استفاده از متخصصان بخش خصوصی: Rakat توسط یک شرکت خصوصی اجرا می‌شوند که با نیازها و چالش‌های SMEs در پذیرش تجارت الکترونیکی آشنایی دارد.
ارتباط مستقیم بین عرضه‌کنندگن و تقاضا کنندگان خدمات
Rakat در حین اینکه خدمات خرید و فروش online فراهم می آورد، برنامه‌هایی مانند ERFA Bizisland group اجرا نموده و نشست‌های نیمساله برگزار می کند. هدف اصلی این برنامه دریافت اطلاعات از نیازهای SMEs است تا خدمات متناسب با آنها ارائه شود.
ارتباطات و انعطاف‌ سیاستی.
زمانی که یک فناوری نوین بالاخص تجارت الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابعاد مختلف و کاربرد‌های مختلف این تکنولوژی در طول زمان مشخص‌تر می‌شود. بنابراین در آغاز استفاده از این فناوری نمی‌توان تمامی ابعاد را به طور دقیق برنامه‌ریزی کرد و لازم است در برنامه انعطاف‌هایی را در نظر گرفت تا در طول زمان قابل تغییر باشند. این انعطاف‌پذیری در برنامه Rakat وجود دارد (حاجی کریمی و عزیزی، ۱۳۸۷).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۹-۵-۸ تجربه مکزیک
در کشور مکزیک برنامه‌ای تحت عنوان فناوری اطلاعات و بازار SME ها در راستای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرکتهای کوچک و متوسط ارائه شد.
هدف برنامه
بکارگیری فناوری اطلاعات برای ارتقای بهره‌وری و افزایش ارزش نیروی انسانی، و تبدیل کردن فناوری اطلاعات به یک مزیت رقابتی واقعی برای شرکتهای کوچک و متوسط و افزایش توان آنها برای پیش‌بینی تحولات آینده. برای این منظور دو هدف فرعی دنبال می‌شود:
۱- ارتقای توان شرکتها برای کاربری پیشرفته‌تر فناوری اطلاعات
۲- ارتقای درک شرکتهای کوچک و متوسط در مورد منافع فناوری اطلاعات در راستای ارتقای دانش و برتری در بازار
اجزای برنامه
۱- زیرساخت:پروژه eMexico کلیدی ترین فعالیتی است که به منظور افزایش فیزیکی دسترسی شرکتها به فناوری اطلاعات به اجرا در می‌آید. پروژه یکپارچه‌سازی فناوری اطلاعات و توسعه نرم‌افزار با مشارکت وزارت اقتصاد، انجمن ملی فروشندگان (National Resellers Association) و سه شرکت کامپیوتری مایکروسافت، اینتل و Visionaria BD به منظور ارتقای توانمندی‌های کلیدی شرکتهای کوچک و متوسط راه‌اندازی شد.
۲- آگاه‌سازی: e-Economia بعنوان جزئی از برنامه eMexico مهمترین فعالیتی است که در این کشور برای ارتقای آگاهی شرکتهای کوچک و متوسط از فناوری اطلاعات تدوین شده است. این برنامه شامل موارد زیر می‌باشد:

