۱-۴-۲ اهداف فرعی پژوهش
۱- تعیین ارتباط بین رشد شرکت با اقلام تعهدی اختیاری شرکت­ها.
۲- تعیین ارتباط بین انعطاف ­پذیری مالی با اقلام تعهدی اختیاری شرکت­ها.
۱-۵ فرضیه ­های پژوهش
این پژوهش دارای دو فرضیه اصلی به صورت زیر می­باشد:
۱- بین رشد شرکت و اقلام تعهدی اختیاری شرکت­ها رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
۲- بین انعطاف پذیری مالی و اقلام تعهدی اختیاری شرکت­ها رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
۱-۶ تعاریف متغیرهای پژوهش
در این تحقیق متغیرهای مستقل رشد شرکت و انعطاف­پذیری مالی می­باشد. هم چنینمتغیر وابسته این پژوهش اقلام تعهدی اختیاری می­باشد.
۱-۶-۱ تعاریف مفهومی
۱-۶-۱-۱ رشد شرکت
مدیران معتقدند که رشد شرکت افزایش اندازه و فعالیتهای شرکت در درازمدتاست. رشدنشان دهندهگسترشفعالیتهای شرکت از نظر فروش، سود و داراییها میباشد. دو نوع از رشد در مدیریت مالی شناسایی شده است، یکی رشد داخلی و دیگری رشد خارجی می­باشد. رشد و توسعه به صورت داخلی و خارجی به طور مستقیم تحت تأثیر سیاست­های مالی اقتباس شده توسط مدیریت می­باشد. از این رو رشد شرکت، تعیین کننده میزان پرداخت بدهی توسط شرکت است. سه روش برای اندازه گیری رشد شرکتهاوجودداردکهاین سه روش شامل: ۱- افزایش فروش ۲- افزایش سود ۳- افزایش داراییها میباشد (ژاو بی و ویجواردن ، ۲۰۱۲).

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱-۶-۱-۲ انعطاف پذیری مالی
انعطاف­پذیری مالی به عنوان درجه­ای از ظرفیت یک شرکت است که می ­تواند منابع مالی خود را در جهت فعالیت­های واکنشی تجهیز کند تا ارزش شرکت را به حدکثر برساند(سوکو بیون ،۲۰۰۷).
تمام استفاده­های انعطاف­پذیری در ادبیات مالی وابسته به جنبه­ های ماهیت واکنشی و محافظتی آن می باشد.
انعطاف­پذیری مالی عبارت است از توانایی یک شرکت برای دست­یابی و تجدید ساختار کردن تأمین مالی خود با تأمین مالی کم­هزینه­تر ( گامبا و تریانتز ، ۲۰۰۵).
انعطاف­پذیری مالی عبارت از توانایی اقدام اصلاحی برای برطرف کردن مازاد پرداختنی وجوه نقد بر دریافت­های نقدی پیش ­بینی شده با حدقل تأثیر بر درآمد فعلی و آینده یا ارزش بازار سهام است(هیث ، ۱۹۸۷).
انجمن حسابرسان خبره امریکا[۸] دیدگاه هیث در مورد انعطاف­پذیری مالی را این­گونه می­پذیرد: انعطاف­پذیری مالی توانایی برای انجام اقداماتی است که مازاد نیاز و پرداخت­های نقدی بر منابع پیش ­بینی شده را حذف می­ کند.
در مفاهیم نظری استانداردهای حسابرسی ایران، انعطاف­پذیری مالی عبارت است از توانایی واحد تجاری مبنی بر اقدام مؤثر جهت تعیین میزان و جریان­های نقدی آن می­باشد، به گونه ­ای که واحد تجاری بتواند در قبال رویدادها و فرصت­های غیر منتظره واکنش نشان دهد. (سازمان حسابرسی، ۱۳۸۶).
۱-۶-۱-۳ اقلام تعهدی اختیاری
سود حسابداری، بر اساس مبنای تعهدی شناسایی می­ شود. به طور معمول، استفاده از مبنای تعهدی موجب متفاوت شدن میزان سود عملیاتی گزارش شده با خالص جریان­های نقدی حاصل از عملیات و گزارش یک سری اقلام تعهدی در صورت­های مالی می­ شود. قسمتی از سود حسابداری، نقدی است. یعنی وجه نقد حاصل از عملیات شرکت در داخل این سود قرار دارد که قسمتی از آن را اقلام تعهدی (تفاوت بین سود و جریان نقدی) تشکیل می­دهد. بخش تعهدی سود، به مراتب از بخش نقدی آن دارای اهمیت بیشتری در ارزیابی عملکرد شرکت است (مصطفی زاده ، ۱۳۸۷).
