می شود و به یک کلیت تجربی_ آزمایشی ختم می گردد.
۳-۲- فرضیه­ تحقیق
فرضیه عبارتست از حدس و گمانی اندیشمندانه درباره ماهیت و چگونگی روابط بین پدیده ­ها، اشیاء و متغیرها که محقق را در تشخیص نزدیکترین و محتمل ترین راه برای کشف مجهول کمک می کند. باید در نظر داشت فرضیه صرفاً یک حدس و گمان است یعنی درست یا غلط بودن آن باید به بوته آزمایش گذاشته شود.
به عبارت دیگر فرضیه ثمره کاوش و تجسس چالشگرانه در حاصل اندیشه پیشیینیان است که زیرساخت نظری یک حوزه از علم را پی ریزی کرده ­اند.
بیان مسأله تنها به صورت کلی پژوهش را هدایت می کند و تمام اطلاعات ویژه پژوهشی را در بر ندارد از طرف دیگر در صورتی که کلیه اطلاعات پژوهشی را در مسأله مطرح کنیم مسأله به گونه ای بزرگ می­ شود که تدبیر و هدایت آن امکان پذیر نیست، بنابراین مسأله هرگز بصورت عملی حل نخواهد شد مگر اینکه به فرضیه یا فرضیه­هایی تبدیل شود. رابطه فرضیه با تحقیق مثل رابطه راه با مسافرت است. هر چه راه و جاده هموارتر و مطمئن­تر باشد، مسافرت راحت­تر و بی­خطرتر می­ شود، بنابراین در تحقیقی که فاقد فرضیه باشد محقق سرگردان و بلاتکلیف است. فرضیه جمله ای (موضوعی) است که از طر یق تجربی ابطال پذیر باشد. فرضیه یک پیشنهاد توجیهی و به عبارت دیگر راه حل مسأله است که هم موجب استنتاج می شود و هم به یافتن نظم و ترتیب در بین واقعیات کمک می کند و می­توان گفت که پژوهش و تحقیق را بدون فرضیه نمی­ توان شروع کرد. داشتن یک پرسش برای آغاز کار پژوهشی کافی نیست. پژوهش عملا با فرضیه آغاز می شود و نه ضرورتا با طرح یک سوال . پرسش یک تردید است و تردید حرکت را از انسان می گیرد، این پاسخ احتمالی است که انگیزه حرکت است و انسان را وادار می کند که از خواب تردید بیدار شود. فرضیه یک نورافکن بسیار قوی است که پژوهشگر جلوی پای خود روشن می کند.
۳-۳- ویژگی­های فرضیه
تدوین فرضیه با توجه به ویژگیهای زیر صورت می گیرد:
۱- فرضیه باید قدرت تبیین حقایق را داشته باشد.
۲- فرضیه باید بتواند پاسخ مساله تحقیق را بدهد.
۳- فرضیه باید شفاف، ساده و قابل فهم باشد.
۴- فرضیه باید قابل آزمون باشد.
۵- فرضیه باید بصورت جمله خبری ارائه شود و مثبت باشد.
۶- معمولاً در فرضیه ­ها از بکار بردن واژه­ های تخصصی و خیلی خاص امتناع شود و در صورت کاربرد توضیح داده شود.
۳-۴- فرضیه ­های مربوط به تحقیق
فرضیات این تحقیق به شرح زیر است:
میزان هموارسازی سود تقسیمی در میان شرکت­هایی با نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری پایین، شدیدتر است.
هموارسازی سود تقسیمی در شرکت­هایی با جریانات نقدی آزاد و وجوه نقد نگهداری شده بالاتر، بیشتر است.
هموارسازی سود تقسیمی در شرکت­هایی با نوسان سود بالا، نسبت دارایی­ های مشهود بالا و نیز نسبت سود تقسیمی پایین، بیشتر است.
شرکت­های دارای سرمایه ­گذاران کوتاه­مدت (دارای گردش سهام بالاتر)، شاهد هموارسازی سود تقسیمی بالاتری هستند.
مدیران شرکت­هایی که در صنایع دارای رقابت شدید قرار گرفته­اند، هموارسازی سود تقسیمی بالاتری انجام می­ دهند (افزایش رقابت در صنعت منجر به افزایش در هموارسازی سود تقسیمی می­گردد).
مدیران شرکت­هایی که در صنایع با نوسان بازده شدید قرار دارند، هموارسازی سود تقسیمی بالاتری انجام می­ دهند.
