ممکن است شرکتهای بزرگ به ابزارهای تکنولوژیک لازم برای توسعه کیفیت و سرعت اتصال به اینترنت و سایر زیرساختهای فنی دست پیدا کنند اما در مورد شرکتهای کوچک و متوسط که از توان کافی برای این امر برخوردار نیستند، دولتها در کشورهای درحال توسعه باید از بودجه بخش عمومی برای تامین عمومی کیفیت زیرساخت فنی سرمایه‌گذاری کرده و اعتبار لازم را برای بهره‌برداری از آن در اختیار بخش خصوصی قرار دهند.

با توجه به مشکلات قانونی و مسائل مبتلابه ریسک و امنیت در توسعه تجارت الکترونیکی، تصویب قوانین تجارت الکترونیکی، ایجاد زیرساخت حقوقی لازم در آن و تلاش در راستای بهبود سیستمهای امنیتی فناوری نوین از مهمترین سیاستهایی است که دولتها در حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط می‌توانند در پیش بگیرند. شاید شرکتهای بزرگ بتوانند برخی هزینه‌های عدم امنیت را برای ایجاد و توسعه کاربری فناوری اطلاعات در سیستمهای تجاری خود بپذیرند اما شرکتهای کوچک و متوسط معمولا از این توانمندی برخوردار نیستند.
پیشینه تحقیق:
۲-۱۰-۱ پژوهش های داخلی
-در پژوهشی که توسط رضائیان و دیگران (۱۳۹۰) تحت عنوان بررسی تأثیر تجارت الکترونیکی بر بین المللی شدن بنگاههای ایران انجام گرفت. این تحقیق درصدد آن بودکه با تلفیقی از الگوهای موجود و مدل های رایج در دنیا به مدلی دست یابد که از آن طریق بتوان ارتباط بین تجارت الکترونیک و جهانی شدن را ارزیابی نمود. سپس بر اساس مدل ارائه شده ارتباط بین جهانی شدن و تجارت الکترونیک مورد بررسی قرار گیرد. نتیجه این تحقیق نشان داد که بین تجارت الکترونیک و جهانی شدن صرفا در بعد مشتری ارتباط معنی داری وجود دارد و بین تجارت الکترونیک و جهانی شدن در بعد درونی و بعد زنجیره تأمین رابطه معنی داری مشاهده نشد.
– در پژوهشی که توسط حاجی ها و دیگران (۱۳۹۱) تحت عنوان بررسی عوامل رفتاری اثرگذار بر تصمیم پذیرش تجارت الکترونیکی توسط مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط شهر تهران انجام گرفت، هدف از این تحقیق شناسایی عوامل رفتاری اثرگذار بر پذیرش تجارت الکترونیکی با بهره گرفتن از آزمون مدل پذیرش فناوری دیویس و نظریه رفتار برنامه ریزی شده آیزن ، توسط مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط شهر تهران بود. در این تحقیق تمرکز اصلی بر تمایل رفتاری است و رفتار واقعی اندازه گیری نمی شود. به منظور آزمون مدل های مورد اشاره، داده هایی از ۲۲۶ مدیر کسب و کار کوچک و متوسط جمع آوری شد و سپس مدلها با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل آزمون شدند. نتایج حاصل از آزمون مدل پذیرش فناوری دیویس نشان داد که کلیه روابط این مدل معنادار هستند. همچنین در آزمون مدل رفتار برنامه ریزی شده آیزن نیز کلیه روابط (به غیر از رابطه میان هنجار ذهنی و تمایل رفتاری برای پذیرش یا استفاده از تجارت الکترونیکی) معنادار تشخیص داده شدند.