اقلام تعهدی اختیاری و غیر اختیاری:
اقلام تعهدی، به دو دسته تقسیم می­شوند؛ آن دسته از اقلام تعهدی را که در مدل تجاری شرکت­ها و محیط عملیاتی آنها بوجود می ­آید و مدیریت واحد تجاری در پیدایش آنها دخالتی نداشته است و در حین انجام فعالیت­های تجاری ایجاد شده باشند را اقلام تعهدی غیر اختیاری می­نامند. دسته­ی دیگر از اقلام تعهدی که به خاطر روش های حسابداری، تخصیص­های اختیاری، تصمیم­های مدیریتی و قضاوت­ها و برآوردها بوجود می­آیند، اقلام تعهدی اختیاری نامیده می­شوند (مصطفی زاده ، ۱۳۸۷).
اجزای اختیاری اقلام تعهدی :عبارت از اقلام تعهدی است که مدیریت می تواند کنترلهایی روی آنها اعمال کند.
اجزای غیر اختیاری اقلام تعهدی : عبارت از اقلام تعهدی است که مدیریت نمی تواند کنترلهایی روی آنها اعمال نماید.
اقلام تعهدی غیر اختیاری بواسطه مقررات، سازمان­ها و دیگر عوامل خارجی محدود هستند، اقلام تعهدی اختیاری، قابل اعمال نظر توسط مدیریت هستند. بنابراین جزء اختیاری اقلام تعهدی به عنوان شاخصی در جهت کشف مدیریت سود در واحدهای تجاری، در مطالعات حسابداری بکار گرفته شده است.
۱-۶-۲ تعاریف عملیاتی متغیرها
رشد شرکت: یکی از معیارهای قابل سنجش فعالیت واحد تجاری در مقایسه با دوره­ های قبل است. به طور کلی درجه موفقیت یا عدم موفقیت شرکت را در طی یک دوره زمانی مشخص اندازه ­گیری می­ کند ومیزان تغییر آن به نسبت فروش به رشد وزنی دارایی­ های ثابت موزون بستگی دارد که از طریق الگوی زیر محاسبه می­ شود (الدومیتی، ۲۰۱۳):
Firm growth = Ln() ×
که در آن ، FA(t) دارایی­ های ثابت در پایان سال جاری ، FA(t-1) دارایی­ های ثابت در پایان سال قبل ، sales(t) جمع فروش سال جاری و Max sales حدکثر فروش شرکت در طی مدت مورد بررسی است.
انعطاف پذیری مالی: برای مشخص شدن شرکت­های دارای انعطاف­پذیری مالی، شرکت­هایی که در سه س
ال متوالی دارای نسبت اهرمی کمتر از میانه جامعه آماری می­باشد، به عنوان شرکت­های دارای انعطاف­پذیری مالی طبقه ­بندی شده است (مارچیکا و مورا ، ۲۰۱۰)
اهرم مالی نیز میزان استفاده از بدهی­ها برای تأمین مالی دارایی­ های یک شرکت است و به صورت زیر محاسبه می­ شود:
= اهرم مالی
اقلام تعهدی اختیاری: شرکت­های نمونه به ۷ صنعت خودرو و ساخت قطعات، ساخت محصولات فلزی، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، محصولات غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر، مواد و محصولات دارویی و سایرتقسیم بندی می­شونداز مدل تعدیل شده جونز ( دچاو و دیگران[۹]) به منظور به دست آوردن اقلام تعهدی اختیاری که معیار اندازه‌گیری میزان مدیریت سود می‌باشد، استفاده می­ شود. لازم به ذکر است، صنایع قند و شکر، محصولات کانی غیرفلزی، لاستیک و پلاستیک، ماشین آلات دستگاه های برقی، محصولات کاغذی و منسوجات به دلیل کم بودن تعداد نمونه ها در یک گروه و با عنوان سایر طبقه بندی شده اند.
پس از گروه بندی نمونه ها و تفکیک آن ها به صنعت، ابتدا ، مجموع اقلام تعهدی را از روش زیر و با توجه به اطلاعات موجود محاسبه می‌کنیم(ودیعی و عظیمی فر ،۱۳۹۱):
که:
TA : جمعکلاقلامتعهدی
: NIمعرفسودخالصقبلازاقلامغیرمترقبه،
OCF : وجهنقدحاصلازعملیات،
پس از به دست آوردن کل اقلام تعهدی برای هر شرکت در سالهای مورد آزمون ، ارتباط مجموع اقلام تعهدی با متغیر‌های فروش و اموال، ماشین آلات و تجهیزات و حساب های دریافتنی، به وسیله برازش معادله رگرسیون زیر برای هر سال – شرکت برای هر دسته از صنایع برآورد شده است :
که :
:TAمعرفمجموعاقلامتعهدی،
: A مجموعدارایی‌ها،
: REV مجموعدرآمد (فروش)
: REC حساب‌هایدریافتنی،و
: PPE معرفاموال،ماشینآلاتوتجهیزاتاست.
پس از برآورد ضرایب مربوط به هر صنعت، با بهره گرفتن از روابط زیر ابتدا اقلام تعهدی غیراختیاری و سپس اقلام تعهدی اختیاری را که معیار اندازه گیری مدیریت سود می باشد، محاسبه می­ شود:
در مرحله آخر اقلام تعهدی اختیاری (DA) به شرح زیر محاسبه شده است:
۱-۷قلمرو پژوهش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...