1. آیا جنسیت در رابطه معنویت محیط کار با فرسودگی شغلی معلمان تأثیرگذار است؟

 

    1. آیا جنسیت در رابطه معنویت محیط کار با رضایت شغلی معلمان تأثیرگذار است؟

 

    1. آیا سطح تحصیلات در رابطه معنویت محیط کار با فرسودگی شغلی معلمان تأثیرگذار است؟

 

    1. آیا سطح تحصیلات در رابطه معنویت محیط کار با رضایت شغلی معلمان تأثیرگذار است؟

 

    1. آیا سابقه کار در رابطه معنویت محیط کار با فرسودگی شغلی معلمان تأثیرگذار است؟

 

    1. آیا سابقه کار در رابطه معنویت محیط کار با رضایت شغلی معلمان تأثیرگذار است؟

 

    1. آیا وضعیت تأهل در رابطه معنویت محیط کار با فرسودگی شغلی معلمان تأثیرگذار است؟

 

    1. آیا وضعیت تأهل در رابطه معنویت محیط کار با رضایت شغلی معلمان تأثیرگذار است؟

 

    1. آیا مؤلفه های معنویت محیط کار پیش‌بینی کننده فرسودگی شغلی معلمان می‌باشند؟

 

    1. آیا مؤلفه های معنویت محیط کار پیش‌بینی کننده رضایت شغلی معلمان می‌باشند؟

 

    1. آیا بین جنسیت با فرسودگی شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد؟

 

    1. آیا بین جنسیت با رضایت شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد؟

 

    1. آیا بین سطح تحصیلات با فرسودگی شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد؟

 

    1. آیا بین سطح تحصیلات با رضایت شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد؟

 

    1. آیا بین سابقه کار با فرسودگی شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد؟

 

    1. آیا بین سابقه کار با رضایت شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد؟

 

    1. آیا بین وضعیت تأهل با فرسودگی شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد؟

 

  1. آیا بین وضعیت تأهل با رضایت شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد؟

 

۱-۶- قلمرو تحقیق

 

۱-۶-۱- قلمرو مکانی تحقیق

 

با توجه به اینکه تحقیق حاضر به بررسی رابطه میان معنویت محیط کار با فرسودگی شغلی و رضایت شغلی معلمان مقطع متوسطه مدارس دولتی ناحیه ۱ شهرستان کرمان می پردازد، لذا قلمرو مکانی تحقیق شامل کلیه مدارس دولتی مقطع متوسطه ناحیه ۱ شهرستان کرمان می‌باشد.

 

۱-۶-۲- قلمرو زمانی تحقیق

 

فرایند این تحقیق از نیمه دوم ۱۳۹۰ آغاز و در نیمه دوم ۱۳۹۱ با ارائه گزارش نهایی خاتمه یافت.

 

۱-۶-۳- قلمرو موضوعی تحقیق

 

با توجه به موضوع تحقیق، در بحث معنویت در محیط کار به چهار بعد اساسی پرداخته شده است: بعد فردی-روان شناختی، بعد فردی-پرورش روح، بعد گروهی، بعد سازمانی و در بحث فرسودگی شغلی به سه مؤلفه مهم (خستگی عاطفی، مسخ شخصیت، و فقدان موفقیت شخصی) پرداخته شده است.

 

۱-۷- تعریف واژه ها

 

۱-۷-۱- تعاریف نظری

 

معنویت[۱۳]:

 

معنویت عبارت از جستجو برای فهم جواب­هایی است که به بنیاد هستی و زندگی ارتباط پیدا می­ کند (کونیگ، مک­کالاگ و لارسون[۱۴]، ۲۰۰۷).

 

معنویت محیط کار[۱۵]:

 

هر چند معنویت در کار مفهوم فلسفی و فردی عمیقی در خود دارد اما تقریباً تمام تعاریف دانشگاهی در این زمینه، می­پذیرد که معنویت در کار دربرگیرنده­ی مفهومی از احساس تمامیت و به هم پیوستگی در کار و درک ارزش­های عمیق در کار است (گیبنز[۱۶] ، ۲۰۰۱؛ به نقل از رستگار، ۱۳۸۹).

 

بعد فردی-روان شناختی معنویت:

 

یک جنبه اساسی معنویت در کار شامل یک حس عمیق معنا و مقصود در کار است. این بعد از معنویت در محیط کار، مشخص می­ کند که چگونه کارکنان در کار روزمره­شان در سطح فردی تعامل دارند. بیان معنویت در کار شامل این فرض است که هر فردی انگیزش درونی، تمایل و علایقی برای مبادرت به انجام فعالیت­هایی دارد که معنای بیشتری به زندگی خودش و دیگران می­بخشد (اشمس و دوچن[۱۷]، ۲۰۰۰).

