۴- ۴. خلاصه بحث
نهاد دولت با انجام وظایف استقرار و حفظ امنیت و استقلال، وضع و اجرای قانون، نظارت و کنترل، اجرا و گسترش عدالت و بقراری و حفظ ثبات نسبی تاثیر خود را بر عملکرد نهادهای جامعه و از جمله نهاد داد و ستد بین‌المللی می‌گذارد. در این قسمت بررسی کردیم که در سه دوره‌ی جاهلیت، صدر اسلام و بعد از آن، وضعیت نهادهای امنیت و استقلال و قانون و نظارت و عدالت و ثبات در جامعه چگونه است و چه تاثیری بر نهاد داد و ستد بین‌المللی می‌گذارد. با آوردن نمونه‌های تاریخی، مشخص شد در صورتی که نهاد دولتی وجود داشته باشد و نهادهای فوق را در جامعه ایجاد نماید و مطابق مقتضیات و شرایط روز، تغییرات و اصلاحات لازم را در آنها به وجود آورد، به دلیل کاهش هزینه‌ی معاملاتی، موجبات رونق و توسعه‌ی نهاد داد و ستد بین المللی را فراهم می‌آورد. دین اسلام با الزام دولت به انجام وظایف فوق، باعث کاهش هزینه معاملاتی و از آنجا بهبود و رونق نهاد داد و ستد بین‌المللی می‌گردد.
فصل پنجم:
نتیجه‌گیری و پیشنهادها
۱- ۵. مقدمه
شایسته است در پایان هر تحقیقی نتایج آورده و در مورد یافته‌های تحقیق بحث و گفتگو شود و پیشنهادات سازنده که حاصل نتایج تحقیق می‌باشد، ارائه گردد. این فصل بر اساس نتایج حاصل از مطالعات انجام شده در فصل سوم و چهارم در پی پاسخگویی به سوال‌های پژوهش می‌باشد. در خاتمه توصیه‌های مفیدی برای دست اندرکاران مربوطه و رهنمودهایی برای جهت‌گیری مطالعات آینده ارائه خواهد شد. بدین منظور ابتدا، مروری بر چارچوب کلی تحقیق صورت می‌گیرد و سپس در خصوص سوال‌های تحقیق بحث خواهد شد. در ادامه به ارائه پیشنهادات کاربردی پرداخته و زمینه‌هایی را که قابلیت تحقیق دارند معرفی می‌شود. در پایان محدودیت‌های تحقیق، مطرح خواهد شد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲- ۵. مروری بر چارچوب کلی تحقیق
پژوهش حاضر در پنج فصل تدوین گردیده است. در فصل اول کلیات تحقیق ارائه شد و مطالبی تحت عناوین بیان مسئله، اهمیت و ضرورت موضوع، اهداف و سوال‌های تحقیق، مدل و روش‌ تحقیق، بیان گردید. فصل دوم مروری بر مبانی نظری و پیشینه تجربی تحقیق می‌باشد. با توجه به اینکه پژوهش حاضر بر اساس دیدگاه نهادی انجام شده است، بنابراین در این فصل به تعریف نهاد و موضوعات مرتبط با نهاد مانند معنی نهاد، تغییر، پیدایش، کارکرد، وظیفه و انواع نهاد، مکتب نهادگرایی و مباحث وابسته به آن مثل هزینه معاملاتی و حقوق مالکیت و همچنین وابستگی به مسیر پرداخته شد. در فصل سوم مروری تاریخی بر چگونگی نهاد داد و ستد بین‌المللی صورت گرفت و این نهاد در دوره‌های قبل و بعد از ظهور اسلام، توصیف شد. به عبارتی دیگر، شرحی از عملکرد نهاد داد و ستد بین‌المللی در دوره‌های یاد شده داده شد. فهرست کالاهای مبادله شده بین مناطق مختلف در آن دوران مشخص شد و بیان شد که این نهاد در آن دوران چه ویژگی‌هایی داشته و تغییراتش در دوران مختلف قبل و بعد از اسلام، چگونه بوده است. در این فصل مشخص شد که نهاد داد و ستد بین‌المللی در دوره‌های مختلف که عوامل متفاوتی بر شرایط جامعه حاکم بوده، تحت تاثیر این عوامل چه تغییراتی یافته و مسیر حرکت و تحولش چگونه بوده است. در فصل چهارم به بررسی نهاد داد و ستد بین‌المللی پرداختیم. هدف از این فصل بررسی نهاد داد و ستد بین‌المللی در دوره‌های یاد شده بود. برای این کار سنجه‌هایی معرفی شدند تا بر اساس آن‌ها، این نهاد مورد بررسی قرار گیرد. برای این کار دو گویه معرفی شد و با مراجعه به تاریخ وضعیت این گویه‌ها در دوره‌های یاد شده مشخص گردید و سپس بیان شد که نهاد داد و ستد بین‌المللی در هر کدام از این دوره‌ها، با توجه به وضعیت این گویه‌ها در این ادوار، چگونه بوده است. در فصل حاضر که فصل پنجم می‌باشد، به بیان یافته‌های پژوهش می‌پردازیم و پاسخ سوالها را می‌دهیم.
۳- ۵. یافته های تحقیق
در این قسمت یافته‌های حاصل از فصل سوم و چهارم را در بخش‌های جداگانه می‌آوریم.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...