۹۴۲۹/۶۲۳(b)

۳۱۴۳/۸(b)

۲۰۰۰/۱۸(a)

۲۸۰۰/۲۰۴(a)

N3

۷۲۰۰/۵۱(b)

۵۱۰۲/۸(a)

۵۳۵۶/۶۵۱(a)

۹۷۷۸/۸(a)

۰۶۶۷/۲۰(b)

۵۴۰۰/۲۰۲(a)

N4

داده ها متوسط سه تکرار می باشد میانگین هایی که حدأقل دارای یک حرف مشترک هستند بر مبنای آزمون چند دامنه ای دانکن در سطح احتمال ۵ درصد تفاوت معنی داری ندارند.
۴-۲-۳- تعداد پنجه:
با توجه به نتایج تجزیه واریانس مشاهده می شود که تاثیر کود اوره و تراکم بوته بر روی پنجه زنی معنا دار است وهمچنین در بررسی اثرمتقابل تراکم و کود اوره بر روی این صفت اختلاف معنی داری مشاهده شد(جدول ۴-۱).نتیجه مقایسه میانگین دانکن برای تراکم ها نشان داد که تراکم اول با ۹/۹ پنجه دارای بیشترین(a ) و تراکم سوم با ۸ پنجه دارای کمترین تعداد پنجه در بوته می باشد(جدول ۴-۳).مقایسه میانگین برای سطوح کود اوره نشان داد که کود اوره سطح چهارم با ۱۲ پنجه بیشترین(a) و کود اوره سطح اول با ۶ پنجه دارای کمترین تعداد پنجه در بوته می باشد(جدول۴-۴). کود از ته از عناصر ضروری برای پنجه زنی است که با افزایش آن پنجه در زاویه برگ ها تولید می شود،ازت افزایش یابد رشد رویشی و برگ بیشتری تولید می شود و از پنجه های بیشتری نیز به وجود می آید.(۸۷).

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

سورگوم گیاهی راتون است و با افزایش ازت پنجه های ثانویه تولید می کند. تراکم تا زمانی که نور به برگ های پایینی برسد پنجه زنی را افزایش می دهد ولی بارسیدن به شاخص سطح تخریب نوری اکسین کاهش می یابد لذا اکسین باعث غالبیت انتهایی و قطع پنجه زنی می شود که با نتایج فوق مطابقت دارد)۲۹).نتایج نشان داد بیشترین تعداد پنجه در سطح چهارم کود اوره و سطح اول تراکم به دست آمد(نمودارهای ۴-۷, ۴-۸, ۴-۹).

نمودار۴-۷-اثر تراکم بوته بر تعداد پنجه درهر بوته
کود(کیلوگرم در هکتار)
نمودار۴-۸-اثر کود اوره بر تعداد پنجه درهر بوته

نمودار۴-۹-اثر متقابل تراکم بوته و کود اوره بر تعداد پنجه درهر بوته
اجزاء عملکرد: ۴-۳
وزن ساقه: ۴-۳-۱
بر اساس جدول تجزیه واریانس (۴-۲) اثر تراکم وکود اوره بر روی وزن ساقه اختلاف معنی داری را نشان داد و نیز اثر متقابل تراکم و کود اوره برای این صفت در سطح احتمال ۱ درصد معنی دار می باشد. نتیجه مقایسه میانگین دانکن نشان داد که تراکم سوم دارای بیشترین(a )میزان وزن ساقه بود و تراکم اول دارای کمترین وزن ساقه بود(جدول ۴-۳) همچنین نتیجه مقایسه میانگین برای کود اوره نشان داد که اوره سطح چهارم دارای بیشترین وزن ساقه بود و اوره سطح اول دارای کمترین وزن ساقه بود(جدول۴-۴).نتایج مقایسه میانگین برای متغیر وزن ساقه نشان داد که بین سطوح مختلف تراکم و همچنین بین سطوح کود اوره اختلاف معنی داری در سطح احتمال ۵ درصد وجود دارد بدین معنی که در گروه های مختلف قرار می گیرند(جدول ۴-۳ و ۴-۴)
کود اوره باعث افزایش رشد رویشی می شود که از طریق افزایش طول میان گره ها صورت می گیردو لذا وزن کل ساقه را افزایش می دهد. با افزایش تراکم تخریب نوری اکسین کاهش می یابد و رشد ساقه بیشتر می شود که پیامدآن‌افزایش‌وزن‌ساقه‌است.
در این آزمایش بالاترین وزن ساقه(۹۰۰گرم) در کود اوره سطح چهارم و تراکم سوم به دست آمد در حالی که سطح اوره اول و تراکم سطح اول کمترین وزن ساقه(۴۰۰گرم) را داشت(نمودار ۴-۱۰).

