– حذف یا از میان برداشتن هر نوع سد یا مانع مانند محدودیت‌هاى تجارى و قراردادهائى که بین شرکت‌هاى هواپیمائى بسته مى‌شود، که در مسیر رشد صنعت جهانگردى قرار مى‌گیرد.
۳-۶-۶٫ اتحادیهٔ هواپیمائى بین کشورهاى حوزهٔ اقیانوس آرام[۳۰]
این اتحادیه در سال ۱۹۵۱ تشکیل شد و بیش از ۲۰۰۰ عضو دارد که به سازمان‌هاى بخش خصوصى و عمومى تعلق دارند. مأموریت اصلى این اتحادیه در چارچوب و محدودهٔ یک منطقهٔ مشخص تعیین مى‌شود؛ و آن عبارت است از افزایش رشد، ارزش و کیفیت جهانگردى و مسافرت‌هائى که در درون و به کشورهاى حوزهٔ آسیائى اقیانوس‌ آرام صورت مى‌گیرد. محدودهٔ این حوزه از آمریکاى‌شمالى (مکزیک) به طرف غرب تا آسیاى‌جنوبى و از طرف شمال تا قطب تعیین مى‌شود.
۳-۶-۷٫ بانک‌ بین‌المللى ترمیم و توسعه
بانک بین‌المللى ترمیم و توسعه[۳۱] از مشهورترین سازمان‌هاى بین‌المللى است که به‌صورت مستقیم بودجهٔ طرح‌هاى مربوط به جهانگردى را تأمین مى‌کند که اغلب آن را بانک جهانى[۳۲] مى‌نامند. این بانک در سال ۱۹۴۵ تأسیس شد و دولت‌هاى ۱۷۴ کشور در آن مشارکت نمودند. بانک جهانى یک سازمان تخصصى وابسته به سازمان ملل است. به‌طور کلی، بانک جهانى براى طرح‌هاى زیربنائى در زمینهٔ توسعهٔ جهانگردى وام‌هائى مى‌پردازد، ولى اصولاً به‌صورت مستقیم درصدد اجراء چنین طرح‌هائى برنمى‌آید. معمولاً کشورهاى در حال توسعه چنین وام‌هائى را دریافت مى‌کنند. (وای گی ،۱۳۷۷،ص ۴۱۹)
۳-۷٫ نگاهی به قرارداد عمومى تجارت در ارائهٔ خدمات گردشگری
همواره توانائى ملی، قدرت کشور، امتیازات ویژه و ویژگى‌هائى که موجب بالندگى یک کشور مى‌شد، تعیین‌کنندهٔ روابط اقتصادى بین آن کشور و کشورهاى دیگر بوده است. کشورها در طول تاریخ تئورى‌ها و رویه‌هائى را پذیرفته‌اندکه موجب افزایش توان با قدرت ملى کشور مى‌شدند.
رویه‌ها و تئورى‌هاى حمایتى[۳۳] اصولاً موجب حمایت از اقتصاد ملى کشور و مانع از ورود یا خروج کالاهاى خارجى مى‌شود، تا محصولات و خدمات داخلى کمتر با وضع رقابتى روبه‌رو شوند. براى مثال، کشور ‘الف’ که صنعت پولادسازى آن در برابر صنعت ذوب فلزات کشور ‘ب’ مورد حمایت قرار مى‌گیرد، به‌موجب قوانین، مانع از ورود محصولات و تولیدات کشور ‘ب’ به کشور ‘الف’ مى‌شود و در چنین شرایطى کشور ‘الف’ مى‌تواند محصولات را (بدون وجود رقیب) با هر کیفیتى به بازارهاى داخلى عرضه کند.
بدیهى است که در مرحلهٔ عمل وضع بدین‌گونه درمى‌آید که کشور ‘ب’ هم در برابر اقلام خاصى از محصولات و تولیدات کشور ‘الف’ مقرراتى را به اجراء درآورد و مانع از ورود برخى از اقلام بشود؛ بدین‌گونه، استراتژى‌هاى حمایتى همانند یک شمشیر دولبه عمل مى‌کنند که به هر دو طرف ضربه مى‌زند و هر کشورى را وادار مى‌کنند عمل متقابل انجام دهد.
