تابع هدف برنامه­ ریزی توافقی در واقع نُرم قدر مطلق اختلاف نسبی هر تابع منفرد از مقدار ایده آل آن تابع می­باشد و بصورت زیر تعریف می­گردد.

(‏۲- ۲۶)

در معادله بالا، ضریب wi وزن مرتبط به تابع هدف iام می‌باشد. این وزن ارجحیت تصمیم گیر را نسبت به توابع مختلف نشان می­دهد. تابع Lp در واقع فاصله جواب را از جواب ایده آل نشان می‌دهد و مقدار p نوع فاصله را نشان می‌دهد.
اپسیلون-محدودیت
این روش اول بار توسط هایماس و همکاران[۱۹۱](۱۹۷۱) ارائه شد و بعدها نسخه­های بهبود یافته آن توسط میه تینن[۱۹۲], (۱۹۹۸) ارگات و رایان[۱۹۳](۲۰۰۲) ، خیدوناس و همکاران [۱۹۴](۲۰۱۰) توسعه یافته و در مقالات بکار گرفته شده اند. ایده اولیه روش اپسیلون-محدودیت این است که ابتدا یکی از اهداف چندگانه به عنوان تابع هدف اصلی مسئله بهینه سازی انتخاب می­ شود و بقیه توابع هدف ضمن در نظر گرفتن یک حد بالا و پائین برای آن ها (تشکیل جدول منفعت[۱۹۵])، به محدودیت­های مسئله منتقل می­گردند. بدین ترتیب با تغییر سمت راست محدودیت­های مربوط به این توابع از حد بالای آن ها به سمت حد پائین و تکرار حل مسئله، تمامی جواب­های پارتوی ممکن برای مسئله چند هدفه تولید می­گردد. فرم کلی مسئله اپسیلون-محدودیت به قرار زیر است:

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

(‏۲- ۲۷)