نمودار۴-۱۰-اثر تراکم بوته بر وزن ساقه درهر بوته

نمودار۴-۱۲-اثر متقابل تراکم بوته و کود اوره بر وزن ساقه درهر بوته
۴-۳-۲- وزن برگ:
نتایج تجزیه واریانس(جدول ۴-۲)نشان داد که اثرتراکم بر روی وزن برگ در سطح احتمال۱درصد معنی دارشده است همچنین دربررسی نتایج تجزیه واریانس (جدول۴-۲) اثر کود اوره برروی وزن برگ در سطح احتمال ۱ درصد اختلاف معنی داری مشاهده شد ولی اثر متقابل تراکم و کود اوره بر روی وزن برگ در سطح ا حتمال ۵ درصد معنی دار شد.نتایج مقایسه میانگین دانکن نشان داد که در هر ۳ تراکم میانگین وزن برگ اختلاف معنی داری را نشان نداد یعنی در یک گروه قرار گرفتند و تراکم اول با ۵/۹ گرم بیشترین(a) و تراکم سوم با ۵/۷ گرم کمترین میانگین وزن برگ را داشتند(جدول ۴-۳) نتیجه مقایسه میانگین برای سطوح مختلف کود اوره نشان داد که کود اوره سطح سوم و چهارم بیشترین(a) و کود اوره سطح اول دارای کمترین میانگین وزن برگ می باشد(جدول ۴-۴).
هنگامی که گیاه هنوز کوچک است تا اواسط فصل رشد،افزایش وزن خشک گیاه به افزایش سطح و وزن برگ بستگی دارد اما با ورود گیاه به مرحله زایشی از تولید برگ ها کاسته می شود همچنین به علت سایه اندازی برگ های بالایی و کاهش فتو سنتز برگ های پایینی و انتقال مواد فتوسنتزی به دانه ها و نهایتا ریزش برگ ها از وزن آن ها کاسته می شود وزن برگ تیمار های مختلف از روند مشابهی پیروی می کند و در مرحله گلدهی به حداکثر رسیده است. نتایج این بررسی نشان داد حداکثر وزن برگ در سطح سوم کود اوره و تراکم سطح اول به دست آمد. همانطوری که در( نمودار های۴-۱۳, ۴-۱۴ و ۴-۱۵)آمده است

