• بررسی محیط خارجی: بررسی محیط خارجی با فهرست نمودن تهدیدهای خارجی(T) و فرصتها (O) آغاز میشود. باید در این مرحله توجه داشت که در تحلیل این عوامل نباید صرفاً به بررسی محیط کنونی بسنده کرد، بلکه مهمتر از آن آیندهنگری و تحلیل محیط آینده است (گلکار،۱۳۸۵).

محیط داخلی و خارجی از متغیرهایی تشکیل شدهاند که به ترتیب داخل و بیرون سازمان هستند و مدیریت سازمان هیچگونه اثر کوتاهمدتی بر این متغیرها ندارد (Houben, et al , 1999).
تدوین راهبرد: برحسب وضعیت سیستم در ماتریس SWOT چهار دسته راهبرد را که از نظر درجه کنش گری متفاوت هستند میتوان تدوین نمود ( جدول شماره ۳-۲ ) که در جریان عمل برخی از راهبردها با یکدیگر همپوشانی داشته و یا بهطور همزمان و هماهنگ با یکدیگر به اجرا درمیآیند.
جدول شماره ۲-۳ : راهبردهای چهارگانه براساس تحلیل SWOT

محیط داخلی
ماتریس SWOT

ضعفها
قوتها

راهبرد انطباقی
( حداقل-حداکثر )
راهبرد تهاجمی
( حداکثر-حداکثر )
فرصتها
محیط خارجی

راهبرد دفاعی
( حداقل – حداقل )
راهبرد اقتضایی
( حداکثر – حداقل )
تهدیدها

منبع : گلکار ، ۱۳۸۵ به نقل از پیرس و رابینسون ، ۱۳۸۰

    • راهبرد دفاعی: هدف کلی این راهبرد کاهش ضعفهای سیستم بهمنظور کاستن و خنثیسازی تهدیدات است. در این وضعیت بنگاه با وضعیت وخیمی روبرو است، لذا میبایست راهی برای دفاع از خود جستجو نماید. در چنین وضعیتی، صرفاً راهحلهای بسیار واکنشی پیش روی مؤسسه است.
    • ( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

  • راهبرد انطباقی: این راهبرد تلاش دارد تا با کاستن از ضعفها بتواند حداکثر استفاده را از فرصتهای موجود ببرد. در چنین شرایطی اتخاذ راهبرد انطباقی میتواند امکان استفاده از فرصتها را فراهم آورد.
  • راهبرد اقتضایی: این راهبرد بر پایه بهره گرفتن از قوتهای سیستم برای مقابله با تهدیدها تدوین میگردد و هدف آن به حداکثر رساندن نقاط قوت و به حداقل رساندن تهدیدها میباشد.
  • راهبرد تهاجمی: تمام سیستمها خواهان وضعیتی هستند که قادر باشند توأمان قوت و فرصتهای خود را به حداکثر برسانند. برخلاف راهبرد دفاعی که یک راهحل “واکنشی” ( Reactive ) است، راهبرد تهاجمی یک راهحل “کنشگر” ( Proactive ) میباشد (گلکار، ۱۳۸۵ ).

براساس طبقهبندی کلیف ماتین هنگامی که برای تهیهی پروژهای به تحلیل سایت( یا محدوده یا موضوع مورد نظر ) با روش SWOT میپردازیم، ” قوتها ” و ” ضعفها ” همانا ویژگیهای مثبت و منفی سایت موردنظر بوده، ” فرصتها ” به امکانات مناسبی که پروژهی مورد بحث برای سایت مورد نظر به ارمغان خواهد آورد اطلاق میشود و ” تهدیدها ” به مخاطراتی اشاره دارد که در اثر هرگونه مداخلهای سایت با آن مواجه خواهد گردید. درنتیجه برمبنای چنین چارچوبی میتوان هر یک از مقولات چهارگانه را به شرح زیر در حوزه مسائل شهری باز تعریف نمود:
قوتها: آن دسته از کیفیات ماهوی سیستم شهری هستند که از ماهیتی مطلوب و بالفعل برخوردارند.
ضعفها: آن دسته از کیفیات ماهوی سیستم شهری هستند که از ماهیتی نامطلوب و بالفعل برخوردارند.
فرصتها: امکانات بالقوهای هستند که جهت ارتقاء مؤلفه های گوناگون سازندهی مباحث شهری ( برنامه ریزی، طراحی و مدیریت شهری ) در محل موجود میباشد. این امکانات بهصورت بالقوه در محل وجود دارند و هنوز به فعلیت درنیامدهاند و به فعلیت درآمدن امکانات مزبور نیازمند برنامه ریزی، طراحی و مداخلات کالبدی و غیرکالبدی هدفمند است.
تهدیدها: محدودیتهای بالقوه تهدیدآمیزی هستند که مؤلفه های گوناگون سازندهی مباحث شهری ( برنامه ریزی، طراحی و مدیریت شهری ) در محل موردنظر را در معرض خطر قرار میدهند. این مخاطرات بهصورت بالقوه در محل وجود دارند و درصورت عدم چارهجویی و اتخاذ تصمیمات لازم درصورت ” تداوم روندهای کنونی ” در آینده به فعلیت درآمده و موجب تنزل کیفیت موضوع و محیط شهری خواهد شد ( همان: ۱۶ ).

۳-۲-۶-۳- چارچوب و فرایند تکنیک SWOT

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...