مدل برنامه ریزی استراتژیک

حسنقلی پور، آقازاده(۱۳۸۴)؛ خنیفر، وکیلی(۱۳۸۷)

دیدگاه بازاریابی

گلابی، خدادادحسینی، یداللهی فارسی، رضوانی(۱۳۸۹) اخوان صراف(۱۳۸۶) هیل، رایت(۲۰۰۰)
گلابی، خدادادحسینی، رضوانی، یداللهی فارسی(۱۳۸۹)
رضوانی، گلابی(۱۳۹۰)؛ فاربر(۱۹۹۹)؛ استوک[۹۲](۲۰۰۰)؛ موریس، کوراتکو(۲۰۰۲)
اسد سعدی، افتخار(۲۰۱۱)

شیوه های کنترل، فرهنگ سازمانی، شیوه ارتباطات

انصاری، سلمانی زاده(۱۳۸۸)، خنیفر، وکیلی(۱۳۸۷)، صمدآقایی(۱۳۸۸)

ارزیابی عملکرد، تحمل ریسک، و نقش خلاقیت و کارکنان

خنیفر، وکیلی(۱۳۸۷)

تحقیق و توسعه، ارزیابی محیط داخلی و خارجی، سیستم پاداش دهی

صمدآقایی(۱۳۸۸)

شیوه جذب سرمایه از بازارهای مالی

افجه، سجادی نائینی (۱۳۸۹)

از نظر اهداف و تمرکز

زیوردار(۱۳۸۷)

استراتژی ها

انصاری، سلمانی زاده(۱۳۸۸)
موریش، دیاکن (۲۰۰۹) موریش، دیاکن(۲۰۱۱)

میزان فروش و تعداد کارکنان

فاربر(۱۹۹۹)

همان طور که در جدول فوق نشان داده شده است، در ۲۰ سال اخیر، این بخش به شدت مورد توجه محققان قرار گرفته و سبب شده تا همه وجوه این بنگاه ها مورد بررسی قرار بگیرد(هیل، مک گون، ۱۹۹۹). یکی از وظایفی که در این شرکت ها در مقایسه با شرکت های بزرگ به شیوه ای متفاوت انجام می شود، وظایف مربوط به بازاریابی آن ها می­باشد(اخوان صراف، ۱۳۸۶؛ کارسون، گیلمور، ۲۰۰۰، گلابی و همکاران، ۱۳۸۹ ب). بازاریابی از آن جهت که به عنوان ابزار منحصر به فردی در تحلیل، ارزیابی ها و تفسیر های محیطی به حساب می آید(آیاندا، ادفامی، ۲۰۱۲) یک فرانید چالش برانگیز و حیاتی برای هر سازمانی می باشد(موریش، دیاکن، ۲۰۰۹؛ موریش، دیاکن، ۲۰۱۱) این مساله در مورد شرکت­های کوچک و متوسط که در مقایسه با شرکت­های بزرگ، نرخ شکست بیشتری دارند(بارت، ۱۹۹۶) از اهمیت بیشتری برخوردار است و به عنوان یک بخش مساله خیز برای محققان به حساب آمده است(استوک، ۲۰۰۰؛ سویی، کربی، ۱۹۹۸).

بعضی دیگر از محققان در واقع نرخ بالای شکست این شرکت ها را به دلیل کمبود آگاهی نسبت به علم بازاریابی این شرکت­ها می­دانند(چایرا، مینگوزی[۹۳]، ۲۰۰۳) زیرا این دانش بازاریابی است که مدیران/کارآفرین یک بنگاه اقتصادی را قادر به کشف، خلق، برانگیختن و جلب رضایت و برآوردن تقاضاها و خواسته­ های مشتریان می نماید(استوک، ۲۰۰۰). بنابراین این شرکت­ها باید به کمک قابلیت بازاریابی­شان به بهبود قابلیت های رقابت­پذیری، سوددهی، بقا و موفقیت­شان تلاش کنند(اسد سعدی، افتخار، ۲۰۱۱).
از جمله تفاوت­های بازاریابی شرکت­های بزرگ با شرکت­های کوچک و متوسط را می­توان موارد زیر عنوان کرد(رضوانی، گلابی، ۱۳۹۰):

  • صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط باید با بکارگیری شیوه ­های بازاریابی، محصولات، خدمات یا فرایندها و متدهای جدید خود را به بازارها و مشتریان جدید معرفی کنند که این کار بسیار مشکل تر از فروش محصولات و خدمات موجود به بازار و مشتریان فعلی است.
  • صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط باید با بهره گرفتن از فنون بازاریابی، قیمت اولیه خود را برای محصولاتش تعیین نماید.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...