نمودار۴-۱۳-اثر تراکم بوته بر وزن برگ درهربوته
کود(کیلوگرم در هکتار)
نمودار۴-۱۴-اثر کود اوره بر وزن برگ درهر بوته
نمودار ۴-۱۵-اثر متقابل تراکم بوته وکود اوره بر وزن برگ در هربوته
وزن سنبله: ۴-۳-۳
بر اساس نتایج تجزیه واریانس اثر تراکم بر وزن سنبله درسطح احتمال ۵ دزصد اختلاف معنی داری را نشان نداد ولی اثر کود اوره و اثر متقابل کود اوره و تراکم در سطح احتمال ۱ درصد برای این صفت معنی دار بود(جدول۴-۲).
نتیجه مقایسه میانگین دانکن برای تراکم ها نشان داد تراکم دوم با ۷۴ گرم دارای بیشترین(a ) میانگین وزن سنبله و تراکم اول با ۴۸ گرم دارای کمترین میانگین وزن سنبله می باشد(جدول۴-۳).نتیجه مقایسه میانگین برای کود اوره نشان داد اوره سطح سوم با ۷۸ گرم دارای بیشترین( a) و اوره سطح چهارم با ۵۲ گرم دارای کمترین میانگین وزن سنبله می باشد(جدول ۴-۴).در این بررسی بیشترین وزن سنبله از تراکم دوم و اوره سطح سوم و کمترین وزن سنبله از تراکم اول و اوره سطح اول به دست آمد(نمودار۴-۱۶, ۴-۱۷و -۱۸).
نتایج مطالعه ای نشان داد با افزایش تراکم وزن هزار دانه کاهش می یابد و نهایتا وزن سنبله را کاهش می دهد.احتمالا علت کاهش وزن سنبله با افزایش تراکم به دلیل رقابت زیادتر برای دریافت تشعشع فعال فتوسنتزی و مواد غذایی می باشد(۲۶). افزایش کود ازته بیش از حد مطلوب نیز باعث افزایش رشد رویشی وشاخص سطح برگ می شود که انتقال مواد فتوسنتزی به قسمت های پایین به دلیل رقابت افزایش می یابد (۳۸). که با نتایج فوق مطابقت دارد
نمودار۴-۱۶-اثر ثر تراکم بوته بر وزن سنبله درهر بوته
کود(کیلوگرم در هکتار)
نمودار۴-۱۷-اثر کود اوره بر وزن سنبله درهر بوته
نمودار۴-۱۸-اثر متقابل تراکم بوته وکود اوره بر وزن سنبله درهر بوته
۴-۴- شاخص های رشد:
۴-۴-۱- شاخص سطح برگ(LAI[11]):
نتایج این بررسی نشان داد که حداکثر شاخص سطح برگ برای ذرت خوشه ای در حدود۱۰۰۹ درجه روز رشد مشاهده می شود.
در تراکم های بالای گیاهی رقابت در مراحل اولیه رشد باعث کاهش زود هنگام آهنگ رشد نسبی می شود،همچنین رشد طی یک فصل کامل زراعی باعث گسترش بیشتر وسریعترسطح برگ شده و از این نظر افزایش تراکم موجب کاهش شاخص سطح برگ( LAI)می گردد(۳۰).شاخص سطح برگ نشان دهنده میزان قابلیت گیاه در جذب انرژی تشعشعی و تبدیل آن به ماده خشک می باشد. به طور کلی و در اکثر گیاهان زراعی روند تغیرات شاخص سطح برگ نسبت به GDD بدین صورت است که در ابتدا دارای یک رشد بطئی است و بعد با افزایش GDD تجمعی با یک رشد سریع روبرو است تا این که به حداکثر می رسد و نیز در نیز در نهایت با یک کاهش رشد بطئی مواجه است. افزایش LAI را میتوان به بزرگ تر شدن و توسعه یافتن برگ ها و کاهشLAI را به زرد شدن برگ ها و ریزش آنها نسبت داد.
روند تغییرات شاخص سطح برگ نسبت به افزایش درجه روز رشد برای کلیه تیمارها بر اساس شکل های (۴-۱۹, ۴-۲۰) از روند کلی پیروی نموده است.مقایسه منحنی های شاخص سطح برگ سه تراکم(شکل ۴-۱) نشان داد کهLAI مربوط به تراکم سوم(۳۳۰۰۰ بوته در هکتار)از ۵۰۰ درجه روز بعد از کاشت تا انتهای فصل رشد نسبت به دو تراکم(۲۰۰۰۰ و۲۵۰۰۰ بوته در هکتار) دیگر برتر بوده و مدت زمان بیشتری در حداکثر باقی مانده است و شاخص سطح برگ به صورت سیگموئیدی بر حسبGDD افزایش یافته است به عبارت دیگر با افزایش تراکم میزان شاخص سطح برگ افزایش یافته است(شکل ۴-۱۹). در مطالعه ای میان تراکم های ۵/۴ ۷۵/۶ و ۹ بوته در متر مربع بالاترین میزان شاخص سطح برگ از بالاترین تراکم بوته به دست آمد.کاکس و همکاران (۶۶) با توجه به اینکه عمده ترین عامل موثر در رشد و تولید گیاهان زراعی میزان جذب نور توسط برگ ها و تبدیل آن به مواد فتوسنتزی است لذا افزایش میزان سطح برگ در مزرعه باعث افزایش میزان جذب نور خواهد شد و در نهایت منجر به افزایش عملکرد می گردد. در مراحل اولیه رشد بوته کم بوده و تفاوتی بین شاخص سطح بر گ مشاهده نمی گردد و توسعه شاخ و برگ در گیاه چندان زیاد نیست بنابر این طبیعی است که حداکثر تفاوت در این آزمایش از این زمان به بعد باشد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...