a. متغیر وابسته : توسعه حرفه ای

با توجه به اینکه همبستگی بین مدیریت مدرسه محور با شدت همبستگی قوی ومستقیم مشخص گردید معنی دار شدن F در جدول فوق (F=53.954, df=4, 149, p=0.000<0.05) نشان می دهد که رابطه خطی بین متغیر وابسته و متغیرهای پیش بین وجود دارد جدول بالا رابطه بین متغیر ملاک توسعه حرفه ای با متغیرهای پیش بین تمرکززدایی، انعطاف پذیری، مشارکت پذیری وتفویض اختیار را نشان می دهد، دارد وبا توجه به اینکه مقدار استقلال خطاها در آزمون دوربین واتسون برابر۱٫۸۵۱ می باشد ولذا با توجه به شرط استقلال خطاها جهت استفاده از آزمون رگرسیون بین ۱٫۵ و۲٫۵ می باشد شرط استقلال خطاها برقرار است. بنابراین رگرسیون معتبر است. ولذا برای پیش بینی متغیر وابسته (توسعه حرفه ای ) از روی متغیرهای مستقل (مولفه های مدیریت مدرسه محوری) از رگرسیون خطی چندگانه استفاده می گردد ، میزان سطح معنی داری تمام مولفه های پیش بین از خطای نوع اول در سطح ۰۱/۰ کوچکتر است بنابراین با احتمال ۹۹درصد تمام مولفه های مدیریت مدرسه محوری بغیر از تفویض اختیار که sig آن بزرگتر از ۰٫۰۱ می باشد ونشان دهنده عدم تاثیر در پیش بینی توسعه حرفه ای بوده پیش بینی کننده معنی دار متغیر ملاک توسعه حرفه ای می باشند . هم چنین برای ثابت رگرسیون نیز سطح معنی داری کوچکتر از ۰٫۰۵ به دست آمده است که نشان می دهد ثابت رگرسیون نیز تاثیر معنی داری در معادله رگرسیون دارد

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در جدول فوق R2 (ضریب تبیین) نشان دهنده تبیین متغیر وابسته برحسب متغیرهای پیش بین است. مقدار ۰٫۵۹۲ = R2 نشان می دهد که حدود ۵۹٫۲ درصد از واریانس متغیر وابسته توسعه حرفه ای از واریانس متغیرهای پیش بین مولفه های مدرسه محوری تبیین می شود. با توجه به اعداد و مقادیر به دست آمده در جدول فوق معادله خط رگرسیون به صورت زیر نوشته می شود:
توسعه حرفه ای=(مشارکت پذیری*۸۳۵٫)+(انعطاف پذیری*۱٫۵۶۳)+(تمرکززدایی*۵۸۱٫)+۶۰٫۳۲۷
ضریب B برای تمام مولفه های مدیریت مدرسه محوری بغیر از تفویض اختیار که sig آن بزرگتر از ۰٫۰۵ می باشد ونشان دهنده عدم تاثیر در پیش بینی توسعه حرفه ای بوده در بقیه ابعاد مدرسه محوری مثبت به دست آمده است که نشان می دهد رابطه بین مدیریت تمام مولفه های مدیریت مدرسه محوری بغیر از تفویض اختیار با توسعه حرفه ای مستقیم است. ضریب B برای تمرکز زادیی برابر۵۸۱٫ برای انعطاف پذیری برابر۱٫۵۶۳ برای مشارکت پذیری ۸۳۵٫ می باشد مقایسه ضرایب B نشان می دهد که مولفه انعطاف پذیری تاثیر بیشتری در پیش بینی توسعه حرفه ای مدیران ودبیران در مقایسه با دیگر مولفه ها دارد .
فصل پنجم:
بحث و نتیجه گیری
کوی نومیدی نرو امیدهاست سوی تاریکی مرو خورشیدهاست (مولوی) .