که در آن sk مقدار متغیر کمکی مربوط به محدودیت تابع هدف kام است.
در روش اپسیلون­-محدودیت سنتی نقاط ضعفی وجود دارد که در نسخه­های بهبود یافته این روش تا حدودی مرتفع شده اند.
نتیجه‌گیری از تحقیقات گذشته و بیان ایده‌های تحقیق
برنامه ریزی تولید در زنجیره تأمین به دلیل گستردگی زنجیره شرکت­های بزرگ چند ملیتی در سال­های اخیر مورد توجه محققین قرار گرفته است. مرور ادبیات تحقیق نشان می­دهد که تعداد مقالاتی که به موضوع برنامه­ ریزی تولید در زنجیره تأمین پرداخته اند در سال­های منتهی به ۲۰۱۰ میلادی فزونی یافته است اما مجموع تعداد مقالاتی که اختصاصاً به این موضوع پرداخته اند در پایگاه اطلاعاتی الزویر[۱۹۶] از پانزده مقاله تجاوز نمی­کند که اکثر آن ها مربوط به سال­های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ میلادی می­باشد. نیاز به برنامه­ ریزی تولید بصورت متمرکز برای کل زنجیره تأمین، یک نیاز اساسی در شرکت­های بزرگ چند ملیتی محسوب می­ شود و گرایش تحقیقات به این سمت در سال­های اخیر مؤید این مطلب است. همچنین مرور مقالات نشان می­دهد که اکثر آن ها عدم قطعیت تقاضا را به عنوان تنها پارامتر غیرقطعی در مدلسازی لحاظ نموده اند که این امر اگر چه برای برنامه­ ریزی تولید یک شرکت منفرد، منطقی است اما وقتی برنامه­ ریزی تولید کلی با برنامه­ ریزی زنجیره تأمین یکپارچه می­ شود، عدم قطعیت­های مربوط به زنجیره نیز بایستی در مدلسازی دخیل شود. عدم قطعیت­های مربوط به زمان تدارک، زمان­های حمل و نقل، قوانین سیاسی، گمرکی، زیست محیطی، قیمت فروش، هزینه خرید، هزینه استخدام، اخراج، هزینه­ های سربار، هزینه کمبود و نگهداری موجودی در چنین شرایطی نه تنها متأثر از مکان جغرافیایی کارخانه یا عرضه کننده تغییر می­ کند بلکه با خود نوعی از عدم قطعیت را به همراه دارد. در این تحقیق سعی می­ شود با مدل کردن برنامه­ ریزی تولید کلی در زنجیره تأمین و در نظر گرفتن اکثر پارامترهای غیر قطعی، یک برنامه­ ریزی جامع و در عین حال قابل اطمینان ارائه گردد تا ریسک غیرموجه شدن برنامه را در قبال سناریوهای غیر محتمل کاهش دهد. همچنین مورد دیگری که در ادبیات موضوع برجسته است توابع هدف استفاده شده برای مدل سازی مسائل برنامه­ ریزی تولید است، در مقالات متعددی تابع هدف مسئله کمینه کردن هزینه کل سیستم تولیدی است که دقیقاً منطبق بر هدف اصلی از برنامه­ ریزی کلی است. اما در حالتی که برنامه­ ریزی کلی تولید با برنامه­ ریزی زنجیره تأمین یکپارچه می­ شود. اهدافی که برای زنجیره تأمین متصور است نیز بایستی در مدلسازی منظور شود. از جمله مباحثی که در برنامه­ ریزی زنجیره تأمین جز اهداف در نظر گرفته می­ شود، رضایتمندی مشتریان، به عنوان یکی از موجودیت­های زنجیره است. در برنامه­ ریزی کلی تنها عامل تقاضای مشتریان به عنوان نقطه اتصال شرکت با مشتریان در نظر گرفته می­ شود. اما در برنامه­ ریزی کلی در زنجیره تأمین، سطح خدمت به مشتری اهمیت دو چندانی می­یابد. همچنین مباحثی نظیر افزایش بهره­وری کارکنان از طریق دوره­ های آموزشی، تخفیف مقداری برای تهییج مشتریان به خرید بیشتر، انتخاب وسایل حمل و نقل به دلیل وسعت و گستردگی زنجیره و نقش بسزای آن در هزینه حمل و نقل و زمان تدارک، از یک سو و نیز در نظر گرفتن مباحث زیست محیطی که در چند سال اخیر به صورت فزاینده ای به دغدغه اصلی جوامع تبدیل گشته است از جمله ملاحظاتی است که در مدل سازی لحاظ شده است و در کمتر مقالاتی شاهد در نظر گرفتن همه این جوانب بصورت جامع هستیم.
مدل ­های پیشنهادی
مقدمه
در این فصل چهار مدل پیشنهادی برای برنامه­ ریزی کلی زنجیره تأمین در شرایط عدم قطعیت ارائه شده و به تفصیل تشریح خواهد شد. در هر قسمت فرضیات، نوآوری ها، ویژگی ها بهمراه مدل ریاضی و توضیحات آن ها خواهد آمد.
مدل پیشنهادی اول؛
در این مدل، یک برنامه­ ریزی ریاضی دو هدفه تصادفی پایدار برای برنامه­ ریزی کلی تولید در یک زنجیره تأمین گسترده سه سطحی توسعه داده شده است. در مدل پیشنهادی، تقاضا و پارامترهای هزینه­ای غیرقطعی در نظر گرفته شده اند. ابتدا مسئله بصورت قطعی مدل شده است و تابع هدف اول کمینه کردن مجموع هزینه­ های سیستم تولیدی و زنجیره تأمین است و تابع هدف دوم بیشینه سازی رضایتمندی مشتریان از طریق سطح سرویس می­باشدکه جزء اهداف مهم در زنجیره تأمین محسوب می­ شود (فرانکا و همکاران[۱۹۷]۲۰۱۰ ). سپس مدل فوق به صورت برنامه­ ریزی تصادفی پایدار مدل شده است. هرچند ایده رضایتمندی مشتریان در برنامه­ ریزی زنجیره تأمین به کار رفته است اما این تابع هدف برای اولین بار به همراه کمینه کردن هزینه­ های سیستم تولیدی بصورت توأمان در حوزه برنامه­ ریزی تولید کلی در زنجیره تأمین در نظر گرفته شده است. تاکنون غیر از مقالات منتج شده از این رساله، هیچ کار تحقیقاتی دیگری رویکرد بهینه سازی تصادفی پایدار چندهدفه را در مسائلی نظیر برنامه­ ریزی تولید، برنامه­ ریزی زنجیره تأمین و یا تلفیق این دو، به کار نبسته است.
از آنجا که توابع هدف رضایتمندی مشتریان و هزینه کل سیستم تولیدی در تضاد با یکدیگر هستند مدل سازی در قالب برنامه­ ریزی دو هدفه صورت گرفته است. و جواب مسئله نهایی در یک بالانس بین این دو هدف، بدست می ­آید. برای حل مسئله دو هدفه از رویکرد برنامه­ ریزی توافقی که از جمله روش­های پیشین است و در فصل مرور ادبیات تحقیق بدان اشاره شده، استفاده می­گردد. یک آنالیز حساسیت روی پارامتر برنامه­ ریزی توافقی صورت گرفته است و این امکان را به تصمیم گیر می­دهد تا از بین جواب­های پارتویی، بهترین برنامه را برای تولید و زنجیره تأمین، انتخاب نماید.
ویژگی­های بارز این مدل عبارتند از:
برنامه تاکتیکی-عملیاتی (میان مدت)/ زنجیره تأمین سه سطحی (تأمین کنندگان، کارخانه­های تولیدی، نقاط تقاضا)/ دو هدفه/ چند کالایی/چند دوره ای/چند سایتی/
بیان عدم قطعیت: تقاضا، پارامترهای هزینه ای و بر اساس مجموعه ­ای از سناریوهای گسسته
تصمیمات: برنامه­ ریزی مقدار و زمان سفارشات، برنامه­ ریزی نیروی انسانی، برنامه­ ریزی آموزشی، برنامه­ ریزی ارسال و دریافت، برنامه­ ریزی تولید در وقت عادی، اضافه کاری و برونسپاری، تنظیم مقادیر موجودی و سفارشات عقب افتاده
روش مدل سازی: برنامه­ ریزی تصادفی پایدار دو هدفه
اهداف:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...