منحنی مشخصه­ی P-V در خروجی MPPT، با روش FLC

منحنی توان خروجی MPPT، در روش FLC

منحنی جریان خروجی آرایه در روش FLC

منحنی دوره­ کار ردیاب ماکزیمم توان در روش FLC
شکل­های (۴-۱۸) ، (۴-۱۹)، (۴-۲۰) و (۴-۲۱) به ترتیب بیانگر توان خروجی مبدل برحسب ولتاژ(Pout-V)، توان خروجی مبدل برحسب زمان، مشخصه­ی I-V ردیاب ماکزیمم توان بر حسب ولتاژ و دوره­ کار مبدل در طول شبیه سازی بر حسب زمان با روش ANFIS می­باشد.

منحنی مشخصه­ی P-V در خروجی MPPT، با روش ANFIS

منحنی توان خروجی MPPT، در روش ANFIS

منحنی جریان خروجی آرایه در روش ANFIS

منحنی دوره­ کار ردیاب ماکزیمم توان در روش ANFIS
با توجه به نتایج شبیه سازی استفاده شده در این پایان نامه، و شکل موج­های فوق می­توان به این نتیجه رسید که استفاده از روش ANFIS، نسبت به روش FLC ، بسیار کاراتر و دارای عملکرد بهتری می­باشد اما در پاسخ دینامیک این روش به بالازدگی برخورد می­کنیم. به عبارتی این روش در ردیاب ماکزیمم توان باعث ایجاد یک بالازدگی[۳۶] و یا فرورفتگی[۳۷] در شکل موج می­ شود اما سرعت پاسخ­دهی بسیار افزایش خواهد یافت. در هر دو روش بیش­ترین ولتاژ تولیدی، در حدود ۲۰.۱۷ولت، می­باشد که در شکل­های (۴-۱۴) و (۴-۱۸) نشان داده شده است.خروجی ناشی از این روش­ها، با توجه به شکل (۴-۱۳)، در نهایت به مبدل مورد نظر خواهند رفت. بنابراین می­توان دید بیشینه توان قابل تحویل در خروجی مبدل در حالت پایدار برابر با ۱۲۱ وات، می­باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

            1. شبیه سازی در تابش و دمای متغیر

در این بخش، پاسخ گذرای ولتاژ خروجی مبدل، نتایج ناشی از اغتشاش و تغییر در میزان تابش نور به سطح سلول را مشخص می­ کند. در شرایط اولیه و شروع بازه شبیه­سازی، مقدار تابش خورشید برابر با W/m21000، می­باشد و در ثاتیه ۵ام به مقدار W/m2800، می­رسد و در ثانیه­ی ۲۵ به مقدار اولیه­ خود برمی­گردد.
در شرایط اولیه، دمای سلول خورشیدی برابر با مقدار ۵۰ درجه می­باشد که در ثانیه­ی ۱۰ام به مقدار ۲۵ درجه کاهش می­یابد و در همین مقدار تا پایان شبیه­سازی ثابت خواهد ماند. اما میزان تابش از ثانیه­ی ۲۵ام به بعد به مقدار مورد نظر در بخش قبل می­رسد. بنابراین از ثانیه­ی ۲۵ به بعد می­توان گفت، میزان شبیه سازی مشابه قبل خواهد بود. بنابراین در کل میزان توان خروجی برابر با ۱۲۱ وات، نخواهد بود، و به مقداری کمتر از میزان بیان شده خواهد رسید و این به دلیل افزایش دما می­باشد که جریان خروجی سلول را کاهش خواهد داد، اما این تغییر باعث می­ شود تا دوره­ کار مبدل به نحوی تغییر کند که بتوان در ماکزیمم نقطه از توان خروجی باشیم، که در شکل (۴-۲۴)، نشان داده شده است.
از ثانیه­ی ۱۰ام تا ۱۵ام، مقدار تابش نور خورشید، مشابه شکل (۴-۲۲) روی مقدار W/m2 800، ثابت می­باشد، اما دما مشابه شکل (۴-۲۳) از مقدار ۵۰ درجه به ۲۵ درجه­ سلسیوس کاهش خواهد یافت. این تغییرات در دما باعث می­ شود که توان خروجی مبدل به مقدار ۸۸ وات کاهش یابد. در واقع تغییر در دمای سلول P-V، باعث ایجاد تغییر معکوس در میزان جریان خروجی می­ شود.

میزان تابش متغیر نور خورشید بر حسب W/m2 در طول زمان

میزان دمای متغیر در سطح سلول بر حسب درجه­ سلسیوس در طول زمان
نتایج شبیه­سازی ناشی از ورودی های دما و تابش مشابه شکل­های (۴-۲۲) و (۴-۲۳)، به صورت زیر خواهد شد.

منحنی توان خروجی MPPT، در روش FLC

منحنی دوره­ کار ردیاب ماکزیمم توان در روش FLC

منحنی توان خروجی MPPT، در روش ANFIS

منحنی دوره­ کار ردیاب ماکزیمم توان در روش ANFIS
از ثانیه­ی ۲۰ به بعد، دما روی مقدار ۲۵ درجه­ سلسیوس ثابت خواهد شد، اما میزان تابش نور خورشید از مقدار W/m2800 به W/m21000، خواهد رسید. در این صورت میزان توان خروجی به مقدار ۹۸ وات خواهد رسید و به مقداری بیشتر خواهد رسید، که علت این پدیده، افزایش جریان خروجی مبدل می­باشد.
تغییر در مقدار دوره­ کار مبدل بسیار کوچک می­باشد و بیشتر به تغییر پارامترهای محیطی بستگی دارد. این تغییر در مقدارD، مقدار ولتاژ خروجی را تحت تاثیر قرار می­دهد و به مقدار ۲۰.۵ می­رساند. به این دلیل که مقدار D، خیلی کم تغییر می­ کند بنابراین مقدار ولتاژ نیز بسیار کم تغییر خواهد کرد.
میزان راندمان بر اساس تغییرات ولتاژ در روش FLC، به صورت زیر می­باشد.

راندمان سیستم خورشیدی در روشFLC
میزان راندمان بر اساس تغییرات ولتاژ در روش ANFIS، به صورت زیر می­باشد.

راندمان سیستم خورشیدی در روشANFIS

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...