طرفداران رویه‌ها و تئورى‌هاى تجارت آزاد[۳۴] به این جنبه از مسئله اصولى تئورى حمایتى اشاره مى‌کنند و یادآور مى‌شوند که جریان آزاد تجاری، در نهایت، به سود همهٔ کشورها است. در ادامهٔ مثال بالا، باید بگوئیم، اگرچه امکان دارد کشور ‘الف’ شاهد اندکى رکود در صنعت پولادسازى در صفحهٔ بازار آزاد باشد، ولى افزایش متناسب در صدور محصولات به کشور ‘ب’ براى محصولاتى که این کشور از کشور ‘ب’ وارد مى‌کند، مى‌تواند مانع از این رکود شود، و در بلندمدت هر دو کشور از کشور ‘ب’ وارد مى‌کند، مى‌تواند مانع از این رکود شود، و در بلندمدت هر دو کشور شاهد رشد بیشترى خواهند بود.
طرفداران تجارت آزاد این نکته ار یادآور مى‌شوند ک هر کشورى (به سبب وجود منابع طبیعی، هزینه‌هاى دستمزد و سرمایه و سایر عوامل) مى‌تواند تنها در زمینه‌هاى خاصى از کارآئى بالا برخوردار باشد. به همین سبب، تجارت آزاد، سیستم اقتصاد بین‌المللى را قادر مى‌سازد تا از این کارآئى‌ها بهره‌مند شود. امکان دارد کشور ‘ب’ تولیدات فلزى خود را با هزینه‌اى برابر با نصف هزینهٔ کشور ‘الف’ تولید کند، که در این‌‌صورت مردم کشور ‘الف’ تنها از این مزیت بهره‌مند خواهد شد. اگر این دو کشور رابطهٔ آزاد تجارى با هم داشته باشند، مردم کشور ‘الف’ محصولات فلزى را به قیمتى ارزان‌تر و سایر اقلام مورد نیاز را به قیمتى گران‌تر خواهند خرید. مى‌توان به راحتى مشاهده کرد که اعمال محدودیت بر تجارت آزاد به‌صورت مستقیم در هزینه با بهاء تمام‌شدهٔ محصولات و خدمات جهانگردى اثر مى‌گذارد، که مى‌توان اثر آن را در هزینهٔ ساخت هتل تا تولید و توزیع مواد مورد نیاز مسافر و جهانگرد مشاهده کرد.
مقاوله‌نامه‌هاى تجارى[۳۵] قراردادهائى رسمى هستند که به‌موجب آن کشورهاى امضاءکننده حقوق و شرایط تجارت را بین خود تعیین مى‌کنند. در این قراردادها حق مالکیت خارجى‌ها در کشور، مالیات سرمایه‌گذارى‌هاى خارجی، وام‌هائى که به شرکت‌هاى خارجى داده خواند شد، مقررات گمرکی، روابط بازرگانى به‌هنگام جنگ و نوع فعالیت نمایندگى‌هاى سیاسى مشخص خواهد شد. کشورهائى که با یکدیگر روابط عمدهٔ اقتصادى دارند. قراردادهاى تجارى امضاء مى‌کنند، که به اندازهٔ قراردادهاى بازرگانى[۳۶] رسمى نیست، ولى بلندمدت‌تر است. قراردادهاى تجارى در زمینه‌هائى چون تعرفهٔ گمرکی، حق انتشار، قوانین بازرگانى و محدود نمودن محصولات خاص بسته مى‌شود.
در زمان کنونی، قرارداد عمومى تعرفه و تجارت[۳۷] از مهم‌ترین قراردادهاى تجار است. بسیارى از کشورها متوجه وجود مسئله‌هائى در سیاست‌هاى حمایتى شدند، به‌ویژه مسئله‌هائى که موجب شده بود در جنگ جهانى اول و دوم محدودیت‌هاى تجارى به‌وجود آید. قرارداد عمومى تعرفه و تجارت در اکتبر ۱۹۴۷ بین ۲۳ کشور بسته شد و سند آن به امضاء رسید که دفتر مرکزى آن در ژنو قرار دارد. قرارداد عمومى تعرفه و تجارت با این هدف به‌وجود آمد که بسیارى از سندهائى را که بر سر راه تجارت کشورها قرار داشت از میان بردارد و تعرفه‌هاى گمرکى را کاهش دهد. ظرف چندین گردهمائى یا کنفرانس‌ تجارى که برپا شده، شرکت‌هاى عضو کوشیدند مسئله‌ها و مشکلاتى را حل کنند. آخرین گردهمائى در سال ۱۹۸۶ در اوروگوئه شروع به‌کار کرد و در آوریل ۱۹۹۴ قرارداد عمومى تعرفه و تجارت منحل شد، و پس از تجدید سازمان آن را سازمان تجارت جهانى نامیدند.
