شکل۳-۱۴- حشرات کامل L. syriacus از نمای پشتی (اصل)

شکل۳-۱۵- حشره کامل L. syriacus از نمای شکمی (اصل)

این سرخرطومی به طور عمده روی گیاه میزبان C. oxyachantha از تیره Asteraceae فعالیت دارد (شکل۳-۱۶). این سرخرطومی از دو منطقه بافت و دهسرد (به ترتیب با ارتفاع ۲۳۱۶ و ۱۸۲۴ متری از سطح دریا) جمع­آوری شد. پراکنش این گونه در ایران از اردبیل، فارس، گلستان، کرمانشاه، مازندران و آذربایجان­غربی و در جهان از اروپای­جنوبی، آسیای میانه و آسیای صغیر گزارش شده است (مدرس­اول، ۱۳۷۶؛ ترمیناسین، ۱۹۶۹؛ لگالو و همکاران، ۲۰۱۰).

شکل ۳-۱۶- گیاه میزبان سرخرطومی L. syriacus (اصل)

Larinus sp.
طول بدن این سرخرطومی ۵/۶ و عرض آن ۶/۳ میلی­متر می­باشد؛ سر به رنگ خاکستری است؛ شاخک ها به رنگ قرمز و پوشیده از موهای سفید هستند (شکل۳-۲۰)؛ بند­های انتهایی شاخک که چماق را تشکیل می­ دهند پوشیده از موهای زرد رنگ می­باشند به طوریکه که این قسمت به رنگ طلایی به نظر می­رسد؛ طول خرطوم ۹/۱ میلی­متر است؛ پیش­گرده دارای سه نوار طولی روشن است (شکل۳-۱۷). طول پیش­گرده ۱/۲ میلی­متر است که ۲/۱ برابر طول خرطوم می باشد. روی هر بالپوش یک نوار طولی سفیدرنگ قابل مشاهده است که از تمرکز موهای سفید روی بالپوش­ها به وجود آمده است (شکل۳-۱۷)؛ سطح شکمی بدن پوشیده از موهای سفید است (شکل۳-۱۸)؛ ساق پاها دارای یک ردیف خار ریز است (شکل۳-۱۹)؛ پاها نیز پوشیده از موهای سفید رنگ هستند.

شکل ۳-۱۷- حشره کامل Larinus sp. (اصل)

شکل ۳-۱۸- سطح شکمی بدن (اصل)

شکل ۳-۱۹- خارهای روی ساق پا (اصل)

شکل ۳-۲۰- شاخک و شیار شاخکی (اصل)

این سرخرطومی به طور عمده روی گیاه میزبان C. stocksii از تیره Asteraceae فعالیت دارد (شکل۳-۲۱). این سرخرطومی تنها از منطقه دهسرد با ارتفاع ۱۸۲۴ متری از سطح دریا جمع­آوری شد. سرخرطومی Larinus sp. یک گونه تولید کننده مان می­باشد (شکل ۳-۱۷). گیاه میزبان و تولید مان توسط این سرخرطومی برای اولین بار در این تحقیق مشخص شد. در مورد پراکنش این گونه سرخرطومی در ایران و جهان گزارشی وجود ندارد.

شکل ۳-۲۱- گیاه میزبان سرخرطومی Larinus sp. (اصل)

۳-۴- درصد فراوانی نسبی گونه‌های جنس Larinus روی گیاهان میزبان مختلف

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...