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
۵-۱مقدمه
انسان محور بهره وری است. کلیه سازمانها با هر ماموریتی که دارند باید بیشترین سرمایه، وقت وبرنامه خویش را به آموزش منابع انسانی اختصاص دهند. برای آموزش نباید نقطه پایانی در نظر گرفت ، که این از راه توسعه حرفه ای مداوم میسر است. تا نتایج را در خروجی ها (دانش آموزان) مشاهده کرد به تعاقب توسعه حرفه ای معلمان شایستگی حرفه ای خود در محیط کاری با مشارکت در فعالیت های تدوین شده ارتقا می بخشند و دانش و مهارت موجود را نیز حفظ می کنند؛ در این راستا چالش ها و فرصت های تجربی کاری فرا روی کارکنان ساز و کار اصلی و مرکزی را برای حفظ و بهبود توسعه حرفه ای مداوم مهیا می کند. توسعه حرفه ای مداوم ضرورت فردی است که در نظر گرفتن شرایط هر فرد در این زمینه بسیار اهمیت دارد. منابع انسانی در سازمانهای آموزشی باید خلاق، خود انگیخته، یاد گیرنده، مستقل، متفکر، انعطاف پذیر و دارای اعتماد به نفس کافی باشند. دقت در گزینش معلمان تعلیم دیده، علاقه مند و با انگیزه باید صورت گیرد. گروه تعلیم و تربیتی دانشکاه ایالتی میشگان – توسعه حرفه ای را فرایند مداوم بهبود در زمینه استاندارد های بالای آموزشی و شهروندی برای تمامی معلمان در راستای یاد گیری مادام العمر می داند. واگذاری اختیارات از اداره های آموزش و پرورش به مدارس، تقویت و توسعه فرهنگ سازی در این زمینه در سطح جامعه، اصلاح قوانین و مقررات آموزش و پرورش در راستای تمرکز زدایی، آگاه نمودن عوامل انسانی مدارس و ارتقای سطح دانش و مهارتهای حرفه ای آنها جلب موافقت مدیران و افراد ذی نفع در مدارس، ایجاد ساختاری که از نظام مدیریت مدرسه محوری حمایت کند، اجرای تدریجی نظام مدیریت مدرسه محور …. و ارئه فرهنگ مشارکت در جامعه از مهمترین مواردی است که می توان عنوان کرد (جهانیان ، ۱۳۸۷، ص۶۴). در این میان ساختار تمرکززدایی در مدارس وگرایش به تصمیم گیری مشارکتی زمینه لازم برای توسعه حرفه ای کارکنان در مدارس مهیا می کند. بنابراین درصدد برآمدیم تا با انجام تحقیقی رابطه توسعه حرفه ای کارکنان را با مدیریت مدرسه محوری و اهمیت موضوع را اثبات و یادآور شویم، جهت نیل به هدف از دوپرسشنامه مدیریت مدرسه محوری و توسعه حرفه ای استفاده شد.
نمونه آماری انتخاب شده شامل ۱۵۴ نفر از کل جامعه دبیران ومدیران دبیرستان دخترانه شهرستان خوی که ۲۵۶نفر بوده که از این میان ۳۸ نفر مدیر بصورت سرشماری انتخاب وبرحسب تعداد مدیران ۱۱۶ نفر دبیر بصورت تصادفی ساده انتخاب شد ، . نتایج کلی اجرای آزمونها و ارزیابیها به شرح زیر است .
این پژوهش در پی تحلیل رابطه بین مدیریت مدرسه محوری با توسعه حرفه ای مدیران ودبیران شکل گرفته است . پس از بیان اهمیت موضوع به اهمیت و ضرورت و اهداف اشاره شده است. در مباحث تئوریک فصل دوم تعاریف ، واژه شناسی مدیریت مدرسه محوری و توسعه حرفه ای ومباحث مرتبط بر اساس تجربه و مطالعات و تفکرات پژوهشگران با چند حوزه و ابعاد مدیریت مدرسه محوری و رویکرد توسعه حرفه ای و ابعاد آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
پس از بیان مباحث تئوریک، به بررسی پیشینه تحقیق پرداخته شد. در فصل سوم روش تحقیق و در فصل چهارم تحلیل داده انجام گرفت. با توجه به مباحث تئوریک از یک طرف و تحقیقات انجام گرفته قبلی از سوی دیگر و چهارچوب نظری، آزمون توسعه حرفه ای و آزمون مدیریت مدرسه محوری در قالب یک پرسشنامه برای مدیران ودبیران تهیه و توزیع شد. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، داده ها جهت آزمون فرضیه ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای آزمون بین متغیرهای تحقیق ضریب همبستگی پارامتریک پیرسون ، و آزمون آنوا برای بررسی تفاوت معناداری در چند گروه در نمونه پارامتریک و آزمون رگرسیون برای بررسی میزان پیش بینی استفاده شده است.