– در پژوهشی که توسط شعبان الهی و دیگران (۱۳۸۹) تحت عنوان بررسی رابطه تجارت الکترونیکی و رفتار مشتری انجام گرفت. در این پژوهش به بررسی رابطه میان استفاده از تجارت الکترونیکی و متغیرهای مهمی چون رضایت، اعتماد و وفاداری مشتری پرداخته شده است. بدین منظور از دو جامعه آماری یکی در کشور ایران و دیگری در کشور لبنان، نمونه هایی از بین مشتریانی که خرید الکترونیکی داشته اند انتخاب شد. نتایج پژوهش حاکی است که اعتماد، وفاداری و رضایت در تعامل با هم بر افزایش خرید الکترونیکی تأثیرگذارند اما میزان و نحوه تأثیرگذاری و تعامل آن ها در کشورهای مختلف تفاوت دارد.
-حاج کریمی و عزیزی(۱۳۸۷) در پژوهشی تحت عنوان ” مدل عوامل موثر بر بکارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک” با رویکردی نوین و متفاوت به بررسی متغییرهای آمادگی سازمانی، پویایی بازار، مزایا و مخاطرات تجارت الکترونیکی و ظرفیت نوآوری بر بکارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک پرداختند که نتیجه این تحقیق نشان داد که: به ترتیب آمادگی سازمانی، مزایای تجارت الکترونیکی، پویایی بازار، نوآوری شرکت تاثیر مثبت بر بکارگیری تجارت الکترونیکی خواهند داشت وتاثیر مخاطرات تجارت الکترونیکی منفی می باشد.
۲-۱۰-۲ پژوهش های خارجی
-وانگ و تسایی[۸۵] (۲۰۱۰) عوامل موثر بر بکارگیری تجارت الکترونیکی را منافع و هزینه ها، عوامل سازمان و عوامل محیط. و آمادگی سازمانی را شامل آمادگی سازمان و تنوع محصول و فشار رقبا و پویایی مشتری را به عنوان عامل مثبت در بکارگیری تجارت الکترونیکی می دانند.
-لینگ (۲۰۰۹) عوامل مؤثر بر بکارگیری EC را در شرکت های متوسط و کوچک بررسی نموده و این عوامل را در دو دسته کلی عوامل محیط خارجی شامل صنعت (فشارهای رقابتی، فشار از سوی شرکاء تجاری و گسترش حیاتی) ، ملی (میزان حمایت دولت ، زیرساختارهای ملی ، تفاوت های فرهنگی) و عوامل محیط داخلی شامل سازمان(اندازه سازمان، حمایت مدیریت عالی،آمادگی سازمانی، ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی)، نوآوری (مزیت نسبی درک شده، پیچیدگی، سازگاری، مشاهده پذیری، قابلیت آزمایش) وارتباطات (منابع اطلاعاتی، کانال های ارتباطی ، مقدار ارتباطات طبقه بندی نموده است.
– دانیل و گیمشاو[۸۶] (۲۰۰۸)عوامل فشار رقابتی، میل به گسترش بازار، احساس فشار مشتریان، تمایل به ارائه خدمات بیشتر به مشتریان، ارتباط مستقیم با مشتریان، بهره وری عملیاتی، کاهش هزینه، فشار تامین کنندگان از عوامل موثر بر تمایل بکارگیری تجارت الکترونیکی می دانند.
-مک کی وهمکاران (۲۰۰۴) بکارگیری تجارت الکترونیکی را در سازمان های خیریه بررسی نموده و شش عامل را در بکارگیری تجارت الکترونیکی در آن سازمان ها شناسایی کردند، این عوامل عبارت انداز :
١ .منافع درک شده (کارایی، تسهیم ا طلاعات ، بازاریابی ، افزایش کمک های اهدایی)
٢. آمادگی سازمانی

