نمونه

با توجه به نتایج به دست آمده از جدول ماتریس همبستگی و سطح معناداری(۰۰۰/۰)، می توان گفت که با اطمینان ۹۵/۰ و سطح خطای کوچک تر از ۰۵/۰ بین استفاده از سیستم جامع اطلاعات بیمارستانی و بهبود فرایند درمان بیمار رابطه معناداری وجود دارد. از طرفی مقدار این رابطه که برابر با ۵۴۴/۰ است، به صورت مستقیم و بالاتر از حد متوسط می باشد. بدین معنی که با افزایش استفاده از سیستم جامع اطلاعات بیمارستانی، فرایند بهبود درمان بیمار نیز در حد بالایی کاهش خواهد یافت.
فرضیه هشتم: سیستم جامع اطلاعات بیمارستان با کاهش هزینه ها(بیمارستان- بیمار) رابطه مستقیم و معناداری دارد.
جدول ۴-۲۲: ضریب همبستگی پیرسون فرضیه هشتم

کاهش هزینه ها

سیستم جامع اطلاعات بیمارستان

۰.۴۵۱
۰.۰۰۰
۱۱۰

۱.۰۰۰
.
۱۱۰

ضریب همبستگی پیرسون سیستم جامع اطلاعات بیمارستان
سطح معناداری
نمونه

با توجه به نتایج به دست آمده از جدول ماتریس همبستگی و سطح معناداری(۰۰۰/۰)، می توان گفت که با اطمینان ۹۵/۰ و سطح خطای کوچک تر از ۰۵/۰ بین استفاده از سیستم جامع اطلاعات بیمارستانی و کاهش هزینه ها(بیمارستان- بیمار) رابطه معناداری وجود دارد. از طرفی مقدار این رابطه که برابر با ۴۵۱/۰ است، به صورت مستقیم و در حد متوسط می باشد. بدین معنی که با افزایش استفاده از سیستم جامع اطلاعات بیمارستانی، هزینه های بیمارستان و بیماران نیز کاهش خواهد یافت.
۴-۳-۳- آزمون خودهمبستگی[۱۰۰] دوربین- واتسن[۱۰۱]
در رگرسیون، بیشتر در مواقعی که رفتار متغیر وابسته در یک بازه زمانی مورد مطالعه قرار میگیرد ممکن است با مشکل مستقل نبودن خطاها برخورد کنیم به این نوع ارتباط در داده ها خودهمبستگی میگویند. در صورت وجود خودهمبستگی در خطاها نمیتوان از رگرسیون خطی استفاده کرد. به عبارتی دیگر، یکی از مفروضاتی که برای رگرسیون مدنظر قرار می‌گیرد، استقلال خطاها (تفاوت بین مقادیر واقعی و مقادیر پیش بینی شده توسط معادله رگرسیون) از یکدیگر است. در صورتی که فرضیه استقلال خطاها رد شود و خطاها با یکدیگر همبستگی داشته باشند امکان استفاده از رگرسیون وجود ندارد. به منظور بررسی استقلال خطاها از یکدیگر از آزمون دوربین- واتسون استفاده می‌شود(کرامر، ۱۳۹۰: ۲۱۶).

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

برای بررسی این فرض به صورت شهودی میتوان از نمودار کردن توالی متغیر«studentized» در spss استفاده کرد. اما راه مطمئن تر استفاده از آزمون دوربین واتسون میباشد. آماره دوربین واتسون بین ۰ تا ۴ میباشد. اگر بین باقیمانده ها همبستگی متوالی وجود نداشته باشد، مقدار این آماره باید به ۲ نزدیک باشد. اگر به صفر نزدیک باشد نشان دهنده همبستگی مثبت و اگر به ۴ نزدیک باشد نشان دهنده همبستگی منفی میباشد(کرامر،۱۳۹۰: ۲۱۷). در مجموع اگر این آماره بین ۵/۱ تا ۵/۲ باشد، بین خطاها خودهمبستگی وجود نداشته و استفاده از آزمون رگرسیون مناسب می باشد. در جدول ۴-۲۳ نتایج آزمون دوربین واتسن تحقیق قابل مشاهده می باشد.
جدول ۴-۲۳: آزمون دوربین- واتسن

Durbin-Watson

Std. Error of the
Estimate

Adjusted R Square

R Square

R

Model

۲۷/۲

۴۹۵۲۷/۰

۱۸۹/۰

۲۲۳/۰

۴۷۵/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...