۵-۲یافته های توصیفی تحقیق :
۵-۲-۱ ویژگیهای شخصی افراد نمونه آماری:
با توجه به اطلاعات بدست آمده از افراد نمونه آماری ملاحظه گردید که از ۱۵۴ نفر نمونه آماری ۴/۱۰٪ دارای مدرک فوق دیپلم ۹/۶۶٪ مدرک لیسانس و ۷/۲۲٪ دارای مدرک فوق لیسانس می باشد که بیشترین بازه دارای مدرک لیسانس می باشد. از نمونه ۱۵۴نفره انتخابی ۲/۵٪ دارای سن بین ۲۰تا ۳۰سال و۱/۳۵٪ دارای سن بین ۳۱تا ۴۰سال و۷/۵۹٪ دارای سن بین ۴۱ تا ۵۰ که بیشترین درصد به این بازه سنی تعلق دارد. از میزان ۱۵۴ نفر نمونه آماری سابقه ۴/۸ ٪ کارکنان بین ۱تا ۱۰ سال و سابقه ۷/۴۸٪ کارکنان بین ۱۱ تا ۲۰ سال و سابقه ۹/۴۲ ٪ افراد بین ۲۱ سال تا ۳۰ سال می باشد که بیشترین بازه سابقه کارکنان مربوط به بازه ۲۰-۱۱ سال می باشد. توزیع فراوانی ومیانگین نمونه مدیریت مدرسه محوری که ۴۷۴/۱۹۶می باشد که با توجه به تعریف عملیاتی تحقیق نشان دهنده میزان برقراری مدیریت مدرسه محوری در حد بالاتر از متوسط در نمونه مورد نظر می باشد، توزیع فراوانی ومیانگین نمونه مدیریت مدرسه محوری که ۱۲۹۹/۲۳۵می باشد که با توجه به تعریف عملیاتی تحقیق نشان دهنده میزان توسعه حرفه ای در حد بالاتراز متوسط در نمونه مورد نظر می باشد .
.
۵-۳ بحث یافته های استنباطی و فرضیه های تحقیق
۵-۳-۱ فرضیه اصلی: بین توسعه حرفه ای و مدیریت مدرسه محور از دیدگاه مدیران ودبیران رابطه وجود دارد.
برای بررسی رابطه مدیریت مدرسه محور با توسعه حرفه ای به علت نرمال بودن نمونه از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده وبا توجه به اطلاعات فوق ملاحظه می گردد بعلت اینکه sig=0 بوده وکوچکتر از ۰۱/۰ می باشد لذا فرض صفر با اطمینان ./۹۹رد می گردد وفرض تحقیق که نشان دهنده وجود رابطه بین مدیریت مدرسه محوری با توسعه حرفه ای است تایید می گردد ومیزان این رابطه برابر r=./746 می باشد ودر نتیجه شدت همبستگی قوی ومستقیم بین مدیریت مدرسه محور با توسعه حرفه ای وجوددارد. که با یافته های پارکز و کلوتز[۱۴۲] به نقل از کمالی واعلامی(۱۳۸۸) که در سال۲۰۰۲ تحقیقی بر روی تعدادی از معلمان شمال می سی سی پی انجام داده اند که بیانگر رابطه مستقیم بین تخصص معلمان و مدرسه محوری است همسو است . و نیز با یافته های مهرعلیزاده (۱۳۸۴)و سلیمانی و مطهری (۱۳۸۸)که عامل های چون تاثیرگذاری، خود اثر بخشی، خود مختاری، تصمیم گیری مشارکتی ، تعهد سازمانی ، دانش و اطلاعات را از عوامل مهم برای استقرار مدیریت مدرسه محور و اثر بخشی سازمان مدارس در مدارس می دانند همسو است.
