۵۰۲/۳

۹۸۱/۱۸

۱

۰۰۰/۰

۰۰۰/۰

۸۷۰/۱۷-

۳۶۳/۲

۱۸۲/۵۷

۱

۰۰۰/۰

۰۰۰/۰

جدول شماره ۴-۳۶ متغیرهایی که وارد معادله شدند، نتایج مربوط به معنی داری و میزان تأثیر هر متغیر مستقل بر متغیر وابسته
در مدل ۱ ، در مورد نسبت بخت هر متغیر می‌توان گفت که افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند احتمال تصمیم سزارین آنها ۴ برابر زنانی است که دارای سطح تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسطه هستند (P<0.001). درآمد رابطه‌ی معنی‌داری را نشان نداد. اما با ورود فرزند قصد شده احتمال سزارین برای زنانی که می‌خواستند یک فرزند داشته باشند بیشتر از بقیه بود ( P<0.001). پس از کنترل اثر تحصیلات، تعداد فرزند قصد شده و درآمد، تعیین کننده‌های معنی‌دار تصمیم سزارین عبارتند از هنجار ذهنی در خصوص سزارین، تصویر بدنی و نقش پزشک. در حالی‌که نگرش نسبت به سزارین، کنترل رفتار درک شده و فردگرایی به ‌عنوان متغیرهای معنی‌دار در مدل باقی نماندند. این مدل نشان داد که با بالا رفتن یک نمره هنجار ذهنی زنان نسبت به سزارین (مبنی بر اینکه سزارین مورد پذیرش بیشتر در اجتماع است)، احتمال تصمیم سزارین ۱۹/۱ برابر می‌شود که این افزایش معنادار است (P<0.01). همچنین با با بالا رفتن یک نمره تصویر بدنی (اهمیت تصویر بدنی در نگاه زن)، احتمال تصمیم سزارین ۴۱۵/۱ برابر می‌شود و این افزایش نیز معنی‌دار است (P<0.001). و در نهایت با بالا رفتن یک نمره به مقیاس نقش پزشک، احتمال تصمیم سزارین ۳۲۸/۱ برابر می‌شود و این افزایش معنی‌دار است (P<0.001). در مدل فوق فردگرایی، نگرش و کنترل رفتاری معنی‌دار نشدند. درحالیکه در مدل رگرسیونی دوم که متغیر هنجار ذهنی و کنترل رفتاری وارد مدل نشدند، نگرش و فردگرایی به‌همراه تصویر بدنی و نقش پزشک به ‌عنوان تعیین کننده‌های تصمیم سزارین در مدل باقی ماندند.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مدل رگرسیونی اول نشان داد که در تصمیم زنان برای سزارین، “هنجارهای اجتماعی در مورد سزارین”، “تصویر بدنی و اهمیت آن” و “نقش توصیه ها و پیشنهادات پزشک “سه تعیین کننده یا فاکتور مهم است. در مدل رگرسیون دیگری که بدون ورود هنجار ذهنی و درک از کنترل رفتاری، مدل برازش گردید متغیرهای نگرش، فردگرایی به همراه تصویر بدنی و نقش پزشک به‌عنوان متغیرهای معنی‌دار در مدل باقی ماندند، لذا می‌توان نتیجه گرفت که متغیرهای نگرش و فردگرایی در حضور هنجار ذهنی و کنترل رفتاری، تاثیر خود را از دست می دهند و در عوض درک از هنجار ذهنی، معنی‌دار می‌شوند. می‌توان نتیجه گرفت که هنجار ذهنی عامل مهمتری از نگرش فردی و کنترل ادارکی رفتار است ولی در نبود هنجار اجتماعی از سزارین، نگرش فردی و فردگرایی تعیین کننده های مهم تصمیم سزارین می باشند.
۴-۶-۲ لگاریتم درستنمایی و ضریب تعیین
جدول شماره‌ی ۴-۳۷ نتایج مربوط به دو آماره لگاریتم درست‌نمایی و ضریب تعیین پزودو (شامل ضریب تعیین کاکس و نل[۴۱] و ضریب تعیین نیجل کرک[۴۲]) را نشان می‌دهد. این ضرایب، تقریب‌های ضریب تعیین R2 در رگرسیون خطی هستند که در اینجا در رگرسیون لجستیک استفاده می‌شود. در رگرسیون لجستیک، چون محاسبه دقیق مقدار ضریب تعیین دشوار است، بنابراین، از مقادیر آماره‌های فوق برای این کار استفاده می‌شود تا مشخص گردد که متغیرهای مستقل توانسته‌اند تا چه میزان از واریانس متغیر وابسته را تبیین کنند. مقادیر آماره‌های ضریب تعیین پزودو بین (۰) تا (۱) نوسان دارد و هر چه مقدار این آماره‌ها به عدد (۱) نزدیک‌تر باشد، نشان می‌دهد که نقش متغیرهای مستقل در تبیین واریانس متغیر وابسته زیاد است و برعکس مقادیر نزدیک به (۰) دلالت بر نقش ضعیف متغیرها در این امر دارد.
در مدل ۱ ملاحظه می‌شود که مقادیر هر دو آماره مربوط به ضریب تعیین پزودو تقریباً بالا (۵۶۸/۰ و ۸۲۳/۰) بوده و این نشان می‌دهد که ۹ متغیر مستقل این تحقیق از قدرت تبیین تقریباً بالایی در خصوص واریانس و تغییرات متغیر وابسته (تصمیم سزارین) برخوردار هستند. در واقع، این متغیرهای مستقل توانسته‌اند بین ۸/۵۶ تا ۳/۸۲ درصد از تغییرات تصمیم سزارین را تبیین کنند. مدل ۲ نیز نشان می‌دهد که ۷ متغیر مستقل این تحقیق از قدرت تبیین تقریباً بالایی در خصوص واریانس و تغییرات متغیر وابسته (تصمیم سزارین) برخوردار هستند. در واقع، این متغیرهای مستقل توانسته‌اند بین ۷/۵۳ تا ۹/۷۸ درصد از تغییرات تصمیم سزارین را تبیین کنند.
جدول شماره ۴-۳۷نتایج مربوط به دو آماره لگاریتم درست‌نمایی و ضریب تعیین پزودو