    1. فشار از سوی ذینفعان درونی و بیرونی
    1. مهارت های اجتماعی مورد نیاز برای جبران عدم تماس مستقیم با خیرین.

-در تحقیقی که توسط کیم[۸۷] (۲۰۰۶) در کشور کره انجام گرفت موانع تجارت الکترونیک را به چهار عامل اصلی عوامل سازمانی، عوامل بازار، عوامل محیطی و عوامل تکنولوژی تقسیم بندی نمودند .
-همچنین در تحقیقی توسط آلامرو و تراون[۸۸] در سال ۲۰۱۱ در اردن تحت عنوان” عوامل موثر بر پذیرش تجارت الکترونیک در SMES ” انجام گرفت، عوامل موثر را در سه عامل محیط خارجی، عوامل سازمانی و عوامل تکنولوژ ی تقسیم بندی نموده اند.
-رشید و کریم[۸۹] (۲۰۰۱) عوامل موثر بر بکار گیری تجارت الکترونیکی را به عوامل سازمانی، عوامل فناوری، عوامل فردی و عوامل محیطی تقسیم بندی کرده اند. و بر اساس این تحقیق آمادگی سازمانی به عنوان عاملی که منشا سازمانی و پویایی رقابتی و فشار رقابتی به عنوان عاملهای دارای اثر مثبت بر تمایل شرکتها در به کارگیری EC دارد معرفی شده است.
فصل سوم:
روش‌شناسی تحقیق
۳-۱ مقدمه:
در این فصل سعی می‌شود روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری، روش نمونه‌گیری، ابزار جمع‌ آوری داده ها و نیز روش تجزیه و تحلیل فرضیات مورد توجه قرار گیرد. روش بکار رفته در این پژوهش، روش توصیفی از نوع همبستگی است که به تبیین رابطه بین متغیرهای تحقیق در میان جامعه آماری می‌پردازد. به طور کلی هر تحقیقی در ابتدا در پی طرح مشکل یا مسأله‌ای مطرح می‌شود. مشکل و مسأله‌ای که سؤالات زیادی را در ذهن محقق ایجاد می‌کند و موجب پیدایش فرضیاتی می‌شود. پژوهشگر با جمع‌ آوری داده ها و آمار مورد نیاز و تجزیه و تحلیل آنها به پاسخ سؤالات پژوهشی، تأیید و یا رد فرضیات مطرح شده می‌پردازد. لذا جمع‌ آوری داده ها و چگونگی تجزیه و تحلیل آنها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و به عنوان یک مقوله از فرایند علمی است که نظریه‌ها در قالب آمار و ارقام علمی تجلی می‌یابند، ثمره آن به صورت کمی جلوه‌گر شده و مدل تحقیق قابل سنجش و محاسبه می‌شود.
در این فصل، به روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش اشاره می‌شود و سپس روش‌های جمع‌ آوری داده ها ابزار مربوطه، جامعه ونمونه آماری و نیز روش‌های آزمون فرضیات و فرمول‌های آماری مربوطه مشخص می‌گردند.
۳-۲ نوع تحقیق:
تحقیق با موضوع جمع آوری منظم(سیستماتیک) اطلاعات سرو کار دارد. هدف از تحقیق این است که در مسیر یافتن حقیقت به افراد کمک نماید. با وجود این که هیچ گاه نمی توان به حقیقت نهایی رسید اما تحقیق کمک خواهد کرد که موانع بلوغ بکارگیری نظام الکترونیکی در اداره امور مالیاتی استان ایلام شناسایی و شاید از این طریق به راه حل هایی برای افزایش بهره وری نیروی کار دست یافت. از نظر روش شناسی پژوهش ، روش تحقیق به کار برده شده در این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد.
۳-۳ جامعه آماری و حجم نمونه
جامعه آماری در این پژوهش تمامی مدیران، کارکنان و سرپرستان واحدهای مختلف درسطوح مختلف سازمانی در اداره امور مالیاتی استان ایلام می باشد. حجم کل جامعه آماری برابر است با ۲۳۰ نفر ( ۲۳۰= N ).
روش نمونه گیری در این پژوهش، نمونه گیری تصادفی ساده خواهد بود که در آن پرسشنامه هایی به صورت تصادفی میان کارکنان توزیع خواهد شد. تعیین حجم نمونه که معرف جامعه واقعی باشد، همواره یکی از دغدغه های پژوهشگران بوده است. در این پژوهش جهت انتخاب تعداد نمونه معرف از جدول کرجسی و مورگان استفاده خواهد شد. با توجه به تعداد ۲۳۰ کارمند (جامعه آماری)، تعداد ۱۴۶ نفر اختیار شده است.