۵-۳-۲۰فرضهای فرعی:
۵-۳-۲-۱فرضیه فرعی شماره ۱ : بین مدیریت مدرسه محور ودستیابی به فرصتهای یادگیری مدیران ومعلمان رابطه وجود دارد.
بعلت اینکه sig=0 بوده وکوچکتر از ۰۱/۰ می باشد لذا با اطمینان ۹۹/۰ فرض صفر رد می گردد وفرض تحقیق که نشان دهنده وجود رابطه بین مدیریت مدرسه محوری با دستیابی به فرصتهای یادگیری است تایید می گردد ومیزان این رابطه برابر ۴۷۳/۰r= می باشد و شدت همبستگی نسبتا قوی و مستقیم بین مدیریت مدرسه محور با فرصتهای یادگیری مدیران ودبیران وجود دارد. نتایج تحقیق حاضر با یافته های پژوهشی آدگر وپیتون(۱۹۹۹) و گروه تعلیم و تربیت میشیگان (۲۰۰۳) که در تحقیقی شرایط برای توسعه حرفه ای و دستیابی به فرصت های لازم برای آن را مرتبط با سیاست های مدرسه، مدیریت مدرسه، زمان و منابع کافی برای توسعه حرفه ای و فرایند های دیگر مدرسه همچون طراحی٬ اجرا و ارزشیابی می دانند همسو است .
۵-۳-۲-۲فرضیه فرعی شماره ۲: بین مشارکت با همقطاران و همتایان برای دستیابی به اهداف آموزشی ومدیریت مدرسه محور رابطه وجود دارد.
بعلت اینکه sig=0 بوده وکوچکتر از ۰۱/۰ می باشد لذا با اطمینان ۹۹/۰ فرض صفر رد می گردد وفرض تحقیق که نشان دهنده وجود رابطه بین مدیریت مدرسه محوری با مشارکت با همقطاران است تایید می گردد ومیزان این رابطه برابر ۴۲۹/۰r= می باشد و شدت همبستگی نسبتا قوی ومستقیم بین مدیریت مدرسه محور با مشارکت با همقطاران از دیدگاه مدیران ودبیران برای دستیابی به اهداف آموزشی وجوددارد. که نتایج فوق با نتایج تحقیق دلار(۱۹۹۸) و سالازار(۲۰۰۰) ،رها(۱۳۹۱)مبنی بر این که تصمیم گیری مشارکتی و مشارکت با همکاران وخود گردانی، حیطه عمل رهبری و مدیریت آموزشی را افزایش می دهد و به مدیران و کارکنان ارشد امکان می دهد در نتایج مدرسه تاثیر گذار باشند و دستیابی به اهداف آموزشی میسرمی شود، همسو است .
۵-۳-۲-۳فرضیه فرعی شماره ۳: بین ایجاد محیط یادگیری اثر بخش و مدیریت مدرسه محور رابطه وجود دارد.
بعلت اینکه sig=0 بوده وکوچکتر از ۰۱/۰ می باشد لذا با اطمینان ۹۹/۰ فرض صفر رد می گردد وفرض تحقیق که نشان دهنده وجود رابطه بین مدیریت مدرسه محوری با ایجاد محیط یادگیری اثر بخش است تایید می گردد ومیزان این رابطه برابر ۳۳۶/۰r= می باشد و شدت همبستگی نسبتا قوی ومستقیم بین مدیریت مدرسه محور با ایجاد محیط یادگیری اثربخش وجوددارد.که نتایج فوق با یافته های تحقیقات موس [۱۴۳] (۱۹۷۴)،ونک (۲۰۰۳) ، میشل کاسک(۲۰۰۶) و توماسون(۲۰۰۶) و اورتیز(۲۰۰۶)که مشارکت را از عوامل مهم در تدارک محیط هایی با اثربخشی بالا می دانند همسو است .
۵-۳-۲-۴فرضیه فرعی شماره ۴: بین تلاش برای ارزیابی خویشتن ومدیریت مدرسه محور رابطه وجود دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...