اهمیتى که گردهمائى اوروگوئه داشت این بود که، در مورد جهانگردی، قرارداد عمومى تجارت در ارائهٔ خدمات تشکیل شد. این قرارداد، برعکس گات، به دادوستدهاى خدماتى توجه مى‌کند و به مسئله‌هائى مى‌پردازد که بیشتر زمینهٔ جهانگردى دارد. این قرارداد از اول ژانویهٔ ۱۹۹۵، به اجراء درآمد و به مسئله‌هائى چون قوانین، مقررات و عملیات اجرائى کشورهاى عضو مى‌پردازد و خدمات را به روش‌هاى زیر تأمین مى‌کنند:
– ارائه خدمت از یک سرزمین به سرزمین دیگر (مانند عملیات مربوط به گردش‌هاى دسته‌جمعى و ارائه کمک‌هائى در زمینهٔ امور مسافرتی).
– خدماتى که یک سرزمین به یک گروه از مصرف‌کنندگان متعلق به سرزمین دیگر ارائه مى‌کند (مانند مسافران بین‌المللى و جهانگردان).
– ارائهٔ خدمات از طریق سازمان‌هاى بازرگانى یک گروه در یک سرزمین به گروه دیگرى در سرزمینى دیگر (مانند دائر کردن شعبه با دفتر نمایندگى در خارج از کشور).
– ارائه خدمت به‌وسیلهٔ افراد ملت در یک سرزمین به ملت سرزمین دیگر (مانند مشاوره). (وای گی ، چاگ ،۱۳۷۷،ص ۴۱۹)
۳-۸٫ مسئله هایی برای سال ۲۰۰۰ و بعد از آن

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

هنگامی که روم مرکز جهان غرب بود این گفته ی تاریخی رواج پیدا کرد که “همه ی راه ها به روم ختم می شود” ، جمله ی مزبور زبان حال وضعیتی است که در این صده همه ی تلاش های مربوط به جهانگردی در دو ضمینه رشد و پایداری دارند. این دو مسئله در کانون انتظاری است که ما از نظر اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و ساختار محیطی جامعه، کشور و منطقه ای از جهانگردی داریم. در این مورد اتفاق نظر وجود دارد که صنعت جهانگردی کمکان با سرعت زیادی گسترش و توسعه می یابدو این روند در سده ی بعدو پس از آن نیز ادامه خواهد یافت. انگیزه ی هر چه باشد تنها به همین علت که مردم به مسافرت خواهند رفت، بدون تردید مسافرت تجربه ای بسیار ارزشمند و مطلوب مردم بر کره ی زمین خواهد بود. پیشرفت تکنولوژی و برنامه ریزی ایم امکان را بوجود می آورد که افراد بتوانند در سطح بین المللی و بر سطح کره ی زمین مسافرت کنندو تعداد بیشتری از جمعیت جهان توان چنین ماری را خواهند داشت. بنابراین، در مورد یک آینده قابل پیش بینی ، صنعت جهانگردی و مسافرت به رشد و توسعه خود ادامه خواهد داد.
نمی توان رشد را یک امر مسلم و قطعی به حساب آورد، زیرا مکان ها و منطقه های جغرافیایی پس از رشد و رسیدن به حد اشباع دریافتند که مصرف کنندگان محصولات و خدمات جهانگردی به طرف داری از ره آوردها و چیز هایی برخواسته اند که سازمان ها و مکان های رقیب ارائه می کنند. گذشته از این، به هنگام تعیین مزایایی که صنعت جهانگردی می تواند (یا نمیتواند) به محیط و جامعه میزبان برساند ، نوع و کیفیت رشد به صورت مسوله های اصلی و زیر بنایی در می آید.
مسئله های مربوط به بهبود کیفیت، که آینده جهانگردی در گرو آن است, در کانون یا قلب پایداری قرار دارد. از این دیدگاه، یاداوری این نکته لازم استکه این ویژگی شامل حال همه ی ارکان و اجزای تشکیل دهنده ی جهانگردی می شود یعنی بهبود کیفیت حمل و نقل ، مهمان داری، محل اقامت و محصولات و خدماتی که در این ضمینه ارائه می شود. جهانگرد انتظار داردکه در هر مورد تجربه ای عالی بیاموزد و همواره هرچیزی را که با آن سرو کار دارند دارای بالا ترین کیفیت باشد. برای تامین چنین هدفی ، پژوهش های جهانگردی می تواند در صفحه ی ارائه ی مبنای دانش لازم جهت دست یازیدن به مسئله ذی ربط و بسیار پیچیده نقشی بسیار حیاتی ایفا کند.