 

بعد فردی-پرورش روح معنویت:

 

این بعد از معنویت باعث می شود محیط کار جایگاهی قابل احترام، مراقبت پذیر و قابل تکریم باشد. افراد در این محیط، همانند یک انسان، احساس اعتبار می نمایند و می‌توانند با توانایی از درون قلب صحبت کنند و به جای ترس در این شرایط، عشق برتری می‌یابد. در حقیقت در این محیط، کارکنان تنها نظریات را مبادله نمی نمایند بلکه آن ها با یکدیگر مشارکت نموده و ارتباط برقرار می نمایند. و این مشارکت در جایی است که یک روح، روح دیگری را لمس می کند (میلر، ترجمه قورچیان، ۱۳۸۰).

 

بعد گروهی معنویت:

 

این بعد از معنویت در محیط کار در سطح گروهی از رفتار انسانی رخ می­دهد و بر تعاملات بین کارکنان و همکاران دلالت دارد. همبستگی در محیط کار مبتنی بر این باور است که افراد یکدیگر را در پیوند با هم می­دانند و این­که بین خود درونی هر فرد با خود درونی دیگران رابطه وجود دارد (میلیمن[۱۸] و همکاران، ۲۰۰۳).

 

بعد سازمانی معنویت:

 

سومین بعد معنویت محیط کاری تجربه یک حس قوی از همسویی بین ارزش­های فردی کارکنان با رسالت، مأموریت و ارزش­های سازمان است. این بعد از معنویت در محیط کار تعامل کارکنان با مقصود سازمانی بزرگتر را دربرمی­گیرد (میتروف و دنتون[۱۹]، ۱۹۹۹). همسویی با ارزش­های سازمان ‌به این معنا است که افراد باور دارند که مدیران و کارکنان در سازمان دارای ارزش­های مرتبط و یک نوع وجدان قوی هستند و سازمان نسبت به رفاه کارکنان و همبستگی آنان توجه دارد (اشمس و دوچن، ۲۰۰۰).

 

فرسودگی شغلی[۲۰]:

 

فرسودگی به عنوان حالت روان­شناختی تعریف می­ شود که از سطوح بالای استرس­های طولانی مدت در زندگی ناشی می­ شود (گرانفلد[۲۱]، ۲۰۰۰؛ به نقل از احمدی و شیخ­علیزاده، ۱۳۸۵).

 

خستگی عاطفی[۲۲]:

 

خستگی عاطفی، تحلیل رفتگی انرژی عاطفی وجود فرد است که به زوال سطوح انگیزش در وی منجر می شود (علی اکبری دهکردی و همکاران، ۱۳۹۱).

 

مسخ شخصیت[۲۳]:

 

مسخ شخصیت پاسخ منفی و سنگدلانه به اشخاصی است که معمولاً دریافت کنندگان خدمت از فرد هستند و به برداشت منفی فرد از مددجو اشاره دارد (پاینز، ۲۰۰۲).

 

فقدان موفقیت شخصی[۲۴]:

 

بعد سوم فرسودگی شغلی در دیدگاه مسلچ به منزله کاهش احساس موفقیت فردی مفهوم پردازی شده، به طوری که فرد همواره از عملکرد خود ناراضی است؛ گویی موفقیت ادارک شده فرد از عملکرد خود ناراضی است؛ گویی موفقیت ادراک شده فرد از عملکرد خود جایگزین موفقیت واقعی او در عملکرد می شود (علی اکبری دهکردی و همکاران، ۱۳۹۱).

 

رضایت شغلی[۲۵]:

 

رضایت شغلی مجموعه ­ای از احساسات و باورهاست که افراد ‌در مورد مشاغل کنونی خود دارند (جورج و جونز[۲۶]، ۱۹۹۹).

 

۱-۷-۲- تعاریف عملیاتی

 

معنویت محیط کار:

 

معنویت محیط کار برگرفته از مدل میلیمن و همکاران (۲۰۰۳) و استناد به میلر (۲۰۰۰) است و چهار بعد فردی-روان شناختی، فردی-پرورش روح، گروهی، و سازمانی را می سنجد. معنویت محیط کار در پژوهش حاضر نمره­ای است که هر فرد از ‌پاسخ‌گویی‌ به سؤالات پرسشنامه محقق ساخته معنویت در محیط کار به دست ‌می‌آورد.

 

بعد فردی-روان شناختی معنویت:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...