۳-۵- قلمرو زمانی، مکانی و موضوعی تحقیق
قلمرو تحقیق در سه بعد زمان، مکان و موضوع تحقیق به شرح زیر می باشد:
۳-۵-۱- قلمرو زمانی
دوره زمانی تحقیق بین سال­های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۲ می­باشد.
۳-۵-۲- قلمرو مکانی
قلمرو مکانی این تحقیق شامل بورس اوراق بهادار تهران و شرکت های پذیرفته شده در آن می­باشد.
۳-۵-۳- قلمرو موضوعی تحقیق
بررسی نقش خصوصیات شرکت (در قالب عوامل مدل­های نمایندگی و عدم تقارن اطلاعاتی) و تاثیر صنعت در هموارسازی سود تقسیمی در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران قلمرو موضوعی تحقیق می­باشد.
۳-۶- روش و ابزار گردآوری داده ­ها
اطلاعات مهم­ترین رکن هر تحقیق تجربی است، چرا که تمام نتایج تحقیقات تجربی بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات صورت می گیرد. مهم­ترین نکته­ای که در جمع­آوری اطلاعات باید مورد توجه واقع شود درک اطلاعات مربوط و مورد نیاز است که خود مولود درک دقیق مساله و مشکلی است که ما در صدد یافتن پاسخ مناسب برای آن هستیم.
به عبارت صریح تر آنچه مهم است نوع و کیفیت اطلاعات است نه میزان آن. چه بسیار اتفاق می افتد که در مرحله بررسی اطلاعات ضرورت تجدید نظر در اطلاعات و یا کمبود و فقدان اطلاعات مفید احساس می شود. با این استدلال می توان حکم داد که کمیت و کیفیت اطلاعات لازم، به عمق تحقیق و خواسته های مدل مورد نظر منوط و متکی می باشد.
بخشی از تحقیق که برای تدوین مبانی نظری بوده است از طریق روش کتابخانه ای یعنی مطالعه کتب، مقالات و پایان نامه­ ها انجام گرفته است.
بخشی نیز که در ارتباط با متغیرها می باشد از طریق روش میدانی یعنی استفاده از لوح فشرده و نرم افزارهای موجود استخراج شده است. منبع مورد استفاده برای جمع آوری داده های مورد نیاز، صورت­های مالی شرکت­ها بوده است. داده ­های جمع­آوری شده از طریق نرم افزار Excel اصلاح و طبقه بندی شده و تجزیه و تحلیل نهایی نیز به کمک نرم افزار Eviewsانجام می گیرد.
اطاعات صورت­های مالی نیز از طریق پایگاه­های زیر تامین می­گردد:
۱) نرم افزار اطاعاتی تدبیر پرداز و رهاورد نوین
۲) صورت­های مالی حسابرسی شده شرکت­های پذیرفته شده در بورس که نزد کتابخانه سازمان بورس تهران موجود است.
۳) بانک اطلاعاتی جامع شرکت­های پذیرفته شده در بورس (سایت اینترنتی سازمان بورس تهران)
۳-۷- نمونه آماری
نمونه، بخشی (یا زیر مجموعه ­ای) از جامعه (یا مجموع مرجع) است. به بیان دیگر، نمونه، مجموعه اندازه­هایی از جامعه آماری است که عملا در جریان تحقیق گردآوری می­ شود و فرایند یک تحقیق را می­توان تلاش برای درک رفتار جامعه که بر پایه اطلاعات بدست آمده از نمونه صورت می­گیرد، دانست. زیرا جمع­آوری اطلاعات برای کل جامعه آماری مستلزم صرف هزینه و زمان زیادی می­باشد. همچنین در بعضی موارد نیز جمع­آوری اطلاعات از کل جامعه غیرمنطقی می­باشد. لذا ناچار به استخراج نمونه می­باشیم و از سویی می­دانیم که نمونه گیری موجب کاهش قطعیت و اطمینان نتایج بدست آمده می­ شود. اصولا عواملی نظیر ماهیت تحقیق، توزیع جامعه و مقدار فاصله اطمینان بر روی حجم نمونه موثر می­باشند و باید در هنگام انتخاب نمونه آماری به این عوامل توجه داشت تا بتوان خصوصیات جامعه آماری را با بهره گرفتن از نتایج نمونه آماری برآورد نمود.
۳-۷-۱- تعیین حجم نمونه مناسب

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...