در بحث در مورد چرخه ی زندگی یک منطقه جغرافیایی یا مقصد مسافر این موضوع روشن شد که رشد و موفقیت چیزی جز طی مراحل انتقالی از فرایند توسعه نیست. رشد و موفقیت می تواند موجب بروز مسئله هایی چون افزایش جمعیت،ازدحام،شلوغی،توسعه بیش از حد،سوداگری افراطی،از خودبیگانگی جامعه و این قبیل مسئله ها شودکه در نتیجه موجب می گردد آن مکان پس از رسیدن به یک نقطه اوج سیر نزولی طی کندو به قهقرا برود.
برخی از متخصصان در تفسیر کارل مارکس یادآور شدند که جهانگردی افسارگسیخته یا بدون کنترل در خود بذر تخریب پنهان کرده است. در جهانگردی پایدار از طریق تجدید نظر در اولویت ها و تغییر مسیر رویه ها و سوق دادن امور به سویی که در دوره های بلند مدت بین پدیده ی رشد و پایداری عوامل محیطی نوعی توازن و تعادل برقرار گردد ، از چنین مسئله هایی اجتناب خواهد شد.
در واقع کلید رمز مکان هایی (مقصد مسافر) که در آن به تازگی کیفیت محصول کاهش یافته و در نتیجه مسافران و جهانگردان رو به سوی مکان هایی آورده اند که از برنامه ریزی بهتر و محیط سالم تر بهره مندند، در دست این دیدگاه بلند مدت است. (وای گی،۱۳۷۷،ص ۴۸۵)
۳-۹٫ منابع انسانی چه نقشی در رشد جهانگردی دارند؟
یکی از مزایای بالقوه و مهم صنعت جهانگردی این است که باعث ایجاد شغل می شود، اغلب امیدی در ایجاد شغل به ساکنان منطقه داده می شود موجب می گردد تا مقاومت دولتی در این باره که آیا باید به توسعه ی جهانگردی کمک کرد یا خیر , نیکو بیندیشند.در برخی از مناطق جغرافیایی، این صنعت با کمبود نیروی کار روبه رو می شود ، در این صورت باید نیروی کار وارد کرد، هم از مناطق دیگر کشور و هم از خارج و بدین گونه نیروی کار شایسته و لازم را تامین کرد این چنین فعالیت هایی موجب اثرات مهمی در جامعه می شود.
۳-۱۰٫ جهانگردی پایدار
صنعت جهانگردی پیشاپیش فعالیت هایی قرار می گیرد که در جهت تغیر اولویت ها و اقدامات سنتی انجام میشود و موجب ویرانی محیط و فرهنگی می شود.در سالهای کنونی این تلاش ها بیشتر متمرکز و ملموس شده است و نتایج نوید بخشی را به بار آورده است . صنعت مزبور سنگ بنای تلاش های ملموس را بر زمین نهاده استتا در سده ی بعد به پایداری دست یابد.از جمله کنفرانس ۱۹۹۷ وزرای جهانگردی کشور های آسیایی حوزه اقیانوس آرام در مورد جهانگردی و محیط که در مالدیو تشکیل شد و در مورد مسئله فرهنگی در رابطه با جهانگردی پایدار توجه شد.به ویژه ضرورت احساس می شود که در این تلاش ها باید در حفظ محیط هایی که مقصد مسافران و جهانگردان است کوشید. همچنین در این بیانیه به همکاری بین دو بخش خصوصی و عمومی برای تقویت پایداری تاکید می شود. (وای گی ،۱۳۷۷،ص ۴۹۳)
۳-۱۱٫ نگاهی به زیرساختهای گردشگری الکترونیک
۳-۱۱-۱٫ رشد اینترنت
اینترنت از تحقیقات اولیه روی نمونه ای ازمایشی شروع شد و به یک سیستم مخابراتی جهانی که تمام کشور های دنیا را بهم متصل کرده است مبدل شد. به عنوان مثال نمودار ۳-۳ چگونگی رشد اینترنتی را نمایش می دهد. این شکل تعداد کامپیوتر های متصل شده به هم را از طریق اینترنت ، حسب تابعی از زمان (سال های بین ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۰) را به نمایش گذاشته است. محور yها در این نمودار خطی نشان دهنده مقادیر بین صفر تا هشتاد میلیون است.
نمودار های خطی تا اندازه ای فریبنده اند چرا که جزئیات را پنهان می کنند. مثلا این نمودار جزئیات رشد اولیه اینترنت را پنهان کرده و به نظر می رسد که اینترنت تقریبا تا سال ۱۹۹۰ رشدی نداشته و همه رشد آن در چند سال اخیر به وقوع پیوسته و در سال ۲۰۰۰ بیشترین رشد را داشته است. در واقع نرخ میانگین کامپیوتر های افزوده شده به اتصال اینترنت در سال ۱۹۹۸ به بیش از یک کامپیوتر بر ثانیه رسیده است. بر خلاف آن چیزی که نمودار نشان می دهد این رشد در سال های اخیر شروع نشده است برای فهم این نمودار بهتر است به نمودار ۳-۴ توجه کنیم.

