نتیجه این بخش از تحقیق حاضر با نتیجه تحقیق مزروعی و همکاران (۱۳۸۸) همخوانی دارد بطوریکه در تحقیق ایشان نیز مشخص شد در بین مؤلفه های ارتباطات سازمانی، مؤلفه مسیر ارتباطات، در رتبه سوم اهمیت قرار دارد.
فرضیه فرعی ۴:
کانال ارتباطات سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان پیرانشهر تأثیر دارد.
نتایج حاصل از تحقیق در خصوص فرضیه فوق نشان داد که کانال های ارتباطات سازمانی بر رفتار
شهروندی سازمانی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان پیرانشهر( ۳۷۴/۰=r و ۰۰۱/ ۰≥P ) تأثیر معنی داری دارد.
ضریب تعیین بدست آمده که برابر ۱۴۰/۰ است نشان می دهد که بین کانال های ارتباطات سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان پیرانشهر رابطه معنی داری وجود دارد. این بدین معنی است که هر اندازه تعدد کانال های ارتباطات افزایش پیدا کند میزان رفتار شهروندی سازمانی بطور موثری افـزایش خواهد یافت. به عبارتی دیگر می توان بیان نمود که حدود ۱۴ درصد تغییرات رفتار شهروندی سازمانی، توسط تغییرات در متغیر مستقل کانال های ارتباطی تبیین می گردد. به عبارت دیگر مؤلفه کانال های ارتباطی نقش تعیین کننده ای در رفتار شهروندی سازمانی دارد.
نتیجه این بخش از تحقیق حاضر نیز با نتیجه تحقیق امینی و همکاران(۱۳۸۸) و مزروعی و همکاران (۱۳۸۸) همخوانی دارد.
۵-۴٫ پیشنهادها
در تحقیق حاضر پیشنهادها به دو منظور ارائه می گردد:
۵-۴-۱)پیشنهادها در راستای نتایج تحقیق
در این قسمت پیشنهادهای برگرفته از نتایج حاصل از تحقیق به شرح ذیل ارائه می گردد:

    1. با توجه به نتایج تحقیق نشان می دهد که مؤلفه های ارتباطات سازمانی(سبک، کانال، محتوا و مسیر) بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان در آموزش و پرورش شهرستان پیرانشهر تأثیر مثبت و معنی داری دارد و با افزایش مؤلفه های مذکور می توان شاهد افزایش رفتار شهروندی سازمانی کارکنان باشیم لذا بر اساس یافته‌های حاصله از این تحقیق به مسئولین و دست اندرکاران آموزش و پرورش پیشنهاد می گردد که به مؤلفه های ارتباطات سازمانی توجه و تأکید بیشتری داشته باشند.
      1. از آنجا که طبق نتایج پژوهش محتوای ارتباطات تاثیر معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی دارد پیشنهاد می گردد برنامه هایی برای ارتقاء و بهبود سطح محتوای ارتباطات(وظیفه ای، اجتماعی و ابتکاری) افراد توسط سازمان در نظر گرفته شود و در ارتقاء کارکنان به ویژگیهای اجتماعی توجه گردد.
      2. (( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

    1. طبق یافته های این تحقیق مشخص شد که مسیر ارتباطات کمترین تأثیر را بر روی رفتار شهروندی سازمانی دارد بنابراین پیشنهاد می گردد به افراد سازمان آموزشهای لازم در خصوص مسیرهای ارتباطیات(عمودی، افقی، مورب) داده شود و در گزینش کارکنان حتما به مؤلفه مسیرهای ارتباطی توجه ویژه گردد.
    1. از نتایج مطالعه حاضر چنین استنباط می شود که میزان نگهداشت نیروی انسانی متخصص در حد کم می باشد لذا پیشنهاد می شود که جهت نگهداری نیروی انسانی متخصص، مواردی که بیشتر در رابطه با حفظ و تقویت جسم کارکنان است مانند برقراری بهداشت و ایمنی در محل کار، اجرای برنامه‌های ورزشی و تندرستی و بعضی دیگر از خدمات پرسنلی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
    1. بر اساس یافته های بدست آمده مشخص شد که مؤلفه سبک ارتباطات بیشترین تأثیر را بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان مورد مطالعه دارد لذا بر این اساس پیشنهاد می گردد برای ایجاد ارتباط مؤثر بین اجزای سازمان، تعامل متناسب منابع انسانی در رده های مدیریتی و کارشناسی فراهم آید.
    1. با توجه به نتایج حاصله پیشنهاد می گردد که به نیازها و خواسته های کارکنان و افراد رده های پایین تر توجه بیشتری شود و به روابط غیر رسمی نیز توجه گردد.
    1. با توجه به نتایج حاصله پیشنهاد می گردد که جلسات منظم و سازمان یافته ای بین مدیران مافوق با افراد زیر مجموعه برگزار گردد تا از طریق بیان انتقادات و نقاط قوت و ضعف و بارش افکار و عقاید همدلی بیشتری بر محیط کاری حاکم گردد.
    1. پیشنهاد می گردد در یک اقدام علمی و کاربردی به آسیب شناسی ارتباطات درون سازمانی پرداخته شود.