راه‌اندازی مراکز اجتماع دیجیتالی با زیرساخت بسیار قوی و باکیفیت فنی
راه‌اندازی مراکز اتصال تجاری توسط اداره SME وزارت اقتصاد، اتاق بازرگانی، و شرکتهای بزرگ صنعتی و فناوری اطلاعات
۳- برنامه‌های کاربردی: راه‌اندازی پروژه‌ای تحت عنوان توسعه صنعت نرم‌افزار (PROSOFT) در راستای کمک به شرکتهای تولید نرم‌افزار برای ارتقای فناوری تولید و توسعه شرکتهای با فناوری بالا برای توسعه نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی تجارت الکترونیکی(حاجی کریمی و عزیزی، ۱۳۸۷).
۲-۹-۵-۹ تجربه ژاپن
در کشور ژاپن، دو مرحله کلی برای بکارگیری فناوری اطلاعات در بین شرکتهای کوچک و متوسط مطرح شده است.
هدف برنامه
هدف اصلی کشور ژاپن از توسعه فناوری اطلاعات در بین شرکتهای کوچک و متوسط ارتقای نوآوری، بهره‌وری و رقابت‌مندی است.
اجزای برنامه
۱- طرح اول توسعه فناوری اطلاعات با هدف فعالیت سطح بالای شرکتهای کوچک و متوسط در زمینه کسب و کار الکترونیکی. دراین مرحله سه فعالیت عمده تعریف شده است:
پشتیبانی در بکارگیری فناوری اطلاعات در شرکتهای کوچک و متوسط در چارچوب آموزش و مشاوره
ارتقای زیرساخت بکارگیری فناوری اطلاعات توسط شرکتهای کوچک و متوسط از طریق توسعه نرم‌افزار و پایگاه‌های اطلاعاتی
ارتقای همکاری بین شرکتهای کوچک و متوسط و همکاری بین دولت و SMEها.
۲- طرح دوم توسعه فناوری اطلاعات با هدف بکارگیری فناوری اطلاعات برای توسعه نوآوری مدیریتی. دراین طرح فعالیتهای زیر دنبال می‌شود:
الف- ارتقای رقابتمندی و نوآوری مدیریتی شامل فعالیتهایی نظیر:
دادن نقش استراتژیک به فناوری اطلاعات
تعریف کاربرد فناوری اطلاعات در رقابتمندی
تعریف کاربرد فناوری اطلاعات در کسب بازارهای جدید و توسعه کسب وکارهای جدید
ب- مراحل عملیاتی دستیابی به اهداف فوق:
توسعه زیرساخت،
بهبود کسب و کار
نوآوری مدیریتی
۲-۹-۵-۱۰ تجربه ایالات متحده
برنامه دولت ایالات متحده در توسعه بکارگیری فناوری اطلاعات در شرکتهای کوچک و متوسط با هدف صادراتی تدوین شده است.
هدف برنامه
بکارگیری فناوری اطلاعات در بین شرکتهای کوچک و متوسط برای ارتقای بهره‌وری، کارآیی و قدرت رقابتی در سطح جهانی
اجزای برنامه
این برنامه در قالب اجزای زیر دنبال می‌شود:
۱- آموزش کسب و کار الکترونیکی در قالب مرکز خدمات تجاری ایالات متحده (SBDC)
۲- همیاری آنلاین از طریق راه‌اندازی پورتال صادراتی و مرکز تجاری زنان به صورت آنلاین
۳- برنامه جامع کسب و کار الکترونیکی
۴- برنامه صادرکننده الکترونیکی از طریق برگزاری کنفرانسهای آموزشی صادرات از طریق آنلاین
۵- راه‌اندازی پروژه تحقیقات نوآوری در شرکتهای کوچک (SBIR)
۶- راه‌اندازی پروژه انتقال فناوری برای شرکتهای کوچک (SBTT)

۲-۹-۶پیشنهادات آنکتاد برای توسعه تجارت الکترونیکی بین شرکتهای کوچک و متوسط در کشورهای در حال توسعه

آنکتاد (۲۰۰۴) نیز در گزارش تجارت الکترونیکی و توسعه، با بررسی وضعیت SMEها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه پیشنهاداتی را برای سیاستهای حمایتی دولتها از شرکتهای کوچک و متوسط ارائه کرده است که در زیر به آن اشاره می‌شود.

با توجه به مهمترین مشکلات شرکتهای کوچک و متوسط در قالب مسائل هزینه‌ای و مالی، دولتها باید تلاش لازم را در راستای تامین زیرساخت فناوری اطلاعات برای این شرکتها داشته باشند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...