۳-۴ روش گردآوری داده ها:
در این تحقیق برای گردآوری داده‌ها از روش میدانی استفاده شده است. در تدوین چهارچوب نظری طرح تحقیق از روش بررسی کتابخانه‌ای به صورت استفاده از متون و کتابها استفاده شده است، سپس بررسی میدانی از طریق پرسشنامه انجام گرفته است.
۳-۵ ابزار گردآوری داده ها:
ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه می‌باشد. هنگامی که پژوهشگر دقیقاً می‌داند در پی چیست و چگونه باید متغیرهای خود را اندازه‌گیری نماید پرسشنامه ابزاری کارآمد برای گردآوری داده ها به شمار می‌رود (ظهوری، ۱۳۸۸، ص۱۸۶).
در این پژوهش از پرسشنامه بلوغ تجارت الکترونیک برگرفته از پرسشنامه عزیزی و دیگران (۱۳۸۴) که دارای مولفه های فقدان منابع مالی لازم(سوال ۱تا ۴)، مشکلات فنی (سوال ۵تا ۱۱)، عدم آمادگی و تمایل مشتریان(سوال ۱۲تا ۱۸) و موانع رفتاری، فرهنگی (سوال ۱۹تا ۲۱) می باشد، استفاده شده است.
برای نمره گذاری از طیف لیکرت ۱تا ۵ (۱- کاملا موافقم ، ۲- موافقم ، ۳- نظری ندارم، ۴- مخالفم و ۵- کاملا مخالفم) استفاده گردید.
۳-۶ روایی و پایایی ابزار گردآوری:
۳-۶-۱ روایی:
روایی از واژه «روا» به معنای جایز و درست گرفته شده و روایی به معنای صحیح و درست بودن است. منظور از روایی آن است که وسیله اندازه‌گیری، بتواند خصیصه و ویژگی موردنظر را اندازه بگیرد (خاکی، ۱۳۸۲، ص ۲۸۸). پرسشنامه مورد استفاده توسط چند نفر از صاحب‌نظران و استاد راهنما و مشاور تحقیق ملاحظه گردید و مورد تأیید قرار گرفت و به این ترتیب پرسشنامه اولیه مشخص گردید. به منظور حصول اطمینان از اعتبار پرسشنامه، فرم اولیه پرسشنامه در اختیار استاد راهنما، استاد مشاور و چند نفر از صاحب‌نظران قرار گرفت. با بهره گرفتن از نظرات آنان و به منظور افزایش روایی پرسشنامه اصلاحاتی در سؤالات صورت گرفت. پرسشنامه نهایی در اختیار این افراد قرار گرفت که هم تعداد سؤالات و هم نوع سؤالات مورد تأیید آنان واقع شد.
۳-۶-۲ پایایی (اعتبار):
اعتبار آزمون به دقت اندازه‌گیری و ثبات و پایایی آن مربوط است. به طور کلی آزمون در صورتی دارای اعتبار است که عاری از خطای اندازه‌گیری غیرنظامدار می‌باشد. خطای اندازه‌گیری غیرنظامدار که بر نمره‌های آزمون تأثیر می‌گذارند غیرقابل پیش‌بینی بوده و اعتبار تست را کاهش می‌دهد. مقصود از اعتبار یک وسیله اندازه‌گیری آن است که اگر خصیصه مورد سنجش را با همان وسیله (یا وسایل مشابه) تحت شرایط مشابه دو بار اندازه‌گیری کنیم، نتایج حاصله تا چه حد مشابه، دقیق و قابل اعتماد است.
ضریب آلفای کرونباخ توسط کرونباخ ابداع شده و یکی ازمتداولترین روش های اندازه گیری اعتماد پذیری و یا پایائی پرسش نامه هاست. منظور از اعتبار یا پایایی پرسش نامه این است که اگر صفت های مورد سنجش با همان وسیله و تحت شرایط مشابه و در زمان های مختلف مجددا اندازه گیری شوند، نتایج تقریبا یکسان حاصله شود.بدیهی است هرقدر شاخص آلفای کرونباخ به ۱نزدیکترباشد، همبستگی درونی بین سوالات بیشتر و در نتیجه پرسشها همگن ترخواهند بود. کرونباخ ضریب پایایی بین ۸/۰-۶/۰ را مطلوب و بالاتر از آن را بالا تعبیر می کنند.
جدول (۳-۱)نتایج حاصل از آزمون آلفای کرونباخ برای پرسشنامه موانع بکارگیری نظام الکترونیکی

تعداد سوالات

آلفای کرونباخ بر اساس سوالات استاندارد شده

آلفای کرونباخ

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...