شکل ۳-۲ نمودار اندازه گیری رشد جهانی اینترنت به وسیله تعداد کامپیوترهای متصل شده به اینترنت در هر سال از ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۰ ، محور Y ها بر حسب میلیون کامپیوتر اندازه گیری شده است .( کامر،۱۳۸۰، ص۶)
شکل ۳-۳ نمودار رشد اینترنت از ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۰ با مقیاس لگاریتمی که رشد نمایی آن را نمایش می دهد .(کامر، ۱۳۸۰، ص۷)
نمودار شکل ۳-۴ از مقیاس لگاریتمی استفاده می کند و محور Y ها در آن بر حسب لگاریتم مقادیر نشان گذاری شده است . به عنوان مثال اولین علامت گذاری معروف عدد۱۰ ، دومین ۱۰۰ و بهمین ترتیب علامت گذاری های بعدی توان های بعدی عدد ۱۰ می باشند.
نمودار ۳-۴ با اینکه با مقایسه لگاریتمی ترسیم شده ، تقریبا به شکل خاصی است و به این معنی است که در دو دهه ی اخیر از رشد تقریبا نمایی برخوردار بوده است و بین هر ۹ تا ۱۲ ماه اندازه آن دو برابر شده است. (کامر، ۱۳۸۰، ص۷)
۳-۱۱-۲٫ ماهواره ها
ماهواره یک فرستنده – گیرنده دارد که شامل یک گیرنده و یک فرستنده رادیویی است.فرستنده-گیرنده موج رادیویی ورودی رادریافت و تقویت می کندو سیگنال تقویت شده را در زاوی ای که اندکی با موج ورودی تفاوت دارد به سمت زمین پس می فرستد. مثلا یک ایستگاه زمینی در یک طرف اقیانوس سیگنالی را به ماهواره ارسال می کند و ماهواره آن را در ایستگاه زمینی در طرف دیگر می فرستد.
چون قرار دادن یک ماهواره مخابراتی در مدار زمین گران تمام می شود ، یک ماهواره عموما شامل چندین فرستنده-گیرنده مستقل است (معمولا ۶تا۱۲). هر فرستنده-گیرنده در یک فرکانس رادیویی کار می کند (یک کانال) و بنابراین چندین ارتباط به طور همزمان امکان پذیر می گردد. بعلاوه نظر به اینکه یک کانال ماهواره می تواند به طور مشترک استفاده شود مشترک متعددی از آن بهره می برند.
به چندین حالت در نزدیکی های سطح زمین قرار میگیرند که میتوان به عنوان مثال گفت که در نزدیکی های سطح زمین به تعداد زیادتری قرار می گیرند و یا در فاصله ای دور از سطح زمین با تعداد کمتر با ایستگاههای زمینی در ارتباط می باشند و میتوانند کار نقل و انتقال اطلاعات وب سایت ها را برعهده داشته باشند. (کامر، ۱۳۸۰، ص۴۹)
۳-۱۱-۳٫ پست الکترونیک
پست الکترونیک یا ایمیل[۳۸] در اصل به عنوان شیوه ای توسعه یافته برای مکاتبات معمول اداری تهیه شده است. به عبارت دیگر سیستم های اولیه ایمیل بدینگونه ساخته شده بودند که برای یک شخص امکان ارتباط با همکاران محیط اداری را فراهم می آورند. وی پیغامی را ایجاد کرده افراد دیگر را به عنوان مقصد انتخاب کرده , سپس نرم افزار ایمیل نسخه ای از آن پیغام را برای هریم نقصد ها ارسال می کند.
امروزه سیستم پست الکترونیک تحولاتی نسبت طرح اولیه پیدا کرده و عملیات پیچیده ای را به طور اتومانیک انجام می دهد. بویژه چون برنامه های کامپیوتری می توانند به پیغام های ایمیل پاسخ گویند، کاربرد های متنوعی برای پست الکنرونیک می توان در نظر گرفت. مثلا یک شرکت می تواند برنامه ای کامپیوتری نصب و اجرا نماید که به در خواست های اطلاعات که از طریق ایمیل می رسند به طور اتوماتیک پاسخ گویند. یعنی یک کاربر برنامه ی درخواست را برای برنامه فرستاده و در پاسخ ، اطلاعات مورد نظر را دریافت می کند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...