مدل ۱

مدل ۲

-۲ Log
likelihood

ضریب تعیین کاکس و اسنیل

ضریب تعیین نیجل کرک

-۲ Log Likelihood

ضریب تعیین کاکس و اسنیل

ضریب تعیین نیجل کرک

۴۰۸/۱۱۲

۵۶۸/۰

۸۲۳/۰

۹۹۹/۱۳۳

۵۳۷/۰

۷۸۹/۰

ارزیابی احتمالات پیش بینی شده
پس از اجرای تحلیل رگرسیون لجستیک، می‌توانیم قدرت مدل در تفکیک افراد در طبقات متغیر وابسته را به وسیله‌ی جدول طبقه‌بندی[۴۳] را تعیین کنیم.
جدول شماره ۴-۳۸ که جدول طبقه‌بندی نام دارد، به ما کمک می‌کند تا از طریق ترسیم توافقی پاسخ‌ها در طبقات مشاهده شده و مورد انتظار، عملکرد مدل و قدرت تفکیک افراد در طبقات متغیر وابسته (تصمیم سزارین در برابر تصمیم زایمان طبیعی) را به پاسخ مورد انتظار در همان طبقه نشان دهد. این جدول به ما کمک می‌کند تا میزان عملکرد پیش‌بینی پذیری مدل را ارزیابی کنیم. در این جدول، خانه‌های قطری، تعداد پیش‌بینی‌های صحیح را نشان می‌دهد و خانه‌های خارج از قطر نیز تعداد پیش‌بینی‌های غیرصحیح را نشان می‌دهند. بر اساس نتایج این جدول می‌توانیم به میزان صحت و سقم مدل در طبقه‌بندی افراد پی‌ببریم. همان‌طور که در جدول مشاهده می‌شود، دقت طبقه‌بندی افراد توسط مدل ۱ برابر با ۲/۹۳ درصد است. یعنی ۲۳۴ نفر از زنانی که تصمیم سزارین داشتند و ۸۱ نفر از زنانی که تصمیم زایمان طبیعی داشتند، به درستی تفکیک شده اند. به عبارتی۱۲ نفر از زنانی که تصمیم سزارین دارند به اشتباه در گروه زنانی که تصمیم زایمان طبیعی دارند وارد شدند و بر عکس۱۲ نفر از زنانی که تصمیم زایمان طبیعی دارند در گروه زنانی که تصمیم سزارین دارند قرار گرفته‌اند. بنابراین با اطمینان ۲/۹۳ درصد می توانیم بگوییم با بهره گرفتن از مجموع ۹ متغیر مستقل در این تحقیق ، قادریم تغییرات تصمیم سزارین را در زنان مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر اصفهان در سال ۱۳۹۳ تبیین نماییم. دقت طبقه‌بندی افراد توسط مدل ۲ برابر ۷/۹۱ است. یعنی ۲۵۵ نفر از از زنانی که تصمیم سزارین داشتند و ۷۷ نفر از زنانی که تصمیم زایمان طبیعی داشتند، به درستی تفکیک شده اند. به عبارتی۱۴ نفر از زنانی که تصمیم سزارین دارند به اشتباه در گروه زنانی که تصمیم زایمان طبیعی دارند وارد شدند و بر عکس۱۶ نفر از زنانی که تصمیم زایمان طبیعی دارند در گروه زنانی که تصمیم سزارین دارند قرار گرفته‌اند.. بنابراین با اطمینان ۷/۹۱ درصد می توانیم بگوییم با بهره گرفتن از مجموع ۷ متغیر مستقل در این تحقیق ، قادریم تغییرات تصمیم سزارین را در زنان مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر اصفهان در سال ۱۳۹۳ تبیین نماییم.
جدول شماره ۴-۳۸ جدول طبقه بندی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...