به مسئولین و برنامه ریزان آموزش و پرورش پیشنهاد می گردد با تشکیل جلسات مداوم بین مدیران و کارکنان به طور جداگانه سبب تسهیل ارتباطات سازمانی بین مدیران و کارکنان شوند.

    1. بر اساس یافته های بدست آمده از مطالعه حاضر پیشنهاد می شود که برای مدیریت راهبردی، جلب همکاری داوطلبانه افراد در سازمانها لازم است تا عوامل مؤثّر بر توسعه این نوع رفتارها شناسایی شود. شناسایی عوامل مؤثّر بر توسعه این رفتارها به عنوان یک منبع مهم اطلاعاتی به مدیران کمک می کند تا با اتّخاذ راهکارهایی، زمینه اجرایی کردن عوامل موافق با بروز رفتارهای شهروندی سازمانی را فراهم کنند.
    1. همان طور که بیان شد، ارتباطات سازمانی و در رأس آن سبک ارتباطات و محتوای ارتباطات از عوامل مهم و مؤثر بر بروز رفتار شهروندی سازمانی هستند لذا پیشنهاد می شود آموزش و پرورش به عنوان امر تعلیم و تربیت این رسالت مهم را بر عهده بگیرد تا به پرورش ویژگی های فوق در نیروی انسانی مورد نیاز سازمانها بپردازند.
    1. پیشنهاد می شود به هنگام گزینش کارکنان سعی شود از بین داوطلبان، متقاضیانی که از حیث مسئولیت پذیری و سازگاری ضعیف هستند، غربال شوند.
    1. پیشنهاد می گردد با تقویت و تسهیل ارتباطات جهت دستیابی افراد سازمان به منظور ارائه ایده و با هدف جلوگیری از درگیر شدن در بوروکراسی پیچیده اداری، لازم است گردش اطلاعات(دریافت، ارسال و پیگیری) در میان سطوح مختلف به راحتی امکان پذیر گردد تا افراد سازمان در فرایندهای رسمی و قوانین خشک اداری درگیر نشوند.
    1. به منظور ارزیابی اثربخشی رفتارهای شهروندی سازمانی در آموزش و پرورش، لازم است نظرها و دیدگاه های افراد مرتبط کسب و بررسی شود. به همبن منظور توصیه می شود کارکنان و پرسنل سازمان، ارباب رجوعان و نهایتاً مدیریت ارشد سازمان، به واسطه اهمیت بسیار زیادی که در ارزیابی اثربخشی رفتارها دارند با طراحی کانال های ارتباطی، نظرها، پیشنهادها و انتقادات درونی و بیرونی سازمان را جمع آوری و سپس تجزیه و تحلیل کنند.
    1. افزایش سطح اعتماد از طریق ارائه اطلاعات مناسب و مفید در مورد روند پیشرفت سازمان به کارکنان و ایجاد ارتباط نزدیک بین مدیران و کارکنان، پیشقدمی مدیران آموزش و پرورش در پایبندی به ارتباطات سازمانی و نشان دادن این تعهد به کارکنان، از جمله راهکارهایی است که می تواند رفتار شهروندی سازمانی کارکنان را بهبود ببخشد.
    1. سایر پیشنهادات:

طراحی و تبیین الگوی ارتباطات سازمانی در سازمان آموزش و پرورش
تشویق کارکنان به رعایت سلسله مراتب اداری
ایجاد شرایط مناسب به صورت رسمی و غیر رسمی برای ارائه پیشنهادات
ایجاد شبکه مناسب اطلاع رسانی از طریق نشریات، نصب جعبه اعلانات، خبرنامه، پوستر و غیره.
طراحی نظام تشویق و تنبیه
ایجاد نظام غیر رسمی تشویق
انتخاب کارکنان و سرپرستان و مدیران نمونه و اعلان آن در خبرنامه
برگزاری جلسات مداوم و مستمر برای هر یک از کارکنان
برگزاری جلسات مداوم و مستمر مدیریت عالی با مدیران میانی
برگزاری جلسات مداوم با کارکنان
آموزش ارتباطات
اصلاح سیستم ارتباطی الکترونیکی
ایجاد سیستم رسیدگی سریع به شکایات
ایجاد سیستم جهت دادن بازخور مناسب به کارکنان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...